kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Gregory Crewdson

Amerikaanse fotograaf, (Brooklyn, New York, 1962).

Opleiding: Yale School of Art, Yale University, New Haven, CT, M.F.A (1988)

Vanaf midden jaren tachtig maakt Gregory Crewdson geënsceneerde foto’s die doen denken aan filmscènes. Met het Amerikaanse 'suburbia' als decor onderzoekt hij de angsten, neuroses en geheime verlangens van de moderne maatschappij die in de bodemloosheid van de eigen psyche blikt. In zijn complexe en mysterieuze werelden speelt het onverklaarbare een cruciale rol.

Het werk van Crewdson staat in de fotografische traditie van William Eggelston en Walker Evans, als realistische weergave van het landelijke Amerika. Anderzijds sluit het, met zijn theatrale licht en verteltrant, aan bij de stroming van de geënsceneerde fotografie zoals die van Jeff Wall en Cindy Sherman.

Crewdson’s foto's zijn het resultaat van een zeer complex en langdurig proces. De foto’s worden met een groot team – deels op locatie en deels in de studio – gemaakt en vervolgens digitaal nabewerkt. Met zijn geconstrueerde decors en digitale nabewerkingen laat hij het onderscheid tussen realiteit en fictie vervagen en ontwricht hij de traditionele opvattingen over waarheid en realiteitsgehalte in de fotografie. De foto’s werken hypnotiserend op de kijker die een vreemd verhaal aanschouwen zonder begin of afloop. De overgestileerde foto’s kunnen vergeleken worden met dramatische film stills.

Klassieke Hollywoodproducties, zoals Close Encounters of the Third Kind van Steven Spielberg, vormen een belangrijke inspiratiebron voor Crewdson. In zijn werk onderzoekt hij de verhalende mogelijkheden van de fotografie: hoeveel kun je maximaal vertellen binnen één beeld?

Een tweede belangrijke inspiratiebron schuilt in Crewdsons jeugd. Omdat zijn vader als psychotherapeut praktijk aan huis had, leerde hij al op jonge leeftijd dat iedereen de werkelijkheid op zijn eigen manier beleeft. Na een korte periode psychologie gestudeerd te hebben, richt hij zich al snel op zijn fotografiecarrière, maar zijn interesse in de menselijke perceptie blijft. Door in zijn foto’s een andere realiteit te scheppen, hoopt hij de beschouwer een moment te laten ervaren waarin de omringende werkelijkheid even wordt vergeten.

Het vroege werk uit de periode 1986-1988 toont voornamelijk de huiselijke context als een broedplek voor eenzaamheid en ondoorgrondelijke verlangens.
De foto’s uit de serie ‘Natural Wonder’ (1992-1997) reflecteren Crewdsons fascinatie voor de natuur als een magische omgeving.
In de zwart-wit serie ‘Hover’ (1996-1997) legde hij vanaf een hijskraan bovenaanzichten vast van merkwaardige situaties in de Amerikaanse voorsteden.
Met zijn derde serie ‘Twilight’ (1998-2002), die hem internationale bekendheid bracht, creëerde Crewdson verontrustende taferelen in huiselijke sfeer.

In ‘Dream House’ (2002) plaatste hij beroemde filmacteurs – zoals Julianne Moore, Gwyneth Paltrow en Philip Seymour Hoffman – in het interieur van een verlaten huis dat na het overlijden van de eigenaresse vier jaar eerder, volledig intact was gebleven. Deze cinematografische foto’s noemt hij single framed movies.

De grootste artistieke en technische vooruitgang boekte Crewdson met zijn laatste serie ‘Beneath the Roses’(2003-2005), waarvoor hij complete straten afzette en lege huizen tot op de grond afbrandde. Zijn crew bestond bij deze serie uit meer dan 150 mensen.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 559.