kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Thom Hoffman

Thom Hoffman (1957)

Nederlandse fotograaf en acteur.

‘ik heb een donkere kijk op menselijke motieven'

Thom Hoffman werd op ( 3 maart 1957 ? ) geboren als Thomas Antonius Cornelis Ancion. ( Tom Ancion )
Hij kreeg les aan het Rijnland Lyceum in Wassenaar. De latere filmmaker Theo van Gogh zat bij hem op school. Hoffman wist toen al dat hij aan het toneel wilde. Van Gogh beschrijft de jonge Thom als een liefhebber van Herman van Veen, als iemand die 'Taxi Driver' van Scorsese te gewelddadig vond en hij 'werd vooral gedreven door een mateloze ambitie die hem ? figuurlijk gesproken - over lijken deed gaan. Dat is voor een beginnend acteur een onontbeerlijke eigenschap'. Hoffman zou zichzelf later omschrijven als 'meer een hardwerkende mens dan een begiftigd acteur'.

Hoffman, fotograaf, filmmaker en acteur, staat voornamelijk bekend als acteur van serieuze rollen, meestal van gecompliceerde karakters. Hij is bekend geworden met getormenteerde en/of tobberige personages en heeft ook in het werkelijke leven het imago van de man die het leed van de wereld op zijn schouders torst. Vers in het geheugen staat zijn optreden in VPRO's Zomergasten toen hij zelfs de cynische Freek de Jonge tot zwijgen bracht met een cocktail van heilige ernst en verfrissend moralisme.

Hoffman de acteur
“Ik heb een donkere kijk op de menselijke drijfveren,” luidt een veel geciteerde uitspraak van Hoffman, die een melancholieke blik, een schuchtere stem en een gekwelde trek om de mond als handelsmerken lijkt te exploiteren. Zijn debuut, in Luger (1982), was daar een illustratie van: onder regie van Theo van Gogh speelde de tandartszoon uit Wassenaar een misantropische gangster wiens wreedheid tegen vrouwen (bekend is het moment waarop Luger zijn pistool bij het meisje naar binnen steekt) en dieren (de poesjes in de wasmachine!) na de première voor controverse zorgden. Hoffman schreef zelf ook mee aan het inktzwarte scenario over de sociopaat Chris Luger (door hemzelf gespeeld), die een invalide miljonairsdochter ontvoert.

De toon was gezet: Hoffman speelde in meer dan twintig films en tv-series, van alle belangrijke Nederlandse regisseurs uit de jaren tachtig en negentig, maar daar zaten geen komedies of lichte tussendoortjes bij.

De grote doorbraak volgde in 1983 in Paul Verhoevens 'De Vierde Man', naar een boek van Gerard Reve. Voor zijn rol in De avonden (1989) ontving hij een Gouden Kalf.

Zelf noemt Hoffman zich “eerder een harde werker dan een talentvol acteur”, maar dat is valse bescheidenheid. Terwijl zijn tegenspelers zich wel eens verloren in over-acting (Kenneth Herdigein in Zoeken naar Eileen) of theatraliteit (Pierre Bokma in De provincie, 1991), gaf hij zijn personages niet alleen charisma maar ook waarachtigheid mee. Desondanks slaagde hij er nooit in om voet aan de grond te krijgen in het buitenland - iets wat hij wijt aan de deplorabele staat van de commerciële Nederlandse film in de jaren tachtig. Zonder een hoofdrol in een kassakraker ben je in Amerika helemaal niemand, pleegt Hoffman te zeggen; en aan Het Parool vertelde hij ooit hoe hij op de Berlinale van 1984 zijn diensten als acteur had aangeboden aan John Cassavetes. “Thom,” had de regisseur tegen hem gezegd, “I'm sure you're a wonderful actor.” Waarna ze elkaar nooit meer zagen.

