kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Jacob Olie

Jacob Olie is geboren op 17-10-1834 in Amsterdam als zoon van Jacob Olie en Aagje Eelmers Blank Mooij. Jacob is overleden op 25-04-1905 in Amsterdam, 70 jaar oud. Hij is begraven op 27-04-1905 te Amsterdam.

Jacob Olie geniet bekendheid als gedreven fotopionier en portretfotograaf maar vooral is hij beroemd geworden als de man die het beeld van 19de eeuws Amsterdam heeft vastgelegd op de gevoelige plaat. En dat terwijl de fotografie niet meer dan een liefhebberij was. Zijn dagelijks brood verdiende deze amateurfotograaf met andere werkzaamheden, eerst als timmerman en bouwkundige, later als tekenleraar en directeur van de eerste ambachtsschool van Nederland.

Vroege foto´s
Olie maakte zijn eerste opnamen waarschijnlijk in de zomer van 1861. Hij bouwde eigenhandig een camera. Ook sneed hij zelf uit vensterglas de glasplaatnegatieven. Fotografen gebruikten indertijd het zogenaamde natte collodium procédé. Daarbij werd een natte glasplaat in de camera geplaatst. Het was zaak om de nog steeds natte plaat direct na de opname in de donkere kamer te ontwikkelen. Door deze technische beperkingen kon Olie alleen in zijn eigen omgeving fotograferen.

De westelijke eilanden
Hij maakte portretten van zichzelf en zijn familie en fotografeerde de buurt waar bij woonde. Dat was op de westelijke eilanden, een haven en industriewijk aan wat toen de meest noordwestelijke rand van de stad was. Zo heeft Jacob Olie zich een aantal jaren intensief gefotografeerd. Onbekend is waarom hij rond 1870 stopte.

De liefhebberij hervat
Toen Olie met pensioen ging hervatte hij zijn liefhebberij met verve. In ongeveer 15 jaar heeft hij meer dan 3600 opnamen gemaakt. In aantekenboekjes hield Olie bij wat hij fotografeerde. Zo kunnen we hem volgen op zijn fototochten door de stad en door de omgeving.

Grote verandering in de stad
In de jaren ´90 veranderde de stad ingrijpend. In de binnenstad kon van ´city-vorming´ worden gesproken. Daar verrezen hotels, kantoren en warenhuizen in de buurt van het in 1889 geopend Centraal Station, grachten werden gedempt en kaden verbreed om het toegenomen verkeer het hoofd te kunnen bieden. Maar de stad had nog steeds scherpe grenzen. Wie het laatste huis van een nieuwe straat achter zich liet, betrad een open, landelijk gebied. Olie fotografeerde het allemaal.

Nieuwe fototechnieken
De camera die Olie rond de eeuwwisseling gebruikte was nog steeds dezelfde, maar nu voorzien van een nieuwe lens. Olie had een stel vernuftige cassettes gebouwd, die hij thuis al kon vullen met bij de fotohandel aangeschafte glasplaten. De tijd dat fotografen zelf hun negatieven en afdrukpapier moesten maken was definitief voorbij. De droge-gelatine platen waren in de plaats gekomen van de natte collodium-platen. Deze hoefden ook niet meer onmiddellijk na de belichting te worden ontwikkeld, waardoor Olie een veel grotere bewegingsvrijheid had dan vroeger. Maar fotograferen bleef, in vergelijking met nu, letterlijk een zware hobby. Een doosje glasnegatieven weegt toch al gauw een pond. Er trok dan ook een heel gezelschap op uit om de zware camera, het statief en de glasplaten te dragen.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 71.