kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 15-03-2011 voor het laatst bewerkt.

Edward Steichen

Amerikaans fotograaf, schilder, ontwerper en curator van Luxemburgse afkomst, geboren 27 maart 1879 in Luxemburg, gestorven 25 maart 1973 in West Redding Connecticut.

Biografie
Edward Steichen wort op 27 maart 1879 geboren in Luxemburg als de zoon van Marie Kemp en Jean-Pierre Steichen. In 1881 vestigt de familie zich in de V.S. in Hancock Michigan, waar zijn vader in een kopermijn werkt.
In 1888 gaat Edward naar het Pio Nonno College. Hij blijkt een groot tekentalent en na het behalen van zijn school in 1894 volgt hij een vierjarige opleiding als lithograaf in Milwaukee aan de American Fine Art Company.

In 1895 koopt Steichen zijn eerste camera en maakt portretten om extra geld te verdienen. In 1896 organiseert hij de Milwaukee Art Student's league, waarvan hij voorzitter wordt. Zij organiseren studies schilderen en tekenen onder Robert Schade en Richard Lorentz.

In 1899 neemt hij deel aan de tweede 'Photographic Salon' in Philadelphia en in 1900 neemt hij deel aan de eerste Photographic Salon in Chicago.

Tegen 1899 is Steichen picturalistisch fotograaf geworden, die soft focus, dromerige en mysterieuze afbeeldingen creëert. Tot de Eerste Wereldoorlog geeft hij de voorkeur aan mysterie boven precisie en dromerigheid boven rede. Deze spirituele en intuïtieve benadering was een antwoord op de veranderde smaak na de eeuwwisseling, met zijn waarschuwingen tegen de gevaren van materialisme en rationalisme.

In de lente van 1900 neemt hij ontslag bij de American Fine Art Company en besluit naar Parijs te gaan om kunst te studeren. Onderweg maakt Steichen een tussenstop in New York, waar hij Alfred Stieglitz ontmoet, die drie foto's koopt. In juli vertrekt hij naar Parijs met zijn vriend de kunstenaar Carl Björncrantz. Hij bezoekt de Wereldtentoonstelling in Parijs. In de herfst exposeert hij 21 foto's op de Royal Photographic Society in Londen en in 1901 opent een versie van deze tentoonstelling met 35 van zijn foto's in Parijs.

In 1901 wordt zijn portret van F. Holland Day in de Salon des Champs de Mars tentoongesteld. Steichen begint deel te nemen aan de zaterdag bijeenkomsten van de beeldhouwer Auguste Rodin van wie hij zo diep onder de indruk raakt dat hij portretfoto's van hem wil maken.

In 1902 is Steichen een van de oprichters van de Photo-Secession, een groep fotografen onder leiding van Alfred Stieglitz, die zich ten doel stellen de status van fotografie tot kunst te verheffen. Edward ontwerpt de omslag en de typografie van Camera Work een nieuw kwartaal foto-tijdschrift onder redactie van Stieglitz.
De jury van de Salon des Champs de Mars verwijdert tien foto's van Steichen uit de expositie wanneer zij ontdekken dat het geen etsen zijn zoals beweerd door Edward. Hij heeft zijn eerste solotentoonstelling in het Maison des Artistes.

In de zomer keert hij terug naar New York, waar hij een commerciële fotostudio opent op Fifth Avenue. In 1903 wijdt Camera Work zijn tweede oplage aan Steichen's foto's. In datzelfde jaar trouwt hij met Clara E. Smith en een jaar later wordt hun eerste dochter Mary geboren.

In 1904 wint Steichen de Eerste Prijs op een internationale tentoonstelling in Den Haag en begint hij te experimenteren met kleurfotografie.

In 1905 heeft hij een succesvolle tentoonstelling van schilderijen in de Eugene Glaenzer and Co. Galleries in New York. Aan het eind van het jaar opent hij samen met Stieglitz Galerie "291". De galerie exposeert foto's en introduceert schilderijen, tekeningen en sculpturen in Amerika van moderne kunstenaars als Paul Cézanne, Henri Matisse, Pablo Picasso en Constantin Brancusi. Steichen's foto's worden wijdverbreid tentoongesteld en onder zijn beroemdste foto's waren zijn portretten van J.P. Morgan and Auguste Rodin.

Steichen is een meester in het maken van vrouwelijke naakten verzonken in onschuldige dromerijen en portretten van belangrijke mensen uit de kunsten en de literatuur van die tijd. Hij werkt met ongemanipuleerde en gemanipuleerde druktechnieken. Hij introduceert kleur in zijn voltooide afdrukken om gedeeltes van de afbeelding te intensiveren, uit te dunnen, schaduw te maken of delen te verwijderen. Hierdoor lijken zijn foto's op tekeningen en lithografieën. Samen met zijn zachte en mysterieuze aanpak, maakte dit Steichen tot de enfant terrible voor puristen onder fotografen en critici.

In 1906 verblijft hij voor de tweede keer in Parijs. In 1913 worden de nummers 42 en 43 van het tijdschrift Camera Work aan hem gewijd.

In 1914 verlaat hij de picturalistische stijl en techniek voor sterke licht-donker contrasten en sharp focus effecten. Tijdens de WO I werkt hij als oorlogsfotograaf, in 1917 is Steichen een belangrijke Amerikaanse oorlogsfotograaf in Frankrijk.

Na de oorlog gaat hij door in deze nieuwe richting en maakt grote monumentale afbeeldingen en fotografeert organische, natuurlijke vormen en een enkele keer gebruikt hij architecturale vormen van de stad.

In de jaren twintig en dertig is hij cheffotograaf bij Vogue en Vanity Fair. In 1922 gaat hij scheiden van Clara en keert terug uit Frankrijk naar New York, waar hij in 1923 met Dana Desboro Glover trouwt.

1938 is Steichen cheffotograaf voor Condé Nast. Hij maakt maandelijks portretten van beroemdheden voor Vanity Fair en modereportages voor Vogue. In 1930 publiceert hij samen met zijn dochter Mary The First Picture Book: Everyday Things for Babies.

In 1936 heeft Steichen een solotentoonstelling in in het Museum of Modern Art in in New York en van 1947 tot 1962 is hij directeur van de afdeling fotografie van het Museum of Modern Art in New York.

Tijdens W.O. II leidt hij de Naval Photographic Institute.

In 1955 organiseert Edward Steichen de beroemde tentoonstelling The Family of Man welke door de hele wereld toert. De tentoonstelling bestaat uit 503 foto's van 273 kunstenaars uit 68 landen en is opgezet rond 37 thema's, waaronder huwelijk, kindergeboorte, werk, religie en dood.

Na 1955 gaat hij weer fotograferen en werkt hij exclusief met kleurenfilm. Zijn enige onderwerp is een krentenboom, die hij vanuit de ramen van zijn huis in West Redding kan zien. Steichen fotgrafeert de boom in alle seizoenen en elk uur van de dag om de cyclus van verandering en groei op te roepen. In 1959 gaat hij de krentenboom filmen. Twee jaar later moet hij het project opgeven wegens zijn slechte gezondheid.

In 1957 overlijdt zijn tweede vrouw Dana en in 1960 trouwt hij met Joanna Taub. In 1961 heeft hij een grote overzichtstentoonstelling in het Museum of Modern Art in New York.

In 1964 opent hij het Edward Steichen Photography Center. In 1973 sterft hij op 94jarige leeftijd.

websites:
. Cosmopolis
. J. Paul Getty Museum
. National Portrait Gallery


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1697.