kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 27-01-2009 voor het laatst bewerkt.

Geert van Kesteren

Nederlandse fotojournalist, geboren in 1966 in IJsselstein.

Geert van Kesteren werd bekend met het boek en de tentoonstelling 'Why Mister Why?' over de oorlog in Irak (2002-2004) en een tentoonstelling over Aids in Zambia (2000). Hij fotografeert sinds 1991 en maakte reportages in Bosnië, Kongo, Libanon, Iran, Nepal en India. Zijn reportages zijn een aanklacht tegen fascisme, oorlog, honger en aids. Hij maakte reportages over Aids in Afrika, over de oorlog in Irak, de tsunami in Atjeh en de aardbeving in Pakistan.

Geert van Kesteren fotografeert voor kranten en tijdschriften, waaronder Newsweek, Stern en M van het NRC Handelsblad.

In 1995 won hij de “Utrecht prijs”, een aanmoedigingsprijs voor jonge fotojournalisten. In 1998 ontving hij de Zilveren Camera voor zijn reportage over Aids in Zambia. Het boek “Mwendanjangula” waarin hij zijn foto's over het aids probleem in Zambia laat zien kwam in 2000 uit. Hij was beste fotojournalist van het Jaar in 1998 en 2005. In 2004 eindigde hij op de derde plaats bij de World Press Photo. In 2005 kreeg hij de Foto Kees Schrerer Prijs 2005 voor het boek Why Mister, Why?. De internationale waardering is zo groot dat hij in 2005 gevraagd is als aspirant lid van het vermaarde Engelse fotocollectief Magnum.

Mwendanjangula! aids in Zambia
De auteur, journalist van de Groene Amsterdammer en van Vrij Nederland, bezocht in april 1999 Zambia, waar twintig procent van de bevolking in de komende tien jaar aan aids zal sterven. Een op de drie is nu hiv-positief. Van Amerongen ontmoet er de beeldhouwer Clement Mufuzi, zelf aids-patient en Zambia's belangrijkste aids-activist. Terwijl de huidige landspresident aids ignoreert, richtte mevrouw Nkandu Leo, minister van gezondheid en arts, een organisatie (Positive Living, POLS) op, om informatie te geven aan de bevolking. De auteur bezocht ook een Nederlandse arts, David Koetsier, die in het binnenland dagelijks met aids-patienten te maken heeft. Maar ook kwakzalvers spannen zich in om de ziekte te bestrijden. Het boek heeft 35 bladzijden tekst en zestig bladzijden zwart-witfoto's van Geert van Kesteren. - (Biblion recensie, J. Heijke)

Why Mister, Why?
Een fotoverslag over de oorlog in Irak. Van Kesteren was 'embedded' bij het Amerikaanse leger en gaf een kritisch beeld van de situatie ter plekke. Het boek behaalde vele prijzen in binnen- en buitenland. - (fotojournalist werkte in 2003 zeven maanden in Irak. Kort na de beeindiging van de oorlog registreerde hij hoe het Amerikaanse leger - vergeefs - de rust en orde probeerde te herstellen. In plaats van de harten van Irakezen te winnen wekten de soldaten steeds meer afkeer, zo vertelt zijn filmisch gemonteerde fotoverslag. De 237 kleurenfoto's tonen arrestaties, angstige vrouwen, massagraven, ziekenhuizen en alerte, zwaar bewapende Amerikanen. Er spreekt een dreigende sfeer uit de confronterende beelden. Het boek begint direct met foto's, gedrukt op dun, gekarteld papier. Na enige pagina's komt de eerste, informatieve tekst, in het Nederlands en Arabisch. Een Newsweek-redacteur schreef een inleiding over de toestand in Irak en de 'missie' van de fotograaf, die werkt voor Newsweek en Der Stern. In het verleden werd de fotograaf ook verkozen tot 'fotojournalist van het jaar'. Zijn reportage uit Irak 'leest' als een aanklacht, is van hoogstaand journalistiek niveau en wordt internationaal geprezen. - (Biblion recensie, Frits Baarda)

2006 Document Nederland: Schraal
In opdracht van het Rijksmuseum en NRC Handelsblad fotografeerde fotojournalist Geert van Kesteren het afgelopen jaar mensen die langs de kant van de Nederlandse samenleving staan, door een gebrek aan geld en mogelijkheden, omdat zij geen werk meer hebben, omdat zij schulden hebben, omdat zij een uitkering hebben, omdat zij oud zijn en van een mager pensioen moeten rondkomen, omdat zij geen partner of familie meer hebben, omdat ze allochtoon zijn. Geert van Kesteren fotografeert verborgen armoede in Nederland. Armoede komt wel degelijk voor in Nederland, een van de rijkste landen ter wereld.

