kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Leo Divendal

De fotograaf Leo Divendal wil in zijn foto's een verbinding leggen tussen wat hij ziet en op de foto zet en de betekenis van het beeld. Dit resulteert in foto's die een aandachtige observatie tonen van details waaraan we vaak geen aandacht schenken. Bijvoorbeeld de schaduwen van de draaimolen, het licht dat door een raam valt. De soms bewust vaag gehouden afdruk versterkt een melancholisch effect wat hieraan bijdraagt.

Divendal Noorderlicht 1997
Leo Divendal toont een selectie van foto's die hij maakte voor zijn boek Divendal. Te zien zijn onder andere vrouwenportretten (1992), foto's die Divendal maakte in het voormalige concentratiekamp Terezín (Theresienstadt) (1992) en foto's gemaakt in het Turkse dorpje Kesikköprü (1993).

De serie van verstilde vrouwenportretten van Leo Divendal vormt een hommage aan de kracht en schoonheid van vrouwen. De geportretteerde vrouwen bezitten niet per definitie de kenmerken die het heersende schoonheidsideaal voorschrijft. De schoonheid van deze krachtige vrouwen komt met name tot stand of wordt geaccentueerd door de melancholische sfeer in de beelden. De sterke contrasten van licht en schaduw spelen hierin een belangrijke rol.

Jan de Goede schrijft in het boek over het werk van Divendal: "Als men zijn foto's vergelijkt met de hoeveelheid fotografische beelden die over ons wordt uitgestort als evenzovele pogingen om ons de sensatie door de strot te dwingen, dan zijn deze foto's van een verademende stilte, subtiele rimpelingen om onze zinnen te prikkelen en ons tot bezinning te verleiden. Ik ervaar de fotografie van Divendal als een vorm van poëzie. Zijn camera is het bedachtzame oog dat vanuit een beschouwende afstand dieper in de dingen tracht door te dringen. Zijn foto's zijn zo bijzonder doordat zij onnadrukkelijk en wellicht daardoor zo intens, getuigen van de ervaring van het kijken zelf."

2003 expositie Gemeentemuseum Den Haag - Havengezichten
In tegenstelling tot de overzichtelijke foto's van Rotgans zijn de inktjetprints van Leo Divendal bijna schilderijen. Met een enorme telelens fotografeerde Divendal voor zijn project ‘Sea of Marmara' schepen die wachten in de haven van Istanbul. Op de prints vallen de kleuren uiteen in grove korrels. Immense schepen worden vagen schimmen wier rode kielen sterk afsteken in de mistige gloed. Hier en daar dobberen kleine bootjes met pendelende bemanning. Met een serie ansichtkaarten waarop foto's van havens en zeegezichten te zien zijn, is de cirkel naar de schilderkunst weer rond. Een schilder gebruikte ze ooit als inspiratie voor zijn doeken. Ze hebben op de grond gelegen, in zijn atelier, rondom de ezel waarschijnlijk, gezien de verfspetters in alle kleuren die over de kaarten liggen.

2004 Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam: Man at Sea
Vrijheid, avontuur, hard werken en kerels onder elkaar; zijn dit de kernwoorden voor het zeemansbestaan anno 2004? Vol romantische ideeën ging de fotograaf Leo Divendal in opdracht van Kunstuitleen Stichting Beeldende Kunst Amsterdam mee op reis met een vrachtschip naar Brazilië. In de voetsporen van de Nederlandse ontdekkingsreizigers uit de zeventiende eeuw voer Leo Divendal de oceaan over. Hoewel de reis op een vrachtschip tegenwoordig wezenlijk verschilt met de reizen van de eerste ontdekkingsreizigers, is er ook veel hetzelfde gebleven. De mannenwereld, het avontuur en de oneindige watervlakte bijvoorbeeld. Tijdens de reis heeft Divendal het dagelijks leven op en rond het schip vastgelegd. Leo Divendal heeft zich tijdens zijn reis naar Brazilië laten leiden door de tocht zelf. “Het van dag tot dag gegeven spreekt me aan, dat schept een bijna rituele conditie om tot verdiepte beelden te komen.”

Als metafoor voor het harde leven aan boord heeft Divendal tientallen schoenen van bemanningsleden gefotografeerd. Elke schoen is als het ware een schip op zich. In hun enorme blow-ups krijgen ze een monumentaal en enigszins vervreemdend karakter. Zijn andere afbeeldingen laten twee lagen zien: de binnen- en de buitenwereld, het zichtbare en de suggestie van het onzichtbare. Door Stillevens van gereedschappen, foto's van centerfolds in de hutten, Portretten van de bemanning en adembenemende Perspectieven toont hij de binnenwereld. De buitenwereld komt naar voren in afbeeldingen van de oevers van de Amazone en de Mungabe en eindeloze zeegezichten. Divendal: “In de blik over het water kun je zee en weerspiegeling niet onderscheiden. In die blik voel je je de Koning te rijk en tegelijkertijd bescheiden Klein. De oceaan is een Groot geheim…”


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 73.