kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Elspeth Diederix

Elspeth Diederix (1971)

Nederlandse fotografe, Geboren in Nairobi, Kenia. Woont en werkt in Amsterdam.

Diederix werd geboren in Nairobi, de hoofdstad van Kenia, waar haar vader als geoloog was aangesteld bij de Nederlandse ambassade.Tot haar zevende woonde ze in Afrika. Daarna, tot haar dertiende, in Colombia, waarop het gezin Diederix naar Nederland terugkeerde. Ze ging uiteindelijk naar de Rietveldacademie en de Rijksakademie.

Elspeth Diederix is een reiziger. Ze is nog maar een paar dagen terug uit New York, of ze is op haar etage aan de Amsterdamse Baarsjesweg al weer aan het pakken voor een volgende reis. Zeker een aantal maanden per jaar is ze in het buitenland. "Als je reist, krijg je vanzelf een andere concentratie. Je hebt niet de administratieve beslommeringen en de telefoontjes die je thuis vanzelf wel hebt. Bovendien vind ik de landschappen die ik kan gebruiken voor mijn foto's hier niet op de Baarsjesweg of ergens anders in Amsterdam."

Het opgroeien in exotische landen heeft Elspeths manier van werken beïnvloed. Door de regelmatige verhuizingen vroeger leerde ze zich niet te zeer aan één plek te binden. Ze is niet diep geworteld in Amsterdam - "je kunt me overal neerzetten." Daarbij ontwikkelde ze van jongs af aan oog voor de verschillende verschijningsvormen en kleuren van landschappen; landschappelijke elementen spelen in haar foto's een belangrijke rol.

Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam (1990 – 1995)
Bezalel Academy of Fine Arts, Jeruzalem (1994)
Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam (1998 – 1999)

In het werk van Elspeth Diederix zijn alledaagse voorwerpen van hun logische vorm of functie ontdaan en opgenomen in een nieuwe werkelijkheid van een surreële orde. Allerlei materialen en personages zijn zo in het beeld geschikt dat ze hun oorspronkelijke betekenis verliezen en een nieuwe aannemen. Het illusoire beeld wordt nog sterker doordat figuranten op de foto's in een naar binnen gekeerde droomwereld lijken te verkeren en hun ogenschijnlijk vanzelfsprekend handelen welbewust lijken uit te voeren.

Elspeth Diederix zet in haar werk de natuur naar haar hand om de surrealistische en magische taferelen te creëren die ze voor ogen heeft. Ze gaat daarbij te werk als een regisseur die elk object een uitgekiende plek in de compositie geeft. Ze gebruikt daartoe vaak onnatuurlijke materialen en objecten, zoals plastics en chemische verven, die sterk contrasteren met de natuurlijke omgeving. Zo geeft zij niet alleen commentaar op de natuur maar evenzeer op onze consumptiemaatschappij.

Diederix begon haar opleiding met schilderen en beeldhouwen, maar stapte al snel over op fotografie. De directheid van het medium stelt haar beter in staat alles te gebruiken wat ze wil. Diederix is in de eerste plaats beeldend kunstenaar, die de fotografie nodig heeft om haar creaties in een beeld te vangen met een esthetisch aansprekende vorm. Bovendien speelt ze met zaken als optische illusie, schaalontregeling, het in elkaar overlopen van kleur en vorm, transparantie en helderheid van materialen, en de morfologische gelijkenis tussen het kunstmatige voorwerp en het natuurlijke product. Al deze aspecten zouden het niet kunnen stellen zonder de specifieke eigenschappen van de fotografie. Het is de fotografie die ervoor zorgt dat vorm en inhoud elkaar versterken.

Het werk van Elspeth Diederix speelt met de verbeelding van de waarneming. Ze geeft een nieuwe identiteit aan alledaagse objecten zoals een tafel, rietje, Post-it of beker. In haar foto's zoekt ze steeds een setting of pose waarin de aandacht onvermijdelijk naar het object uitgaat. Zo vormt het besneeuwde berkenbos in Utah een surreële setting voor de fuchsia Post-it en belichamen drie hoofden onder een tafel een doorgaans onzichtbare ruimte. Ook het onderwater fotograferen van doorzichtige, plastic voorwerpen leidt tot een nieuwe blik. Haar bijna naïeve benadering roept direct vragen op over de betekenis en beleving van het voorwerp.

Diederix visualiseert met de camera associatieve gedachten, die misschien in haar fantasie leven, misschien in die van de toeschouwer. Zij ontdoet de logica van het alledaagse en gebruikt die voor haar beelden, waarin materialen en materie een eigen leven leiden."

Vele tentoonstellingen o.a het FOAM, de Appel, W139 en het Stedelijk Museum Amsterdam

2004 tentoonstelling Huis Marseille
De serie foto's die zij in huis Marseille toont, is gemaakt op La Palma, het Kanarische eiland dat gedomineerd wordt door een vulkaan, die overal zijn zwarte sporen heeft achtergelaten. Deze opmerkelijke natuurlijke omgeving heeft Diederix gebruikt om verhalende foto's te creëren die soms mythologische associaties oproepen.

foto's op frame (Zonder titel, 1.55 x 2.25 m) voor het Polikliniekgebouw van het AMC. De beelden zijn het resultaat van een fotosessie in - onder meer - Thailand, waar Elspeth Diederix tropische bladeren fotografeerde in samenhang met verstilde taferelen van de tropische wateren. Die combinatie leverde een surrealistische, rustgevende sfeer op. Om het zwevende gevoel te benadrukken, zijn de fotoframes los voor de polikliniekwanden geplaatst.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 791.