kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Lee Friedlander

Geboren: 1934 Aberdeen, Washington (VS)

Net als Winogrand was de jonge Friedlander zeer onder de indruk van Robert Franks boek The Americans dat in 1959 was uitgekomen. Tot die tijd was hij werkzaam geweest als portrettist van jazz- en bluesmusici in New Orleans.

Sinds de jaren 6o wordt Lee Friedlander erkend als één van de meest belangrijke Amerikaanse fotografen.

Friedlander was een van de eersten die de zonderlinge, smerige delen van het Amerikaanse landschap als onderwerp voor de fotografie koos. Zijn straatscènes hebben een nonchalante uitstraling, maar zijn in feite ingewikkelde composities. Zij bieden de beschouwer nieuwe manieren van kijken naar de wereld om hem heen.

In 1963 kreeg hij zijn eerste solotentoonstelling in het George Eastman House in Rochester en maakte kort daarna een foto-essay voor Harper's Bazaar. Een van de foto's uit dit beeldverhaal, die van de baby op een t.v.-scherm aan het voeteneind van een motelbed, werd beroemd.

Net als Franks foto's werden Friedlanders beelden opgevat als een genadeloze spiegel van de Amerikaanse samenleving. Friedlanders werk is echter veel minder emotioneel dan dat van Frank. Vooral zijn foto's uit de jaren zestig lijken te gaan over de beweging van formele elementen ten opzichte van elkaar. De menselijke figuren in zijn straatbeelden lijken misplaatst, worden omgeven door visuele vervuiling zoals uithangborden en reclame, verdwijnen onder het gewicht van reflecties of onder de schaduw van de fotograaf die vanuit het kader in het beeld schiet.

In tegenstelling tot de foto's van Frank hebben de beelden van Friedlander een ironische ondertoon. Hoopgevend zijn de foto's niet bepaald, dramatisch wordt het evenwel nooit. Nooit wil hij de werkelijkheid tonen; Friedlander kijkt vanuit zijn het subjectieve standpunt.

Vaak fotografeerde hij zichzelf - gereflecteerd in vitrines, autospiegels of als schaduw op de grond - temidden van een onoverkomelijke chaos die we stadsleven noemen. Friedlander kijkt door zijn camera als kwam hij van een andere planeet: de verbazing is gigantisch. Nooit wil hij de werkelijkheid tonen; Friedlander kijkt vanuit zijn het subjectieve standpunt. De fotografie wordt een middel om letterlijk stil te staan. De vele spiegels die Friedlander fotografeerde zijn ook symbolisch interpreteerbaar: hij kijkt naar buiten en vervolgens weer naar binnen in zichzelf.

Dertig jaar na ‘Migrant Mother' van Lange maakt het Moma in New York in 1967 de fototentoonstelling ‘New Documents', waar onder andere het werk van Lee Friedlander is te zien. Met de expositie worden nieuwe ontwikkelingen in de documentaire fotografie van Amerika gesignaleerd.

Friedlander werkt steeds in series - straatbeelden, bloemen, bomen, tuinen, landschappen, naakten, de industriële en post-industriële omgeving, portretten, zelfportretten.

Hoogtepunt is zijn serie Self Portrait uit 1970.

De naaktfoto's zijn het product van een stille en bijna fanatieke drang het vrouwelijke lichaam vast te leggen zoals het werkelijk is. Friedlander fotografeerde de vrouwen in vreemde houdingen en vanuit ongewone hoeken. De beelden tonen modellen die afwisselend verleidend, bang, slaperig en peinzend naar de camera kijken. Friedlander fotografeerde niet de lichamen van mannequins, maar van gewone, tamelijk goedgevormde vrouwen, die zijn getekend door acné, blauwe plekken, vet, spataderen, moedervlekken of andere ontsierende plekken waar eenieder last van heeft.

Belangrijke series van Friedlander uit de late jaren zeventig en tachtig waren een reportage over vergeten herdenkingsmonumenten uit de Amerikaanse geschiedenis, portretten van arbeiders in industriële gebieden in Noord-Amerika waar werkloosheid dreigde en portretten van computeroperateurs.

In 1991 wijdde Szarkowski wederom een tentoonstelling aan Friedlander, ditmaal aan zijn naaktfoto's, werk dat door de feministische kritiek terecht werd aangevallen op zijn reactionaire visie. Uiteindelijk ligt Friedlanders betekenis veel meer in zijn vroege foto's, in de wijze waarop hij met zijn camera de banaliteit van het dagelijks leven, de complexiteit van het Amerikaanse sociale landschap registreerde vanuit een sterk besef van het gewicht van de vorm. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 4970.

Tweets by kunstbus