kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 18-05-2008 voor het laatst bewerkt.

Kodak

Eastman Kodak

75 years ago George Eastman (founder of Kodak) took his own life with a revolver to the heart. This story takes a look at his suicide note, and brushes upon what Eastman would do with today's kodak issues.

Eastman Kodak is een multinational, opgericht in 1881. Destijds heette het bedrijf Eastman Dry Plate Company.

In 1879 vormde Londen het centrum van de fotografische wereld en het bedrijfsleven. George Eastman vroeg daar een octrooi aan voor zijn machine waarmee hij platen van emulsie kon voorzien. Het jaar daarop werd een Amerikaans octrooi toegekend.
In 1880 begon hij met de commerciële productie van droge platen. De zakenman Henry A. Strong was zo onder de indruk van de activiteiten van Eastman dat hij wat geld in het jonge bedrijf investeerde.
Op 1 januari 1881 vormden Eastman en Strong een partnerschap dat de Eastman Dry Plate Company werd genoemd. Later dat jaar nam Eastman ontslag bij de Rochester Savings Bank zodat hij al zijn tijd in het nieuwe bedrijf en de bijbehorende activiteiten kon steken. Terwijl hij actief alle fasen van de bedrijfsactiviteiten leidde, bleef hij onderzoeken hoe hij fotografie kon vereenvoudigen.

In 1883 ging Eastman van start met de aankondiging van film in rollen, waarbij de rolhouder kon worden aangepast aan vrijwel elke platencamera op de markt. Met de KODAK-camera in 1888 legde hij de basis om fotografie bereikbaar te maken voor iedereen.

In 1888 bracht George Eastman de eerste camera voor het grote publiek uit onder de slogan 'you press the button, we do the rest'. De KODAK-camera, waarin vooraf voldoende film voor 100 belichtingen was geplaatst, kon eenvoudig worden meegenomen en tijdens bediening worden vastgehouden. De prijs bedroeg 25 dollar. Na belichting werd de volledige camera teruggestuurd naar Rochester. Daar werd de film ontwikkeld, waarna afdrukken werden gemaakt en een nieuwe film werd geplaatst, alles voor tien dollar.

In 1884 was het partnerschap tussen Eastman en Strong uitgemond in een nieuw bedrijf, de Eastman Dry Plate and Film Company, met veertien aandeelhouders. Het hierop volgende bedrijf, de Eastman Company, werd in 1889 opgericht. Door de populariteit van deze Kodak camera besloot George Eastman de naam te veranderen naar Eastman Kodak Company. Ze zouden hiermee een bedrijf stichten dat zich tot op heden in de top van de fotografie- en filmbranche bevindt. In 1901 werd het huidige bedrijf, Eastman Kodak Company of New Jersey, opgericht, volgens de wetgeving van de staat New Jersey.

In de beginjaren van het bedrijf hield Eastman vast aan het idee om de middelen voor fotografie tegen de laagste prijs te leveren aan zoveel mogelijk mensen. Door de snelle groei van het bedrijf werd grootschalige productie noodzakelijk. Dankzij de ontwikkeling van ingenieuze tools en processen voor de productie van film kon het nieuwe bedrijf kwalitatief hoogstaande producten aanbieden tegen prijzen die het algemene publiek zich kon veroorloven.

1900 Kodak Brownie

In 1896 werd de 100.000e KODAK-camera geproduceerd en per maand werd ongeveer 650 km film en fotopapier gemaakt. Toentertijd werd de KODAK-pocketcamera verkocht voor vijf dollar. Eastman nam hiermee geen genoegen en werkte aan een camera die eenvoudig en efficiënt kon worden bediend en slechts één dollar kostte. Als resultaat van zijn inspanning werd in 1900 het eerste product in een lange lijn van populaire BROWNIE-camera's geïntroduceerd.

De huidige bezigheden van Eastman Kodak zijn veel breder dan populaire fotografie. Zij concentreren zich nu op de markt van digitale fotografie, zowel op 'consumer'- als op professioneel niveau en zijn prominent aanwezig in de medische markt en de filmindustrie. Toen Kodak in 2004 aankondigde dat het de productie van filmrolletjes ging stoppen in West-Europa en Noord-Amerika, was dit een duidelijk bewijs voor de nieuwe koers die het bedrijf was ingeslagen.

Websites: Meer geschiedenis van Kodak op Kodachrome is een door Kodak in 1935 geïntroduceerde omkeerfilm. Het is een van de oudste – zo niet de oudste – in massa geproduceerde kleurenfilms. Kodachrome wordt algemeen beschouwd als een van de beste consumentenfilms. Ten opzichte van andere emulsies onderscheidt het zich door de enorme scherpte (fijne korrel), de natuurlijke (neutrale) kleurenweergave en de extreem lange houdbaarheid van de kleuren. De film was al ten tijde van zijn introductie in vele opzichten revolutionair te noemen en is mede daarom tot op de dag van vandaag nog in gebruik.

