kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Antoine d'Agata

Franse fotograaf, Geboren in Marseille 1961,
D'Agata concentreert zich in zijn werk op de duistere kant van onze samenleving - op de nachtvogels, de junkies, hoeren en verschoppelingen, mensen wier enige opgave bestaat uit overleven. Het resultaat is verontrustend, dreigend en broeierig maar tegelijkertijd lyrisch en van een poëtische schoonheid.

Antoine d Agata werkt zonder studio, zonder statief en zonder kunstlicht. Hij is de straatfotograaf pur sang die veelal te voet door de wereld trekt. Niemand zou hem als beroepsfotograaf herkennen tussen de kroegtijgers, hoerenlopers, junkies en dolende zielen die leven in de duisternis van de nacht en die de hoofdrol spelen in zijn werk. D'Agata is eerder een van hen, met zijn nagenoeg geluidloos werkende Hexar Konica onzichtbaar op zijn heup. Vaak gebruikt hij die camera tijden niet, om plots toe te slaan, spontaan, intuïtief en soms zelfs zonder door de zoeker te kijken.

Antoine d'Agata is verbonden aan het Franse agentschap Vu en publiceert regelmatig in 'Liberation' en 'L'Humanité'. In 1999 verbleef d'Agata op uitnodiging van het Institut Français enkele maanden als artist in resident in Gaza, hij ging nog diverse malen terug naar Israël en Palestina. Hij fotografeert over beide kanten van het conflict.

Zowel in 1999 ('Wonderland') als in 2001 ('Sense of Space') nam hij deel aan de hoofdtentoonstelling binnen de fotomanifestatie Noorderlicht.

In Wonderland, de hoofdexpositie van Noorderlicht '99, was van Antoine d'Agata de serie 'Mala Noche' te zien. In rauwe, confronterende zwart-wit beelden toonde hij daarin het leven aan de zelfkant in de achterbuurten van Mexicaanse steden. De fotograaf dringt het bestaan binnen van zijn hoofdpersonen. De vrouwen die hij portretteert zijn niet bang zich voor de camera bloot te geven. Het tonen van hun naakte lichamen lijkt voor hen even natuurlijk als eten en drinken, als het kaartspelen en de hanengevechten die op andere foto's staan. D'Agata toont geen fotografische documentaire, maar een neerslag van zijn eigen intieme ervaringen. 'Mala Noche' gaat over seks, leven en dood; het pure menselijk bestaan, ontdaan van al zijn franje.

Zijn serie 'La Frontera' kan als een vervolg op 'Mala Noche' worden gezien. D'Agata trok naar de Mexicaans-Amerikaanse grens waar hij, ditmaal in kleur, het dagelijks leven vastlegde. Zijn - ook letterlijk - bewogen foto's bieden een reis door het heftige, vaak duistere stadslandschap.

2004 - OverzichtFoam - 1001nacht : In meer dan dan duizend foto's wordt verslag gedaan van D'Agata's nooit aflatende reis door de nacht.
Het gaat D'Agata niet om een mooi of lelijk beeld, hoewel zijn werk vaak een verontrustende schoonheid bezit, maar om niets minder dan de waarheid. Maar welke waarheid? D'Agata wantrouwt eenduidigheid en heeft niets met klassieke documentaire fotografie. “Beelden worden eenzaam als je ze alleen laat”, zo stelt hij, “door selecteren en combineren van beelden kunnen we de dingen manipuleren en naar onze hand zetten. Pas dan wordt het opwindend. Fictie kan heel echt zijn zolang het is opgebouwd uit feiten.” Een tentoonstelling is voor hem dan ook primair een constructie, een installatie waarin hij vele honderden foto's samenbrengt en telkens nieuwe verhalen vertelt over het leven aan de zelfkant. Net als bij Scheherezade in ‘Duizend-en-een-nacht' gaat het hem om pogingen de waarheid te vatten in fictie. Ruig, rauw, ongegeneerd en eerlijk. Het centrum van de tentoonstelling is een monumentale foto van 2,5 bij 17 meter.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 37.