kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 13-06-2011 voor het laatst bewerkt.

Henri Cartier-Bresson

Geboren 22 augustus 1908 Chanteloup Frankrijk, overleden 3 augustua 2004 Céreste, Alpes-de-Haute-Provence

Henri Cartier-Bresson de Franse fotograaf, cineast en schilder, was in 1947 samen met Robert Capa en andere fotografen één van de oprichters van het befaamde fotoagentschap Magnum, het eerste fotografen-coöperatief.

Henri Cartier Bresson begon in 1931, toen nog schilder, met fotograferen. In 1935 koos hij voorgoed de Leica, een kleinbeeldcamera waardoor hij snel en onopvallend kon fotograferen, wat toen zeer vernieuwend was. Voor de Oorlog werkte hij in Mexico en Oost-Europa en maakte hij Fotoreportages over de Spaanse burgeroorlog. Cartier Bresson bracht de bevrijding van Parijs in 1944 uitvoerig in beeld. Hij richtte in 1947 samen met Robert Capa, George Rodger and David "Chim" Seymour het fotoagentschap Magnum Photos op en was in 1954 de eerste westerse fotograaf die de Sovjet Unie mocht bezoeken. Cartier Bresson werkte vele jaren in India, Birma, China, Indonesië en Tibet. Toen hij in de Jaren Vijftig terugkeerde naar Europa, waar hij onder andere een serie Portretten maakte van schrijvers en artiesten waaronder zijn vrienden Pablo Picasso en Henri Matisse, was hij al een van de meest gevierde fotografen van zijn tijd. Nadat hij in 1954 in de Sovjet Unie fotografeerde reisde hij vervolgens naar China, Cuba, Mexico, Canada, de VS, India en Japan waarna hij in 1968 zijn Passie voor schilderen en tekenen weer oppakt. Henri Cartier Bresson stierf op 3 augustus 2004 in Frankrijk.

Biografie
Henri Cartier-Bresson werd in 1908 geboren uit een familie van rijke franse industriëlen. Hij wilde niet in hun voetstappen treden, en ging van 1928 - 1930 compositie studeren bij de kunstschilder Andre Lhote. Deze twee jaar hebben een blijvende invloed gehad op zijn latere werk.

"Henri Matisse Vence, France" 1944 van Henri Cartier Bresson

Cartier-Bresson was oorspronkelijk opgeleid als schilder en experimenteerde met het opkomende surrealisme. De surrealistische attitude liet hij later niet los bij het fotograferen, alleen werkte hij van dan af met echte mensen en echte plaatsen.

Als jong volwassene woonde hij praktisch in Montmartre, het trefpunt van de Parijse surrealisten. Daarna reisde hij naar Afrika waar hij ternauwernood aan de dood, door bilharzia, ontsnapte. Hoewel hij in Afrika al wel wat foto's gemaakt had, is fotografie geen serieuze bezigheid voor hem. Voor schilderen heeft hij niet genoeg geduld, en fotografie stelt hem in staat veel te reizen.

Twee gebeurtenissen wekken de echte fotograaf in Cartier-Bresson op. De eerste is een foto van Martin Munckacsi die drie Afrikaanse jongens voorstelt die naar de branding rennen. Hij begrijpt dat fotografie 'de eeuwigheid in een ogenblik kan fixeren'. De tweede gebeurtenis is zijn ontdekking in 1932 van de Leica meetzoeker camera. De Leica is perfect aan het beweeglijke, snelle, en onopvallende karakter van Cartier-Bresson aangepast.

Van 1936-39 is hij assistent van filmregisseur Jean Renoir.

Cartier-Bresson bracht de Spaanse burgeroorlog(1936 - 39) in beeld.

In 1937 maakt Cartier-Bresson de documentaire Return to Life.

Henri ontsnapt tijdens WO II aan Duitse krijgsgevangenschap, sluit zich aan bij het verzet en begint illegaal te fotograferen in bezet Frankrijk. Hij brengt de bevrijding van Parijs in beeld.

