kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Helmut Newton

Newton werd in 1920 in Berlijn geboren uit joodse ouders.

In Berlijn ging hij in de leer bij de modefotografe Yva.

In 1938, met de opkomst van het nationaal-socialisme, verliet hij de Duitse hoofdstad en ging naar Singapore. Daar werkte hij als persfotograaf voor The Straits Times. Later ging hij naar Australië, waar hij een fotostudio opende in Melbourne.

De lokale Vogue gaf hem een opdracht. Dat was zijn doorbraak, en in de vroege jaren zestig verhuisde hij naar Parijs met zijn Australische vrouw June. In de Franse hoofdstad maakte hij furore bij Vogue. Hij werkte ook voor andere toonaangevende modebladen zoals Marie-Claire en Elle. Newton maakte eveneens reportages voor Playboy. Newtons werk is niet onomstreden. Hij lag wegens zijn soms provocerende foto's van naakte of halfnaakte vrouwen geregeld in de clinch met onder anderen feministen. Hij verwierf zich, door zijn provocerende, spectaculaire stijl, een positie die hem 'total control' gaf, en vanaf dat moment maakte hij modefoto's die er, in zijn eigen woorden, uit mochten zien als ,,mug shots, werk van paparazzi, wat dan ook, als het maar niet op een modefoto leek''. Hij plaatste zijn modellen in overdadig chique interieurs, creëerde scènes waarin vaak elementen van voyeurisme, exhibitionisme en dominantie opvielen, en waarin de decadente sfeer van zijn geboortestad in zijn jongensjaren nooit helemaal afwezig was. Een spannend, moeilijk te betrappen oeuvre dat hem in de loop der jaren veel bewonderaars opleverde.

Newton is een fotograaf die vanaf 1971, na een bijna fatale hartaanval, besloot nog slechts te fotograferen op zijn eigen voorwaarden. Vanaf dat moment werden zijn foto's ,,persoonlijk, ook al werkte ik in opdracht''.

Newton heeft een geheimzinnige gave om niet alleen het innerlijke leven van zijn subjecten te portretteren, maar ook hun eigen fantasieen te vangen over hoe zij willen worden gezien. Het resultaat is niet zomaar een serie portretten van beroemde mensen, maar een verzameling van scenes waarin Newton en zijn subjecten fascinerende en hypnotiserende rollen vertolken. Newton heeft een geheimzinnige gave om niet alleen het innerlijke leven van zijn subjecten te portretteren, maar ook hun eigen fantasieen te vangen over hoe zij willen worden gezien. Het resultaat is niet zomaar een serie portretten van beroemde mensen, maar een verzameling van scenes waarin Newton en zijn subjecten fascinerende en hypnotiserende rollen vertolken. Evenals in zijn modefoto's bedenkt Newton in zijn portretten een mise-en-scÀne: "Tegen de actrice zeg ik: fantaseer dat je in een toneelstuk speelt. [...] Als ik foto's maak ben ik absoluut niet ge'nteresseerd in feitelijke documenten, omdat ik tezeer kunstenaar ben. In vind het saai. Wat is een eerlijke foto? Een snapshot? Ik houd ervan om mijn modellen een rol te laten spelen, iemand anders te laten zijn of zichzelf, maar dan op een verheven niveau.
"Ik doe veel portretten die, zoals mijn naakten, voortkomen uit mijn mode-fotografie, omdat ik altijd modefotograaf ben geweest. [...] Ik fotografeer lichaam, geen ziel. Ziel begrijp ik niet." Pas in de jaren zeventig begon Newton portretfoto's te maken. Meestal werkt hij met totaalopnamen en bestaand daglicht. De meeste foto's zijn gemaakt in hotelkamers. De meerwaarde zit hem vaak in de erotische uitstraling en de uitdagende poses. Rotterdam een grote overzichtstentoonstelling met werken van de wereldberoemde fotograaf Helmut Newton (geboren 1920) en diens echtgenote, de fotograaf Alice Springs (pseudoniem voor June Newton-Browne, geboren 1923). Ter gelegenheid van hun vijftigjarig huwelijk presenteerden zij voor het eerst samen hun werk. De tentoonstelling toont het werk van Newton, die zijn hele leven aan fotografie heeft gewijd, naast dat van Alice Springs, die actrice en schilder was voordat zij serieus aan fotografie begon. Opvallend is dat ze elkaar niet beïnvloed hebben in het benaderen van hun onderwerp. Alice Springs benadrukt waarheid en eenvoud in haar werk, terwijl Helmut Newton zijn foto's duidelijk regisseert en manipuleert. De tentoonstelling "us and them" omvat naast Newtons portretten van beroemdheden, zelfportretten van Helmut Newton en van Alice Springs, en portretten die zij van elkaar maakten.

Eind 2003 werd bekend dat Newton zijn wereldberoemde verzameling foto's aan zijn geboortestad Berlijn heeft overgedragen. De verzameling komt toe aan de stichting Pruisisch Cultuurbezit en zal in de loop van 2004 een vaste plaats krijgen in de voormalige Kunstbibliothek bij Bahnhof Zoo.

2004 De wereldberoemde glamourfotograaf Helmut Newton is vrijdag 23 januari om het leven gekomen door een verkeersongeluk in Los Angeles. Volgens de interneteditie van The Los Angeles Times verloor de 83-jarige de macht over het stuur van zijn Cadillac.
In de afgelopen jaren woonde hij afwisselend in Monte Carlo en de Verenigde Staten. Playboy-baas Hugh Hefner zei in de nacht van vrijdag op zaterdag tegen Amerikaanse media dat een ,,groot talent'' is heengegaan. ,,Hij verlegde grenzen in de fotografie en hij was een inspiratiebron voor veel van zijn collega's.''

Newton was zeker een van de best betaalde fotografen ter wereld. Hij vroeg geregeld bedragen tot 5000 dollar per dag. Zijn werk leverde hem ook tal van internationale onderscheidingen op zoals in 1989 de Franse ,,Chévalier des Arts et des Lettres''. Helmut Newton is vooral bekend geworden met zijn studies van naakte vrouwen en portretten van beroemdheden uit de mode- en filmwereld. Zo poseerden onder anderen prinses Caroline van Monaco, Hanna Schygulla, Gianni Versace en David Hockney voor zijn camera. De vrouwen op de foto's van Helmut Newton zijn mooi en lang en gemanipuleerd door de fotograaf. Soms vérgaand.

De hoge hak is een van Newtons handelsmerken. Zijn toch al onveranderlijk lange modellen worden er nog langer door, amazone-achtiger. En mooier natuurlijk. Newton is niet de eerste fotograaf die ontdekte dat hoge hakken vrouwen mooier maken (dat ziet zelfs een kind, en ook zonder camera), maar hij is wel de eerste serieuze fotograaf die dat middel tot verfraaiing tot in uiterste consequentie hanteert. ,,Ik houd van grote sterke vrouwen omdat ik onzeker ben'', zei hij in een moment van openhartigheid. ,,Shrinking violet women give me the creeps.'' Om zijn fascinatie met hoge hakken 'tot het uiterste te bevredigen' liet hij de voeten van een hooggehakt model op een röntgen-foto vastleggen. Het resultaat, ook op deze tentoonstelling te zien, vindt hij zelf 'hoogst interessant'.

Relevante verwijzingen: NRC Handelsblad - Cultuur: De gezadelde vrouw


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 108.

Tweets by kunstbus