kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 18-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Herman J. Hahndiek


In de jaren dertig en rond 1960 behoorde Hahndiek tot de Nederlandse topfotografen. Het centrale thema van Hahndiek's werk is De mens. Zijn portretten hebben psychologische diepgang, doordat hij de persoon voor zijn camera trachtte te doorgronden. In Nederland bewoog hij zich in kunstenaarskringen. Onder anderen Ina Boudier-Bakker en Carel Willink lieten zich door hem portretteren.

Doordat hij van 1948 - 1958 naar Zuid-Afrika emigreerde om zich daar in 1961 voorgoed te vestigen, is hij in Nederland nauwelijks meer bekend.

In 1955 fotografeerde hij de Speelman-kraal van Ndebele in Transvaal, één van de laatste traditionele kralen. Deze is in 1956 gesloopt in verband met de gedwongen herhuisvesting van de Ndbele. Hahndiek maakte portretfoto's van de mensen en fotografeerde hun bekende muurschilderingen en bijzondere architectuur.

Tussen 1958 en 1961 exposeerde Hahndiek in Utrecht zijn foto's uit Zuid-Afrika. Hij illustreerde drie bundels ‘Beeldende Poëzie', samengesteld door Adriaan Morriën. Oscar van Alphen en Eddy Posthuma de Boer illustreerden andere delen van deze reeks. In 1960 verscheen de pocket ‘Beeldhouwers in Beeld' over zestig beeldhouwers en hun werk waaronder Mari Andriessen, Charlotte van Pallandt en Wessel Couzijn.

Hahndiek koesterde een diepe liefde voor Zuid-Afrika. Hij werkte als society-, mode- en reportagefotograaf, voor de tijdschriften Vogue en Life. Evenals in Nederland raakte hij er bevriend met bekende kunstenaars, zoals Jacob Pierneef en Walter Battiss. Na 1961 kon Hahndiek zich niet meer vinden in de ontwikkelingen in de fotografie : ‘Portretfotografie is dood, morsdood. En zwart en wit is uit. Het is alles kleur geworden.' Hahndiek schilderde voortaan.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 239.