kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 20-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Inigo Jones

Engels bouwmeester en toneelschrijver, 15.07.1573 Londen - 21.07.1651 aldaar

Inigo Jones wordt gezien als de eerste belangrijke Engelse architect. Hij heeft ook invloed gehad op ontwerpen voor het theater.

Hij maakte studiereizen naar Vlaanderen en Frankrijk en verbleef enige tijd in Venetië en Vicenza, waar hij de werken van Palladio bestudeerde. Hij werd hofarchitect van Christiaan IV te Kopenhagen en daarna van Jacobus I en Karel I van Engeland. Jones was een van de eerste Engelse bouwmeesters die de nog halfgotische Tudorstijl de rug toekeerde en zijn landgenoten met de streng klassieke renaissancestijl van Palladio vertrouwd maakte. Hij had daardoor een grote invloed op de Engelse architectuur. Hij was ook decorontwerper en een meester van de barokke mise-en-scène. Hij monteerde Oberon the faery prince voor Ben Jonson (1611). Hij ontwierp het Queen’s house te Greenwich en het Banqueting House te Londen. Dit was een onderdeel van de verder onuitgevoerde koninklijke residentie die Jones ter vervanging van het door brand vernielde Whitehallpaleis had ontworpen.
Werken: de riviergevel van Somersethouse, de kapel van Lincoln’s Inn en het kasteel van graaf Pembroke in Wiltshire. (Summa)

Jones doorbrak de in de 16de eeuw nog sterk aanwezige gotische invloed in de Engelse architectuur. Hij was tweemaal in Italië geweest: behalve in Rome meest in Venetië en Vicenza. Daar heeft hij het werk van Palladio gezien en kunnen vergelijken met de in diens verhandeling over de architectuur beschreven vormen. Hiermee werd de grondslag gelegd van het Engelse 'Palladianisme' dat in de grote bouwwerken ging overheersen en van Engeland uit ook Amerika tot het einde van de 19de eeuw beïnvloed heeft. In 1615 kreeg Jones het toezicht over alle bouwwerken van het hof. (KIB bar 82)

Er is maar weinig bekend over zijn vroege jaren, maar aan het eind van de 16e eeuw was hij een van de eerste Engelsen die architectuur studeerden in Italië. Zijn werk vertoont vanaf die tijd een sterke invloed van met name Andrea Palladio en behoort daarom tot het Palladianisme.
De bekendste gebouwen die hij ontwierp zijn de Queen's House in Greenwich uit 1616 (het vroegste nog bestaande werk), en de Banqueting Hall in het Palace of Whitehall uit 1622. Deze laatste heeft een plafond dat is beschilderd door Peter Paul Rubens.
Naast zijn architectuur deed Jones veel werk op het gebied van toneelontwerp. Hij ontwierp kostuums voor een aantal maskerades van Ben Jonson, en de twee hadden beroemde ruzies over de vraag of nu het toneelontwerp of de literatuur belangrijker was in het theater. Jones wordt ook gezien als degene die bewegende sets introduceerde in het Engelse theater.
Zijn carrière eindigde door het begin van de Engelse Burgeroorlog in 1642. Hij beïnvloedde het werk van verschillende architecten uit de 18e eeuw, met name Lord Burlington en William Kent. - (The Queen's House, 1617-1618 en 1629-1635, Greenwich
In 1616 gaf koningin Anna aan Jones de opdracht om in Greenwich een kleine villa te bouwen. Jones ging te werk naar de vormen die hij bij de Palladiaanse villa's had waargenomen. Italië leek wel naar het noorden verplaatst te zijn door een open loggia op de verdieping en het platte dak. Maar de verhoudingen zijn zo gewijzigd dat 'The Queen's House' desondanks door zijn koelheid een typisch Engels gebouw is gebleven. (KIB bar 82)

Banqueting House, 1619-1622, Londen, Whitehall
Ook bij het Banqueting House van Whitehall vindt men vormen van Palladio's paleizen terug. Maar de halve zuilen die zich over twee verdiepingen uitstrekken neemt Jones niet van Palladio over. Elke verdieping krijgt haar eigen zuilen en een balustrade, wat een koele rust schept, die bij Palladio nauwelijks te vinden is. (KIB bar 83)
Complete assimilatie van de Renaissance in Engeland. Invloed van Palladio: tweeverdiepingengevel. Harmonische orde. Zeer veel invloed op de Engelse bouwkunst. (?)
Het gebouw voldoet in elk opzicht aan de principes van Palladio's verhandeling, maar is toch geen kopie van een bepaald gebouw van de Italiaan. Met zijn beheerste symmetrie en rustige zelfverzekerdheid vertoont het Banqueting House voor zijn tijd meer gelijkenis met een renaissancepalazzo dan enig ander gebouw ten noorden van de Alpen. De stijl van Jones, gesteund door het gezag van Palladio als theoreticus is 200 jaar lang in Engeland het voorbeeld van classicistische orthodoxie gebleven. (Janson 542)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 59.