kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 03 03 2017 10:28 voor het laatst bewerkt.

Ansel Adams

Ansel (Easton) Adams is een Amerikaans fotograaf, geboren 20 februari 1902 San Francisco - overleden 22 april 1984 Carmel, Monterrey Mexico.

“Voor een goede foto moet je weten waar je moet staan" - (Ansel Adams)

Fotografeerde de nationale parken en kreeg daarvoor drie Guggenheim-prijzen. Hierdoor kreeg hij naam als de bekendste natuurfotograaf van Amerika. Hij kan hierbij terecht worden gezien als de opvolger van Timothy O'Sullivan, een bekend veldfotograaf uit de 19e eeuw.

In zijn zwart-wit foto's besteedde hij uiterste zorg aan de gradaties van wit naar zwart, zowel tijdens de opname als in de donkere kamer. Het lijkt wel of hij het licht achtervolgde tot hij het kon vangen. Daarvoor was geduld nodig. Zijn bijdrage aan de fotografie is dan ook zijn bijzonder gedetailleerde en expressieve opnames van bossen, valleien, rotslandschappen, meren en zeezichten, waarin hij een ode bracht aan de ongerepte Amerikaanse wildernis. Gedurende zijn zes decennia omvattende carrière was Ansel Adams niet alleen Amerika's voornaamste landschapsfotograaf, maar ook een bevlogen milieukundige. Hij vocht voor het behoud van de wildernis in Amerika.

Biografie
Adams studeert van 1914-1927 muziek en toont grote interesse in landschapsfotografie.

Toen hij veertien jaar oud was kreeg hij zijn eerste fotocamera, een Kodak Box Brownie, waarmee hij zijn eerste familiefoto's schoot in 'the High Sierra' en tijdens een vakantie in 'Yosemite National Park', waar hij regelmatig terug zou keren, en zijn naam eeuwig mee verbonden zal blijven.

In 1916/17 studeerde hij fotografie bij Frank Dittman in San Francisco.

Nog in 1925 wilde hij concertpianist worden, maar zijn talent bleek toch bij de fotografie terecht te komen: "Ik probeerde beide kunsten levendig te houden maar de camera won". Hij werd bij het maken van die keus zeer beïnvloed door de fotografen van die tijd: Stieglitz, O'Keeffe, Strand.


In zijn eerste portfolio Parmelian Prints of the High Sierras van 1927 interpreteert hij de landschapsfotografie op mythische wijze. In Yosemite Park maakt hij de beroemde foto Monolith, the face of Half Dome. Hij noemde deze plaat zijn eerste 'visualisatie', waarmee hij bedoelde dat een fotograaf vóór de opname de visuele en emotionele egenschappen van de uiteindelijke afdruk geheel in zijn hoofd moet hebben. Dat pre-visualiseren doorspekte zijn fotografie.

In 1930 heeft hij een ontmoeting met Paul Strand.

In reactie op 'the painterly aesthetic' (Picturalisme) waarin fotografen de schilderkunst imiteerden met het fotograferen van genretaferelen en het vervagen (blurren) en romantiseren van de afdrukken om een schilderachtige indruk te geven, richtte hij in 1932 met Edward Weston, Willard van Dyke, Imogen Cunningham en anderen de West Coast Society op, beter bekend als The Group f/64 naar de kleinste diafragmaopening van de lens die een grote scherpte en diepte biedt. F64 wilde de Straight Photography stimuleren: het onderzoeken van alle technische mogelijkheden om de artistieke aard van de fotografie te benadrukken. Het algemene streven van de leden van f64 was het zo scherp mogelijk afbeelden van detail, waardoor onder andere Cunningham en Weston een speciale voorkeur ontwikkelden voor close-ups van individuele objecten.

In 1935 publiceert Ansel Adams Making of the Photography.

In 1936 heeft hij een solotentoonstelling in de galerie van Stieglitz.

In 1940 richt hij samen met Beaumont Newhall de afdeling fotografie op van het Museum of Modern Art, New York.

In 1941 ontwikkelde hij zijn Zone-system, een methode om door middel van previsualisatie en beheersing van het contrast het maximale te halen uit de capaciteit van de zwart-wit film. Het zonesysteem was een hulpmiddel tot het bekomen van een zo goed mogelijke verdeling van de grijstinten. (1941 (Museum of Modern Art, New York).

Zijn boek Born Free and Equal (1944) was een poging om Japans-Amerikaanse gevangenen tijdens de 2de-wereldoorlog te helpen.

Hij begon met de eerste 'college department of photography' (California School of Fine Art, 1946).

In '62 vestigde hij zich in de Carmel Highlands waar hij in 1984 overleed.

Adams schreef vele technische handleidingen, inclusief the classic Basic Photo-Books series, won twee Guggenheim onderscheidingen voor het fotograferen van nationale parken en monumenten, publiceerde eveneens the first superb portfolio reproductions van zijn eigen en van fotowerk van anderen en ontving in 1981 nog de Hasselblad Award.

Websites: www.amerika.nl, Het Zone Systeem op home.tiscali.nl/sturhaus/zone/zone.html


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 692.