Aan de wieg van Kodachrome stonden de Amerikanen Leopold Mannes en Leopold Godowsky, die elkaar van de middelbare school kenden en als tieners al bezig waren met het zoeken naar een manier om “perfecte beelden in natuurlijke kleuren” te kunnen vastleggen. In 1929, na twaalf jaar intensief onderzoek onder primitieve omstandigheden, diende Lewis Strauss zich aan als investeerder. Nog geen jaar later stelde Kenneth Mees, de oprichter van Kodak Research Laboratories, Godowsky en Mannes een onderzoekslaboratorium ter beschikking, en mocht het tweetal over gekwalificeerd personeel beschikken voor hun onderzoek.
Het onderzoek wierp in 1935 zijn vruchten af in de vorm van de Kodachrome 16 mm movie film, in 1936 gevolgd door de Kodachrome 35 mm still film. Deze laatste is bekend geworden als de standaard kleinbeeld diafilm.

Techniek
Wat Kodachrome uniek maakt is de manier waarop de kleuren in de emulsie worden belicht en het bijbehorende ontwikkelprocedé. Anders dan bij het E-6 ontwikkelprocedé, waarbij de emulsie uit één laag bestaat waarin de kleurstoffen reeds aanwezig zijn en tijdens de belichting worden geactiveerd, werkt het K-14 ontwikkelprocedé, dat voor het ontwikkelen van Kodachrome gebruikt wordt, op basis van het principe dat de film is opgebouwd uit drie lagen zwartwit emulsie. De lichtgevoelige zilverkristallen zijn in elke laag voorzien van een andere coating, waardoor de lagen elk op een andere kleur reageren: de bovenste laag op rood, de middelste op groen en de onderste op blauw. Hierdoor is het onmogelijk dat kleuren in elkaar gaan overlopen, en het gevolg is een ongeëvenaarde beeldscherpte en houdbaarheid van de film. Doordat er geen kleurstoffen in de film zitten kan de totale emulsiedikte veel dunner blijven dan bij alle andere diafilms, met als gevolg een grotere scherpte.

Een E-6 diafilm kan door ieder willekeurig fotolaboratorium ontwikkeld worden. Het K-14 (Kodachrome) procedé daarentegen kan alleen door Kodak worden uitgevoerd. Hiertoe levert Kodak de film met een bijgevoegde verzendenvelop. De ontwikkelkosten zijn bij de prijs van de film inbegrepen. Er zijn op dit moment nog maar twee laboratoria voor Kodachrome: in Tokyo en in Kansas. Tot eind september 2006 werd ook nog Kodachrome ontwikkeld in het Kodak lab in Lausanne, maar eind juni 2006 maakte Eastman Kodak bekend dat laboratorium te sluiten, en de Europese films voortaan te laten ontwikkelen in het enige laboratorium in de Verenigde Staten, Dwayne's Photo in Parsons, Kansas. In de zomer van 2006 werd het verdwijnen van het laatste laboratorium in Europa onder de aandacht gebracht van twee parlementaire commissies van de EU, voor Cultuur en Onderwijs en voor de Interne Markt.

Toekomst
Hoewel de opkomst van de digitale fotografie een serieuze bedreiging vormt voor het voortbestaan van de traditionele analoge film, mag Kodachrome zich anno 2007 nog steeds verheugen in een vaste schare trouwe aanhangers, zowel onder de veeleisende amateurfotografen, als in de professionele sector. Kodachrome is in kwaliteit vergelijkbaar met Fujichrome Velvia, beide leveren ongeveer 170 lijnen per millimeter, maar Kodachrome is scherper en heeft een geringere kleurverzadiging. Dat is een voordeel: de kleurweergave is extreem nauwkeurig.
Desondanks heeft Kodak het aantal K-14 laboratoria inmiddels teruggebracht van enkele tientallen (tijdens de hoogtijdagen, tweede helft 20e eeuw), tot slechts twee nu: een in Parsons in de Verenigde Staten en een in Tokio in Japan.
Een veelgehoord bezwaar tegen Kodachrome is de tijd die het ontwikkelen kost: de films moeten naar Lausanne worden opgestuurd (in een speciale meegeleverde Kodak-enveloppe) en komen gemiddeld na 7 à 10 dagen per post terug. In de tussentijd zijn ze via Kodak Lausanne per koerier naar een laboratorium in Parsons, USA, gegaan, daar ontwikkeld en ingeraamd, en per koerier weer geretourneerd naar Lausanne. Kodak Lausanne stuurt de dia's per post naar de afzender, op verzoek ook aangetekend.

Door de afwijkende emulsieopbouw kan het scannen van Kodachromes wel eens problemen opleveren. De Nikon Super Coolscan 5000 ED filmscanner, al enkele malen uitgeroepen tot Europese filmscanner van het jaar, heeft een speciale Kodachrome stand, en scant Kodachromes op 4000 dpi. Dat levert een beeld van 24 megapixel. Dat is weliswaar anderhalf maal zoveel pixels als de beste digitale camera's, maar pixels van scans en van camera's zijn niet direct vergelijkbaar.


Copyright, This article is licensed under the GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Kodachrome
Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 32.