kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Alfred Stieglitz


geboren: 1 Januari 1864 Hoboken (New Jersey)
gestorven: 13 Juli 1946 New York.

Amerikaanse fotograaf en Galeriehouder.

Rond de vorige eeuwwisseling vergaarde Stieglitz internationaal aanzien door zijn uitgesproken visie dat fotografie tot 'de grote scheppende kunsten behoorde'. Volgens Stieglitz, die vooral naam maakte met foto's van New York, was de moderne fotograaf tot meer in staat dan het vastleggen van de zichtbare werkelijkheid. Zijns inziens waren fotografen eerder 'picture-makers' dan 'picture-takers'.

Stieglitz was het middelpunt van een uiterst actieve avant-garde groep van Amerikaanse schilders, de verzamelaars Walter C. Arensberg en Katherine S. Dreier en een grote groep uit Europa afkomstige kunstenaars, zoals Albert Gleizes, francis picabia en marcel duchamp. Meestal kwamen zij bijeen bij Stieglitz of bij de familie Arensbergen.

============================================================

In 1871 verhuisde de familie naar New York.

Alfred Stieglitz ging in 1881 naar Berlijn om daar later van 1882 tot 1890 werktuigbouwkunde en fotochemie aan de Technische Hogeschool van Berlijn te studeren.

In 1883 begint Stieglitz met fotograferen.

Nadat hij met fotograferen eem prijs had gewonnen keerde hij in 1890 naar New York terug.

In 1893 geeft Stieglitz het tijdschrift ' American Amateur Photographer uit.

In 1896 maakt hij zijn eerste opnamen bij nacht.

Van 1897 tot 1902 geeft Alfred Stieglitz het door hemzelf opgerichte tijdschrift 'Camera Notes' uit.

In 1899 heeft hij zijn eerste solo-tentoonstelling in de Camera Club, New York.

In 1902 vestigde hij met enige vrienden een foto-galerie op de zolder van het huis op de Fifth Avenue 291 en richt de Photo-secession op.

Alfred Stieglitz was zeer invloedrijk, hij stamde uit een rijke Duitse joodse familie en was in staat in 1903 het legendarische fototijdschrift Camera Work te lanceren.

In 1904 ontmoet hij de fotograaf Kuhn.

In 1905 wordt hij directeur van Galerie 291.

De gallery van Stieglitz was het episch centrum voor de avant-garde. Toonde hij aanvankelijk werk van fotografen, vanaf 1908 toont Stieglitz werk van Franse modernisten; Rodin, Matisse, Cezanne, Picasso, Severini, Brancusi etc.

Binnen het conservatieve culturele klimaat van Amerika werd zeer negatief geschreven over de gallerie omdat het bad foreign art toonde. Zijn tentoonstellingen zorgden voor veel commotie en een aantal fotografen haalden hun werk weg.

Stieglitz liet vooral de nieuwe ontwikkelingen in de kunst zien met tentoonstellingen voor Toulouse-Lautrec (1909), Matiss (1910 en 1912), Henri Rousseau (1910), Cézanne (1911), Picasso (1911).

De eerste-eenmans tentoonstelling van een Amerikaans schilder in de gallerie van Stieglitz werd gehouden in 1910 rond het werk van Marin. Stieglitz wilde de Amerikanen die zich met het Europese modernisme uiteengezet hadden, vooral die met Parijse ervaring zoals Marin, een kans geven. Marin werd naar voren geschoven als één van de eerste Amerikaanse modernisten.

Alfred Stieglitz was één van de initiatiefnemers van de tentoonstelling 'International Exhibition of modern art', die gehouden werd van 15 februari tot 15 maart 1913 in New York. De tentoonstelling werd bekend onder de naam Armory Show. Het kubisme was aanwezig met werken van Picasso, Braque, Léger, Delaunay, Derain, Duchamp, Raymond Duchamp-Villon en Picabia. Vooral Marcel Duchamps schilderij naakt, een trap afdalend zorgde ervoor dat het kubisme in heel het land bekend werd. De tentoonstelling trok daarna in Boston en Chicago zeer veel bezoekers.

In 1915/1916 bracht Alfred Stieglitz samen met Agnes Ernst Meyer het dadaistische tijdschrift '291' uit, met daarin artikelen van kunstenaars, o.a. van Marcel Duchamp en Picabia en reprodukties van kubisten en andere moderne kunstenaars.

Alfred Stieglitz was 51 toen hij ,,iets'' begon met georgia o'keeffe. De relatie tussen schilderkunst en fotografie was hier tegelijk een relatie van stevige persoonlijkheden, in een tijd die daar rijp voor was en in een land dat daar open voor stond. Alfred Stieglitz bekeek met georgia o'keeffe zijn oude negatieven met nieuwe en verliefde ogen. Hij zag dingen die hij nog nooit gezien had, zij schilderde naar zijn foto's, met brede draaiingen. Het werd een mooi huwelijk met die twee.

In 1917 stopt Stieglitz met zijn werk voor Camera Work en 291.

Vanaf ca.1919 ging Stieglitz onder invloed van de fotograaf paul strand over op de Straight Photography. Zijn werk begon in abstractie toe te nemen. Hij heeft tussen 1914 en 1936 veel van strand en weston opgestoken.

1924 Huwelijk met o'keeffe.

Tot ca 1937 bleef Alfred Stieglitz actief als fotograaf, publicist, galeriehouder, tentoonstellingsorganisatorentalent-scout.

In 1937 moet hij de fotografie opgeven vanwege een ernstige ziekte. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 17.