kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 26-11-2008 voor het laatst bewerkt.

Dana Lixenberg

Nederlands-Amerikaanse fotografe

Dana Lixenberg verhuisde na haar afstuderen aan de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie naar New York, waar zij sinds 1990 woont en werkt.

Lixenberg is documentairefotograaf. Tijdschriften als New York Times Magazine, VIBE, Newsweek, The New Yorker, Vogue, Marie Claire UK, Interview, Esquire en Rolling Stone zijn haar opdrachtgevers. In Nederland is Lixenberg bekend geworden door haar fotoreportages voor Vrij Nederland en NRC Handelsblad. Met haar reportages toont Lixenberg de verschillende kanten van de Amerikaanse samenleving. Vrouwen in een dodencel, dakloze vrouwen, bendeleden uit een achterstandswijk in Los Angeles, maar ook grote Amerikaanse sterren komen voor haar camera. Zo fotografeerde zij Prince, Robert Duvall, Tupac Shakur, Sean Penn, Whitney Houston en vele andere beroemdheden. Haar grootste doel is de persoon te portretteren, ontdaan van alle opsmuk en cliché's. Het stereotiepe beeld probeert ze te allen tijde te vermijden.

Doorslaggevend in de carrière van Lixenberg was een fotoserie die zij in 1993 voor Vrij Nederland maakte van de bewoners van Watts, een getto in Los Angeles dat bekend staat om zijn rivaliserende gangs. Lixenberg slaagde er als eerste in om portretten van de bewoners te maken, die volledig losstonden van deze gang-cultuur. De serie trok de aandacht van George Pitts, editor van hip hop-tijdschrift Vibe en betekende de doorbraak van Lixenberg.

Vanaf 1998 werkt ze aan een doorlopend privéproject, betreffende een portrettenreeks van dakloze families en individuen in Jeffersonville, Indiana.

'Thru Dutch Eyes' - documentaire voor de NPS uit 1999
De werkwijze van Dana Lixenberg is vastgelegd in de documentaire 'Thru Dutch Eyes'. In deze documentaire van Pieter van der Houwen wordt Lixenberg gevolgd wanneer zij potretten maakt van dakloze vrouwen in Louisville Kentucky. In deze documentaire volgt de regisseur het ontstaan van die intieme momenten tussen fotograaf en gefotografeerde. In de film gaat de maker ook samen met Lixenberg terug naar Watts om de geportretteerden zes jaar later te confronteren met de gemaakte foto’s. (Pieter van der Houwen is fotograaf. Hij regisseerde ook, Saturday Salesman (1997) en Boris Vanderlek (25' in serie Voorbij de droom).)

2001 - Kunsthal Rotterdam - UNITED STATES
In de Kunsthal Rotterdam wordt dit voorjaar het eerste overzicht gepresenteerd van het werk van de Nederlandse fotograaf Dana Lixenberg. Zij selecteerde vijfendertig groot formaat portretten uit haar omvangrijke oeuvre, dat de afgelopen tien jaar in voornamelijk de Verenigde Staten tot stand is gekomen. Dana Lixenberg laat zich in de Kunsthal kennen als een breed geïnteresseerde documentairefotograaf, die met haar keuze van portretten van zeer uiteenlopende personen een kleine dwarsdoorsnede van de Amerikaanse samenleving heeft samengesteld. De titel van de expositie UNITED STATES verwijst niet alleen naar het land waar de fotograaf zich in 1990 vestigde en waar zij zich nog altijd een 'beschouwende buitenstaander' voelt, maar zegt ook iets over Lixenbergs visie hierop als fotograaf. Door al haar onderwerpen op dezelfde zorgvuldige en onafhankelijke manier tegemoet te treden, slaagt zij erin om door middel van haar fotografie verschillende rangen en standen te verenigen tot een gelijkwaardige reeks portretten waaraan niet meteen af te lezen is wie bijvoorbeeld de anonieme dakloze en wie de beroemde filmster is. Alle portretten komen even helder als intens over, pas na lezing van de bijschriften kunnen de beelden in hun specifieke sociale context worden begrepen. Bij de expositie UNITED STATES verschijnt een gelijknamige catalogus met 67 full colour afbeeldingen en voorzien van een nawoord door George Pitts, beeldredacteur van VIBE en vormgegeven door Mevis & Van Deursen (uitgever Artimo Amsterdam; prijs 59,50 dfl / 27 Euro; ISBN 90 75380 35 6).

