kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Andreas Gursky

Andreas Gursky
Geboren: 1955 Leipzig

Gursky, zoon van een fotograaf, studeerde eind jaren zeventig aan de Folkwangschule in Essen. Directeur Otto Steinert stimuleerde de persoonlijke creativiteit van zijn studenten, in de geest van de Bauhaus-beweging uit de jaren twintig.

Van 1980 tot 1987 zette Gursky zijn studie voort aan de kunstacademie van Düsseldorf, waar hij net als Thomas Struth en Thomas Ruff sterk beïnvloed werd door het echtpaar Bernd en Hilla Becher, die beroemd werden met juist onpersoonlijke zwart-wit 'portretten' van anonieme industriële bouwwerken als verlaten mijnen en spoorwegemplacementen.

Gursky vervaardigt van 1981 - 1984 seriele werken. Hij werkt aanvankelijk in de stijl van Becher, maar vervangt al snel het zwart-wit door kleur en begint vanaf 1984 enkelvoudige werken met mensen in plaats van gebouwen te fotograferen. Hardlopers, zwemmers, en andere sportbeoefenaars worden zijn onderwerp.

In 1987 heeft hij zijn eerste solotentoonstelling op de luchthaven van Dusseldorf.

In 1989 wint Andreas Gursky de 'Erster Deutscher Photopreis' en neemt deel aan de eerste internatonale Photo-Triennale in Esslingen.

1990 Deelname Biennale van Venetie.

Pas in 1990 neemt zijn stijl weer een radicale wending, met een foto van de beurs in Tokio: een combinatie van een - afstandelijk gefotografeerde - mensenmassa en een gebouw. Sinds dit werk reist Gursky de hele wereld af om dit soort publieke domeinen te fotograferen.

1991 Gursky wint de Bremer Kunstpreis en de Renta-prijs van de Kunsthalle in Nurnberg.

1994 Solotentoonstelling in de Deichtorhallen, Hamburg.

De foto's van Andreas Gursky zijn gezien hun standpunt het best te omschrijven als panorama's. Afstand, ordening en overzicht spelen een grote rol. Zijn werkwijze is die van zijn docenten, de Duitse fotografen Bernd en Hilla Becher, tenminste als we letten op het documentaire karakter en de camera instelling. Een groot verschil met het werk van deze beroemde voorgangers is het gebruik van kleur, het grote formaat en de aanwezigheid van mensen. De verhouding tussen de mens en de organisatiestructuur van zijn omgeving is een van de centrale thema's van Gursky. Gursky foto's gaan over gebouwen, openbare ruimte (binnen én buiten), massacultuur en natuur. De concentratie op dit aspect van de werkelijkheid levert adembenemende kunstwerken op, zoals een gezicht op een 'dealing room' in de beurs van Hong Kong of een foto van het interieur van het Duitse parlementsgebouw. Wie goed kijkt, ziet op alle foto's van Gursky sporen van menselijke activiteit. Het meest treffend zijn de platen (sommige zelfs 2 bij 5 meter groot) van imposante natuur- of stadsgezichten waar de mens zijn sporen, hoe nietig ook, heeft nagelaten. Voor Gursky is de beeldtaal belangrijker dan het experimenteren met fotografische technieken.

Websites: http://d-sites.net/nederlands/gursky.htm


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 10.