In 1945 maakt Cartier-Bresson de documentaire Le Retour en fotografeert voor Harper's Bazaar.

In 1946 bezoekt hij New York.

Cartier-Bresson portretteerde in 1946 Alfred Stieglitz, een week voor diens dood.

India foto's

In 1947 stond Cartier-Bresson mee aan de wieg van het vermaarde fotocollectief Magnum dat opgericht werd om diepgravende fotojournalistiek te bedrijven en het auteursrecht van de fotograaf te beschermen. Binnen Magnum is Cartier-Bresson altijd een buitenbeentje geweest door zijn formele en op de schilderkunst geënte benadering. Ook binnen Magnum combineerde hij het sociale met het esthetische. Eén van de andere oprichters, Robert Capa, waarschuwde Cartier-Bresson terecht voor het gevaar van maniërisme.

Tentoonstelling van zijn foto's in het Museum of Modern Art, New York.

Reizen over de hele wereld volgen gedurende vele jaren. Na de tragische dood van Robert Capa in 1954 wordt Henri Cartier-Bresson (HCB)voorzitter van Magnum. In de daaropvolgende jaren worden Magnum en HCB bijna synoniemen.

Cartier-Bresson vereeuwigde Gandhi een uur voor de fatale moordaanslag, kreeg in 1954 als eerste westerse fotograaf de toelating om de U.S.S.R. te bezoeken en legde de Berlijnse muur voor altijd vast. Eveneens fotografeerde hij de Maoïstische machtsovername in China, etc.

In 1970 stopt Cartier-Bresson officieel met fotografie om naar zijn eerste liefde terug te keren : Schilderen.

Hoewel Cartier-Bresson zijn hele leven is blijven schilderen komt zijn genie alleen in zijn fotografie tot uiting.

Voor Cartier-Bresson ligt het talent van de fotograaf in het vangen (en dus ook het voorzien) van het ultieme moment waarin gewone en bewegende dingen door hun vormelijke verschijning tot een hoogtepunt komen. De fotograaf beweegt mee in de wereld en ordent het toeval in zijn kader totdat hij afdrukt op dat ene unieke moment. Cartier-Bresson vergeleek het beslissende moment wel eens met een orgasme als ontlading van het fotograferen.

2005 A Retrospective - Henri Cartier Bresson
De overzichtstentoonstelling in Foam toont een uniek Portret van de man die getuige was van alle belangrijke politieke, economische en artistieke veranderingen van de twintigste eeuw. Dit gebeurt aan de hand van ongepubliceerde foto 's, vintage prints, teksten en tekeningen, en door films gemaakt door hem zelf en door andere filmmakers. De bezoeker krijgt niet alleen inzicht in hoe bepaalde foto 's oorspronkelijk gebruikt werden, maar ook hoe deze in de loop der jaren uitgroeiden tot Iconen van de 20e eeuw.

Maison Descartes - Expositie van de tekeningen van Henri Cartier-Bresson
Zijn Passie voor het tekenen en schilderen had hij nooit helemaal laten gaan. Henri Cartier Bresson leerde het vak in het atelier van André Lhote geleerd nog voordat hij fotograaf werd. In de jaren zeventig besloot hij weer terug te keren naar deze Passie. In de tekeningen, met Potlood, met Inkt en met Tempera, is te zien wat al bekend is van zijn foto 's: de Kunst om met virtuositeit “het beslissende moment” te vangen. Zijn gehechtheid aan evenwicht in de Compositie, zijn respect voor de geometrie en zijn scherpzinnige observatievermogen zijn beter te begrijpen. Zijn tekeningen stralen Rust en meditatie uit, ze tonen een gevoel van geluk in de manier waarop hij de naaktfiguren, lanschappen en Dieren tot leven laat komen. De tekeningen van Henri Cartier Bresson, minder bekend en dus vertrouwelijker, zijn een onmisbare aanvulling op zijn foto's omdat ze een belangrijk licht op zijn werk werpen. Het tekenen is geen simpel tijdsverdrijf. En door de duidelijke kwaliteit vormt zijn schilderwerk een oeuvre op zich.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1094.