Zambia! Zambia!
In opdracht van het Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika en de Kunsthal Rotterdam reisde de Nederlandse fotograaf Geert van Kesteren in 2007 naar Zambia en maakte een journalistieke roadmovie. Van Kesteren zit dicht op de huid van de Zambianen en geeft een indruk van hun dagelijks leven, dat momenten van uitzonderlijke vreugde en diepe rouw kent. Het aaneengesloten lint van foto’s dat de Kunsthal toont, geeft samen met geluidsopnamen die Van Kesteren maakte, een eerlijk portret van een energiek, maar ook zorgelijk Zambia.
Met ruim tachtig foto’s laat Van Kesteren Zambia zien, zoals hij dat op zijn reis tegenkwam. Door beeld én geluidsfragmenten wordt de bezoeker meegenomen naar een land vol levenslust, vrolijkheid en liefde dat een rotsvast geloof heeft in God en de geesteswezens. In de foto’s, rijk van detail, lijkt het geluid van uitbundig klappende meisjes, spelende kinderen, biddende kerkgangers, of het verdriet van een nog jonge vrouw haast hoorbaar. Van Kesteren toont zowel het aantrekkelijke, trotse Zambia met zijn magische cultuur, adembenemende watervallen en pittoreske dorpen, als ook het Zambia, zoals we dat kennen uit het nieuws.

Baghdad Calling
Van Kesteren laat in dit boek zien hoe Iraakse vluchtelingen leven in Jordanië, Syrië en Turkije. Naast die professioneel gemaakte beelden toont het boek het dagelijks leven in het Irak van 2006 en 2007 door de ogen van de Irakezen zelf: een team rond Van Kesteren verzamelde honderden foto’s uit mobiele telefoons en digitale camera’s van Iraakse burgers die plekken laten zien waar journalisten zich omwille van veiligheid niet begeven. Ontploffende granaten, familiefeesten, etnische zuivering, dansen in het park, een stukgeslagen infrastructuur en hoop op betere tijden wisselen elkaar af.
De combinatie van professionele foto’s, amateurbeelden en interviews met vluchtelingen – getuigenissen van de verschrikkingen die hen zijn overkomen - geven een indringende kijk op de situatie waarin de Iraakse burgers zich bevinden. Ondanks enkele hoopvolle berichten uit het najaar van 2007 verkeert het land nog steeds in een staat van ontreddering, die is ontstaan na de inval in 2003 door een coalitie van westerse landen. BAGHDAD CALLING is een oproep aan die landen om hun verantwoordelijkheid te nemen en de Irakezen een beter lot te verschaffen. - (Fotograaf Geert van Kesteren krijgt tijdens een gala-avond op 14 mei in New York voor zijn fotoboek Baghdad Calling de ICP Infinity Award in Photojournalism uitgereikt. Vorig jaar waren o.a. Robert de Niro en Calvin Klein aanwezig op dit gala.
De afgelopen jaren is de prijs verleend aan onder meer Anthony Suau, Christopher Morris, Yuri Kozyrev, The New Yorker, Simon Norfolk, Alex Majoli en Tyler Hicks.
Er is een groot internationaal comité van curatoren en publicisten (onder wie Frits Gierstberg van het Nederlands Fotomuseum) dat een lijst van genomineerden samenstelt. Daarna kiest een groep van drie jury-leden de winnaar. Vorig jaar waren dat de curatoren Alanna Heiss, Ann Thomas en hoogleraar/publicist David Levi Strauss. - (www.photoq.nl)

Websites:
. pauwenwitteman.vara.nl
. www.baghdadcalling.nl
. www.fotografie.nl
. allesoverfotografie.blogspot.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1509.