Offstage : Het Nationale Ballet gezien door Dana Lixenberg
[tekst: Harry Kramp ... et al.] Fotoboek over het leven achter de schermen van het Nationale Ballet bij het 40-jarig jubileum in 2001. Tekst in het Engels en Nederlands. - Uitg. ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van Het Nationale Ballet op 31 augustus 2001.
ISBN: 9074159397, Uitgever: Amsterdam: Het Nationale Ballet, 2001
Het Nationale Ballet in Amsterdam, de grootste dansgroep van Nederland, werd in 1961 opgericht door Sonia Gaskell en vierde in september 2001 zijn veertigjarige jubileum. Ter gelegenheid daarvan publiceerde de groep dit boek met 44 grote kleurenfoto's van de bekende Nederlands-Amerikaanse fotografe Dana Lixenberg (1964). De foto's laten niet de gebruikelijke romantiek van hardwerkende balletdansers zien en geven ook geen informatie over het gedanste repertoire. Ze tonen anonieme professionele balletdansers in de pauzes tussen hun lessen, repetities en voorstellingen, zonder enige glamour. De dansers hangen rond in de kleedkamers, gangen, dansstudio's of fitnessruimte, zijn ongeschminkt en poseren niet voor de camera. Theatermedewerkers dweilen een toneelvloer, een fysiotherapeut knijpt in een rug, een naaister werkt aan een kostuum. Er zijn ook stillevens: een kale gang, een berg versleten dansschoenen, een vuile wasmachine. Het is een origineel dansfotoboek over het gewone dagelijkse leven achter de schermen van Het Nationale Ballet. - Nancy de Wilde

Dana Lixenberg: Homeless in Jeffersonville, Indiana
De Hallen - Haarlem 19/3/2005 - 5/6/2005

Dana Lixenberg (Amsterdam, 1964) die door haar boek 'united states' (2001) bekend werd met haar onopgesmukte portretten van beroemdheden zoals Sean Penn, Kathleen Turner en Whitney Houston, is in de eerste plaats documentairefotograaf. In de jaren 1997–2004 fotografeerde zij daklozen in Jeffersonville, Indiana (V.S.). Het zijn mensen die in een crisissituatie terecht zijn gekomen door het ontbreken van een sociaal vangnet, zoals een moeder die met haar kinderen het huiselijk geweld is ontvlucht, of een stel met kinderen dat met hun minimumloon de huur voor een huis niet kan opbrengen. De veertig portretten op deze tentoonstelling - die voor het eerst in Nederland te zien zijn – geven een ontroerend beeld van deze mensen. Met haar respectvolle en geconcentreerde manier van fotograferen tilt Lixenberg hen boven hun mensonterende levensomstandigheden uit.

‘Persoonlijke documentaires'
Dana Lixenberg is geïnteresseerd in sociale omstandigheden, in menselijke verhoudingen en in persoonlijke verhalen. Inlevingsvermogen en mededogen staan centraal in haar werk. Die betrokkenheid leidt tot ontroerende en indringende beelden van individuele mensen. Nooit worden de geportretteerden gereduceerd tot stereotiepe vertegenwoordigers van een sociale groep. Geheel in de lijn van haar werk toont Dana Lixenberg ons in haar foto's van de daklozen in Jeffersonville niet de paria's van de stad, maar mensen die er volkomen normaal uitzien en in niets verschillen van onszelf, behalve dan dat ze dakloos zijn. Zij ontmoette deze mensen in Haven House, een particulier opvanghuis voor daklozen, in Jeffersonville.

Portretten
In haar portretten, of het nu beroemdheden, toneelspelers, dansers, kansloze jongeren of daklozen zijn, altijd probeert Dana Lixenberg de individualiteit van de personen voor haar camera zichtbaar te maken in hun houding en gezichtsuitdrukking. Zelden zijn er directe verwijzingen naar iemands status, functie, rijkdom of bekendheid. De beroemdheden die ze heeft gefotografeerd, zoals Iggy Pop, Willem Dafoe, James Caan, Leonard Cohen, Ted Kennedy, Robert Duvall en Bianca Jagger zijn duidelijk meer individu en minder ster, met als resultaat dat ze ons bijna onbekend voorkomen. Bij de anonieme personen die ze fotografeert, gebeurt precies het tegenovergestelde, zij staren trots in de lens en poseren, net zoals beroemdheden dat doorgaans doen, zelfverzekerd voor Lixenbergs camera. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 3382.

Tweets by kunstbus