kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Loodwicks-Press-Images

Joep Neefjes (Loodwicks Press Images)

Noorderlicht Fotomanifestatie 1999
De fotografieopdracht 1998 van de gemeente Groningen werd verstrekt aan Loodwicks Press Images (L.P.I.) onder de regie van kunstenaar/fotograaf Joep Neefjes. L.P.I. legde ontmoetingen vast tussen Groningers en de plekken in de stad die zij belangrijk vonden. Hij liet zich leiden door deze mensen en wandelde, met camera en notitieblok, van de ene plek naar de andere plek. De foto's worden in combinatie met tekst tentoongesteld. Neefjes is de Nederlandse directeur van L.P.I., een in Parijs gevestigd persbureau en fotoarchief dat het patent heeft op het scheppen van verzonnen werkelijkheden. Om door middel van foto's tot een zo goed mogelijk verhaal te komen, doet Neefjes uitgebreid onderzoek naar het gekozen onderwerp. Het verhaal wordt vervolgens voorzien van een selectie uit de vele, vaak uit de heup geschoten foto's van Neefjes, waar nodig aangevuld met materiaal uit het archief van L.P.I.

2004 Onbedoelde Fotografie
Oscar van Alphen, Ed van der Elsen, Aart Klein, Dolf Kruger, Lucebert, Cas Oorthuys, Frits Rotgans, Hein Wertheimer e.a. Onbedoelde opnamen op aanloopstroken, Fremdkörper in negatiefreeksen en mislukte opnamen. Samengesteld uit het archief van het Nederlands Fotoarchief door Joseph L.M. Neefjes, directeur van Loodwicks Press Images.
Eind 2001 werd Loodwicks Press Images (LPI) door het Nederlands Fotoarchief (nfa) uitgenodigd om een project te bedenken waarbij de negatievencollectie van het nfa als bronnenmateriaal wordt gebruikt. Omdat LPI in de meeste gevallen van latent materiaal uitgaat en nu bestaande negatieven als uitgangspunt neemt voor nieuw werk is bij deze tentoonstelling de term ‘Postlatent' meer op zijn plaats. Bij de eervolle opdracht van het nfa werden een aantal voorwaarden door LPI opgesteld; hoe komt het denken en de werkwijze van LPI hier in beeld – hoe kan LPI, zonder te verslappen, piëteit jegens de (overleden) fotografen overeind houden – hoe kan je er zeker van zijn dat onbekende, unieke en nog niet eerder gepubliceerde foto's worden geselecteerd.
LPI heeft gekozen voor onbewuste of onbedoelde opnamen die op aanloopstroken van kleinbeeldfilms voorkomen. Om ook middenformaatfotografie (6x6 cm) binnen de tentoonstelling te betrekken is eveneens gezocht naar mislukte opnamen en Fremdkörper in negatiefreeksen.
Bij de zoektocht door het immense fotoarchief stuitte LPI op de kritische houding van de fotografen, die hun negatieven op kwaliteit selecteerden en meestal de onbedoelde of mislukte opnamen er tussenuit knipten.
Cas Oorthuys, wiens archief circa 500.000 negatieven omvat, is de enige fotograaf die zijn ‘mislukkingen' heeft verzameld in een dossier, ‘abstract' genoemd
Zie ook: Loodwicks Press Images: Blaasinstrumenten
Loodwicks Press Images (LPI) heeft binnen het thema CKOM van ramfoundation: een nieuw project uitgevoerd.

...in het thema CKOM (samen, commutatief, commentaar, gastvrij, communicatie, committent) zijn vanaf begin 2003 regelmatig kunstenaars uitgenodigd, die zoeken naar andere manieren om het (Rotterdamse) publiek met kunst in aanraking te brengen: ‘de maatschappelijke interactie'.

Voor de meeste LPI-projecten wordt eerst hét verhaal geschreven om vervolgens door dit verhaal te gaan fotograferen. Deze keer gaat LPI uit van het muziekstuk La Création du Monde (1923) van de franse componist Darius Milhaud.

In tegenstelling tot het verleden waar vaak werd samengewerkt tussen de verschillende kunstdisciplines, is er nu sprake van sterk gescheiden podia. Een goed voorbeeld van een interdisciplinair kunstproject was Theater Scarabee uit Den Haag in de zestiger jaren van de vorige eeuw; beeldende kunstenaars, musici, dansers, toneelspelers, schrijvers en filmers maakten een avondvullende voorstelling.

LPI heeft voor CKOM een manier bedacht om nieuw (jong) publiek uit een andere kunstdiscipline binnen de beeldende kunst in ramfoundation te betrekken. Zowel studenten als docenten van het Rotterdams Conservatorium hadden nog nooit van ramfoundation: gehoord, ook worden niet of nauwelijks andere kunstinstellingen binnen Rotterdam bezocht. Gedurende de maand december (2004) heeft LPI studenten en docenten van zowel Klassieke Muziek, Jazz als Pop binnen de studierichting blaasinstrumenten gevolgd en gefotografeerd. Bovendien is tijdens discussies de relatie tussen muziek en beeldende kunst aan de orde gesteld.

De titel van het LPI-project is BLAASINSTRUMENTEN, en wordt gepresenteerd in de vorm van en zwart-wit digitale diashow in de videoruimte van ramfoundation: LPI laat aan de hand van beelden zien dat de waarheid onder vele schijngestalten schuil kan gaan. De beelden suggeren vaak een mysterie, of scheppen een illusie, of kunnen op meer dan één manier worden geïnterpreteerd.
video room: Loodwicks Press Images (LPI)

Zeef het zand, een geillustreerde postmoderne detective
Beeldend kunstenaar Joep Neefjes heeft onder de naam van zijn gefingeerde persbureau Loodwick Press Images een project uitgevoerd in opdracht van het Nederlands Forensisch Instituut.
In de nieuwbouw van het instituut bracht Neefjes een routing aan die uit foto's bestaat. Die foto's kregen ook een plaats in het boek Zeef het zand, waarin zij samen met een tekst van 30.000 woorden het verhaal vormen over het leven van het Westfriese gangstermeisje Anky Koopman.
In het verhaal komen allerlei aspecten van forensische expertise aan de orde. Het is in elkaar gezet op basis van krantenberichten, films, forensische casussen, interviews met medewerkers van het instituut, de leenkunst en fantasie van Neefjes. De bizarre biografie van Anky Koopman wordt geillustreerd met 600 foto's, die voor dit verhaal zijn gemaakt of geselecteerd uit het LPI-archief.
zie ook: photoq


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1380.