kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Gertjan Kocken

Gertjan Kocken (1971) maakt foto's op plekken waar zich een ramp heeft afgespeeld (o.a. de plek van de Bijlmerramp en de wijk in Enschede waar de vuurwerkfabriek is ontploft). De sporen die de ramp in het landschap heeft nagelaten geven de foto's een grote zeggingskracht. Deze wordt nog eens versterkt door de persoonlijke herinnering van de beschouwer aan de ramp.

In 1999 begon hij zijn serie ‘rampplekken’: verschillende locaties waar zich ooit een grote ramp had voorgedaan werden door hem monumentaal en gedetailleerd gefotografeerd met de technische camera en op groot formaat afgedrukt.

Aanmoedigingsprijs Fotografie 2002 voor zijn serie landschappen,
De bijzondere kracht van het werk van Gertjan Kocken ligt in het betekenis geven van het landschap. Ook al oogt het landschappelijke tafereel rustig en onschuldig, het was ooit bepaald niet wat het nu pretendeert te zijn. De plaatsen waar Kocken zijn camera heeft opgesteld zijn in zekere zin gebrandmerkt door het gebruik dat ervan wordt gemaakt. Theemsweg, Amsterdam 2000 bijvoorbeeld. Een wonderlijk arrangement van bushaltes langs een kronkelende asfaltweg. Alleen diegenen die het nieuws de afgelopen jaren op de voet hebben gevolgd, weten dat het hier de zogenaamde afwerkplekken betreft. Zulke informatie zet de foto op scherp.

Gertjan Kocken laat het daar niet bij. Nadat hij deze manier van werken in 2000 ontwikkeld heeft, verbreedt hij het project in het daaropvolgende jaar. In wat niets anders dan een straf reisprogramma kan zijn geweest, zoekt hij verschillende rampplekken: Enschede (vuurwerkfabriek), Kaprun (tunnel), Castelo de Paiva (brug over de Douro), Mont Blanc (tunnel), Gonesse (Concorde), Faro (luchthaven), Pécrot (treinongeluk), enzovoort. Al deze opnames laten plaatsen zien die nergens door opvallen en zich overal elders hadden kunnen bevinden. Daar moet wel aan toegevoegd worden dat Gertjan Kocken niet de verbrande tunnel zelf fotografeert, maar de berg waarin de kijker weet dat zich deze tunnel moet bevinden. Zo gaat het door, de hele reeks rampplekken af, met als abstract hoogtepunt de plaats op zee, bij Zeebrugge, waar de veerboot Herald of Free Enterprise gezonken is. Het stukje blauwe zee is de meest nietszeggende foto van allemaal die tegelijkertijd de kwestie aan de orde stelt of dit wel de juiste plek is en niet zomaar ergens een ander deel van de zee. Want hoe betrouwbaar is de fotograaf? Het antwoord van Gertjan Kocken luidt dat hij de spanning tussen zien en weten wil aftasten.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 933.