Hoffman speelde ook in Van Goghs Zwagerman-verfilming 'Vals Licht' (1992). Op een gegeven moment kregen de twee echter ruzie. Toevallig stond de regisseur nog in de schuld bij de acteur. Van Gogh: 'Ik stuurde Hoffman een emmer gevuld met vijfduizend gulden aan dubbeltjes en kwartjes, maar niet nadat ik er overheen had gepist en er een briefje bij had gestoken waarop stond: ?Omdat jij een krentenkakker bent, heb je hier wat om te tellen.?'

De laatste jaren speelt Hoffman in steeds minder films - en niet altijd de meest uitgelezene: op de tv-serie In naam der koningin kon hij niet zijn stempel drukken, en zijn rol als house-dj in Ian Kerkhofs Naar de klote! grensde onbedoeld aan parodie.

In 1999 bewees de acteur weer eens zijn voorliefde voor controversiële projecten, toen hij porno-actrice Mai Hoshino voor de camera penetreerde. Dit gebeurde in 'Shabondama Elegy' van Ian Kerkhof.

Thom Hoffman, de somberende alleenheerser van het naturel in de Nederlandse speelfilm speelt een engel der euthanasie in Erik Lieshouts Regrets. Als gedoemd-verliefde gynaecoloog in Erik Lieshouts en Arno Hagers Regrets maakt hij weer aanspraak op de status die hij jaren lang onbedreigd voerde: als de somberende alleenheerser van het naturel in de Nederlandse film.

Hoffman als regisseur
Voor VPRO's Diogenes maakte hij de documentaire, "De Domeinen Ditvoorst ", over het leven en werk van de Nederlandse cineast Adriaan Ditvoorst. Deze werd in 1992 bekroond met een Gouden Kalf voor de beste Documentaire.
Dennis Hopper: The Decisive Moments (2004) ( documentaire )

Zie ook fotograaf
Sinds 1991 is hij professioneel bezig als fotograaf. Zijn eerste serie maakte hij over “ Bollywood ” - de filmstudio's in Bombay - voor Nieuwe Revu. Andere opdrachten volgden waaronder een lange portretserie van schrijvers voor de boekenbijlage van NRC-Handelsblad. Tijdens deze leerzame portretseries ontwikkelde Hoffman gaandeweg een eigen stijl die gezien zijn achtergrond verwant is aan de cinematografie. Kenmerken van Hoffmans portretten zijn soberheid, stemmig zwart-wit en een direct contact met de geportretteerde, waardoor een zekere intimiteit zichtbaar wordt. Hoffmans foto's zijn vergelijkbaar met close-ups in speelfilms, dramatische momenten waarin we een personage waarachtig leren kennen.

Thom Hoffman maakte jaarlijks een reisreportage voor het Rijksmuseum van Volkenkunde in Leiden over bijvoorbeeld: Tibet, Indonesië, het Indianenreservaat Pine Ridge en over Peru. Voor Warchild fotografeerde hij oorlogskinderen in voormalig Joegoslavië en Nepal.

2004 Life/Time Melkweg Galerie
De eerste overzichtstentoonstelling van het fotowerk van Thom Hoffman.
De tentoonstelling was eerder te zien in het Caermersklooster – Provinciaal Centrum voor Kunst en Cultuur in Gent, in het kader van het 30ste Internationale Filmfestival van Vlaanderen-Gent. Filmdiva Jeanne Moreau nam het eerste exemplaar van het gelijktijdig verschenen boek: “Foto's Thom Hoffman” in ontvangst. De tentoonstelling en het boek tonen een keuze uit meer dan 12½ jaar gedreven fotograferen door Hoffman. Samensteller van het boek is Edith Doove die tevens ook de selectie voor de tentoonstelling maakte. De tentoonstelling kwam tot stand met de steun van de Provincie Oost-Vlaanderen, het Caermersklooster Gent en de Mondriaan Stichting.

Zie ook: Trouw / De realiteit bevalt Trouw / Ik heb het goed gedaan


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 192.

Tweets by kunstbus