kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Eli Lotar

Eli Lotar (1905-1969)

Frans fotograaf

Eli Lotar (volledige naam Eliazar Lotar Teodoresco) geboren in Parijs, was de zoon van de Roemeese dichter Ion Teodoresco, alias Tudor Arghezi. Na de school in Boekarest verlaten te hebben, ging Lotar in 1924 terug naar Frankrijk om een carrière in de film te beginnen. Hij reisde door Frankrijk, waarbij hij allerlei baantjes aannam, totdat hij tenslotte, aangetrokken door fotografie, vroeg aan Germaine Krull (een Duitse fotografe, die in Parijs woonde), om hem aan te nemen als leerjongen en assistent.

Het was inmiddels 1927 en sindsdien zou zijn naam voor altijd verbonden zijn aan fotografie. Vanaf dat sleutelmoment, waarbij Lotar naast Germaine Krull werkte, zou hij een goede bekende worden van het bohémienne leven in Parijs. Hierdoor ontmoette Lotar onder meer de filmmmakers René Clair, Cavalcanti en Buñuel, met wie hij later zou gaan werken.

La Villette

Lotar werd al snel een deel van de Parijse avant-garde. Hij ontwikkelde een genegenheid voor de slenteraar, de moderne stad en fotografie. Hij werd aangetrokken door de menigte, de markt, het gewone, hij was geïnteresseerd in een stad die zichzelf 'verborg'. Geïnspireerd door het Franse straatleven, streefde hij er vooral naar verontrustende en ongewone onderwerpen te behandelen, die ongewoon voor de stad waren en de aandacht van de criticus trok, die waardering had voor "een durf die zich richt op verrassing". Lotar nam deel aan veel exposities met Krull en fotograaf André Kertész. Hij publiceerde zijn foto's in Jazz, Variétés, Bifur, en Documents. Zijn reportage over de Parijse slachthuizen La Villette (1929) werd een van zijn best bekende werken.

In film werkte Lotar als 'stage' fotograaf voor René Clair, Alberto Cavalcanti, Jean Renoir, Yves Allégret en Luis Buñuel, en voor Jean Painlevé en Jacques en Pierre Prévert als cameraman. Aubervilliers (1946) is het enige werk dat hij zelf regisseerde. Een opdracht van de stad Aubervilliers, bedoeld als een opname van de stad zoals die was voor de vernieuwing en resulteerde in een kruising tussen een sociale documentaire en een fotografische film.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 42.