kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Frits Rotgans


Frits J. Rotgans was eigenlijk opgeleid tot reclametekenaar. Tijdens de oorlog was hij betrokken bij het vervalsen van persoonsbewijzen en tekende hij cartoons voor het verzetsblad Ons Vrije Nederland. Hij begon in die tijd als amateurfotograaf en experimenteerde met kleurenfotografie. Tijdens de oorlog maakte Frits Rotgans honderden unieke kleurendia's die een beeld geven van de Duitse bezetting in Amsterdam. Het waren de eerste kleurendia's over het leven onder de bezetter. Vaak zijn het alledaagse beelden met opvallende details: verbodsbordjes achter caféruiten, propaganda-affiches op kale muren of Duitse verkeersborden.

Later werkte Rotgans vooral als industriefotograaf. Hij bouwde zijn eigen breedbeeldcamera's en verwierf internationale bekendheid met zijn panoramafoto's.

Rotgans kreeg in de fotowereld internationale erkenning door zijn zelfgeconstrueerde breedbeeldcamera's. Het verlangen naar zo'n camera kwam nadat hij in 1947, bij het fotograferen van schepen en schippers, een sleep van 2 kilometer wilde vastleggen. Met zijn eigen camera's fotografeerde hij in de jaren vijftig vanaf spectaculaire standpunten de Amsterdamse en Rotterdamse havens en als geen andere fotograaf heeft hij in de jaren '50 en '60 de vrachtvaart op de binnenvaart van de Rijn in panorama-foto's vastgelegd. Haarscherpe zwart-wit foto's zijn het, die zowel in binnen- en buitenland positief werden besproken.

Met zijn zelfgebouwde breedbeeldcamera's beklom hij gebouwen en drijvende bokken om fascinerende overzichten te maken van de wederopbouw en bedrijvigheid in stad en haven. Rotgans koos voor hoge standpunten die overzicht boden over de open vlakten van de door bommen verwoeste stad, waarop in hoog tempo nieuwe, vaak modernistische architectuur verrees en over de bedrijvigheid op de Maas. Hij maakte bijvoorbeeld dankbaar gebruik van de net gebouwde Euromast. Op basis van bestaande objectieven bouwde Rotgans zijn eigen camera's met namen als 'Tin Frizzie' en 'Rotgans Ideaal'. De breedbeeldopnamen kon hij maken door deze objectieven te voorzien van cassettes, waarin drie beelden van grootbeeldfilms naast elkaar pasten en deze tegelijk te belichten.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 567.