kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Garry Winogrand

Garry Winogrand (1928-1984)

Amerikaanse straatfotograaf,

Garry Winogrand wordt al vanaf de vroege jaren zestig beschouwd als de ultieme chroniqueur van het moderne Amerikaanse leven. Exclusief werkend met een Leica kleinbeeldcamera en natuurlijk licht struinde Winogrand dagelijks de straten van New York af om op een ogenschijnlijk terloopse en ongekunstelde manier de stadsbewoner te fotograferen. Hij werkte obsessief, als een jager op zoek naar prooi, en gaf daarmee de benaming 'snapshot' een nieuwe betekenis.

'Ik maak foto's om te ontdekken hoe iets er op de foto uit zal zien'.

Een foto was voor hem dan ook geen representatie van iets, maar vereenvoudigde eerder een geheel eigen wereld. Schoonheid was voor hem nooit een doel - in veel van zijn foto's staat de horizon scheef en is er sprake van brute afsnijdingen en bizarre composities. De dynamiek van het leven in de metropool wordt daarmee als nooit tevoren gevangen. Veel foto's zijn zowel satirisch, humoristisch als verontrustend.

In de tweede helft van de 20e eeuw werd de fotografie steeds diverser. Terwijl de documentaire fotografie steeds belangrijker werd, gingen fotografen zich ook steeds meer richten op de boekenmarkt- en museawereld. Aan de andere kant nam de moderne kunst langzaam maar zeker technieken uit de fotografie over en besmette het en passant met het virus van haar eigen schoonnheidsidealen. Fotografen zoals Lee Friedlander, Duane Michels en Garry Winogrand werkten alleen voor Galerieen en musea.

In 1967 werd de belangrijke tentoonstelling ‘New Documents' in het Museum of Modern Art in New York gehouden. Portretten van Diane Arbus werden er getoond naast de straatfotografie van tijdgenoten Lee Friedlander en Garry Winogrand. Meteen was een nieuw stukje fotogeschiedenis geschreven: het drietal wordt beschouwd als de belangrijkste vertegenwoordigers van het soort zelfreflecterende, maatschappijkritische en sociaal documentaire fotografie dat Robert Frank in de jaren '50 had uitgevonden. De tentoonstelling kende een overweldigend succes.

Wars van tradities en bestaande conventies brachten Winogrand en zijn generatiegenoten een nieuwe visuele orde in de chaos van het straatleven in de grote stad. New York City was voor hen de natuurlijke biotoop, de plek waar zij de moderne Amerikaanse cultuur vastlegden. Dwars, radicaal, confronterend en vernieuwend.

Garry Winogrand overleed in 1984. Na zijn dood hebben ze vijfduizend onontwikkelde filmpjes gevonden bij hem thuis. Hij fotografeerde gewoon zonder nog te ontwikkelen, alsof de fotografische daad voor hem alleen nog maar een werktuiglijke geste was geworden, een automatisme, een verslaving, een gewoonte zonder werkelijke drijfveer.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 38.