kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 19-05-2008 voor het laatst bewerkt.

Edward Weston

Edward Weston met zijn graflex camera 1923, door Tina Modotti

Amerikaanse fotograaf en medeoprichter van f/64, geboren 24 maart 1886 Highland Park, Illinois – overleden 1 Januari 1958, Carmel Californië.

'Durf irrationeel te zijn, houd je verre van formules, sta open voor nieuwe invloeden, blijf flexibel... Een eenmaal gevormde theorie leidt rechtstreeks naar academisme'

Website: Stieglitz, Sheeler en Strand werd Weston een van de voornaamste vertegenwoordigers van het fotografische realisme. Edward Weston fotografeerde voornamelijk het vrouwelijke lichaam en details uit de natuur zoals groenten, schelpen en de duinen. Zijn briljante composities en fijne tonen zouden het kenmerk worden van een beweging onder de naam Straight Photography. Weston zocht naar een objectieve en zuivere vorm in haarscherpe foto's waarin iedere rimpel, kromming of lijn tot zijn recht komt. Hij wilde het eigene van het 'ding' aantonen: de vruchtbaarheid van natuur en planten, de koelte van door mensen gemaakte artefacten, de verfijnde structuur van heet zand in de duinen, de zachte huid van het naakte mensenlichaam.

Nude

Biografie
Edward Weston studeert aan het Illinois College of Photoraphy. In 1911 opent hij een portretstudio in Californië en maakt zijn eerste abstracte foto's. In 1923 opent hij samen met zijn zoon Brett een fotostudio in Mexico-stad en leert hij Rivera kennen.

In 1927 keert hij terug naar Amerika en richt hij samen met Ansel Adams de groep f/64 op.
Ansel Adams (1902-1984), Imogen Cunningham (1883 – 1976) en Edward Weston waren afvallige picturalisten die na het picturalisme actief werden onder de naam f/64 (genoemd naar een smalle opening van de lens die een grote scherpte en diepte biedt). Het algemene streven van de leden van f64 was het zo scherp mogelijk afbeelden van detail, waardoor onder andere Cunningham en Weston een speciale voorkeur ontwikkelden voor close-ups van individuele objecten.
Zowel in het werk van Adams, Cunningham als van Weston vindt een duidelijke intensivering van het beeld plaats. Naast het feit dat in hun foto’s door de mate van close-up de details goed zichtbaar zijn, zijn de foto’s zodanig belicht dat de vormen van de afgebeelde flora hiermee benadrukt worden en daarmee de schoonheid van de plant. (Guggenheim Award toegekend.

Vanaf 1947 lijdt Weston aan Parkinson.

1948 fotoreeks van Point Lobos.

1950 solotentoonstelling in het MoMA, New York.

1956 Overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Websites: www.phototechno.nl www.photoq.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 32.