kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Marnix Goossens

Marnix Goossens (1967, Leeuwarden)

Opleiding: HKU, Utrecht (1992-1996), De Ateliers, Arnhem (1996-1997), Rijksacademie Amsterdam (1997-2000)

Marnix Goossens maakt deel uit van een jonge generatie fotografen die opereert op de scheidslijn van vrije en toegepaste fotografie. Net als zijn collega's Elspeth Diederix, Martine Stig en Viviane Sassen neemt hij zo nu en dan reclameopdrachten aan en publiceert hij zijn foto's in modebladen.

Toch noemt Goossens zich in de eerste plaats beeldend kunstenaar. Goossens werd opgeleid door fotografen, maar belangrijker, door schilders en beeldhouwers aan de HKU te Utrecht en de Rijksacademie te Amsterdam. Zijn fotografie dient niet zozeer als doel als wel tot middel om tot kunst te komen.

Het werk van Marnix Goossens bestaat vooral uit foto's die ontstaan uit ongedwongen maar geconcentreerd kijken. Voorwerpen die hij vindt en de omgeving waar hij verblijft roepen associaties en denkbeelden op die hij vaak in zelfportretten op een intuïtieve wijze verwerkt. Schijnbaar betekenisloze zaken krijgen een ernstige, humoristische of surreële lading. Goossens signaleert en desnoods ensceneert hij, om tot zijn beelden te komen. Alhoewel zijn werk grote aandacht heeft voor het formele zijn zijn foto's nooit glad of zoet, Altijd schemert er een flinke dosis rauwe werkelijkheid doorheen.

Bijna schaamteloos blaast de kunstenaar de meest banale onderwerpen op tot monumentale proporties. Een kitscherig vaasje met nepbloemen, uitvergroot tot een meter of twee, lijkt opeens een kostbaar bezit. En een berm met een stukje prikkeldraad ziet er, gefotografeerd door Goossens, plotseling uit als het meest idyllische plekje op aarde. Zoals zoveel fotografen en kunstenaars wil Goossens ons laten zien dat schoonheid overal te vinden is, ook op plekken waar je dat niet verwacht. Hij drukt ons er met de neus bovenop.

De grote kracht in het werk van Goossens schuilt in het op vanzelfsprekende wijze tonen van subtiele vervreemding. Deze vanzelfsprekendheid vinden we zowel in zijn natuurfoto's, als in het gemolesteerde hoofd van een vriend of de opengesperde dijen van een vriendin. Wat de beelden gemeen hebben is dat ze met een feilloos oog voor detail en veel gevoel voor compositie gemaakt zijn. Goossens' eigenzinnige uitsnedes tonen ons de wereld zoals we haar nog niet eerder zagen. Of je dat nu kunst noemt of fotografie, documentair of autonoom, doet er even niet toe.

Aanmoedigingsprijs Fotografie 2001, toegekend voor zijn foto's in de publicatie Regarding Nature
Juryrapport: Binnen de jonge generatie veelbelovende fotografen onderscheidt het werk van Marnix Goossens zich overtuigend. Zijn bijzondere kracht ligt in het hanteren van verschillende vormen van beeldtaal, die tezamen een coherent en consistent geheel vormen. Tussen het documentair benaderen van landschap en het in scène zetten van een tafereel wordt ogenschijnlijk moeiteloos geschakeld, in elk beeld komt eenzelfde soort vervreemding naar voren. De constante factor lijkt vooral te liggen in het anekdotische karakter van zijn beeldtaal. Elke foto vertelt zijn eigen verhaal. Niet zelden met subtiele humor. Met zijn generatiegenoten deelt Goossens een bepaalde kijk op de wereld om hem heen. Deze blik is helder, naar buiten gericht. Voor Goossens is fotografie evenwel nooit alleen een beschrijving van de werkelijkheid, maar een instrument, die een verregaande subjectieve beleving van die werkelijkheid kan verbeelden. Zijn wonderlijke onderwerpskeuze en de manier waarop hij deze vervolgens in beeld brengt is van een grote klasse. Op grond van deze kwaliteiten, die de afgelopen periode hun beslag kregen in de foto's die hij in opdracht van de stad Almere heeft gemaakt en die onlangs werden gepubliceerd in het boek Regarding Nature, heeft de jury geoordeeld dat het werk van Marnix Goossens werkelijk naar meer doet verlangen. Hij is in betrekkelijk korte tijd in staat gebleken om een stevige basis te leggen voor wat in de nabije toekomst kan uitgroeien tot een onvoorspelbaar en vernieuwend oeuvre.

2001 Aschenbach & Hofland Galleries, Amsterdam
2001 Regarding Nature, Outside exhibition, Almere
2002 AMC, UvA, Amsterdam
2003 Aschenbach & Hofland Galleries, Amsterdam, The World is not Enough,

Opgenomen in collecties Stedelijk Museum Amsterdam, Océ Venlo, AMC Amsterdam, Haags Gemeente Museum Den Haag, KPN Den Haag.

Relevante verwijzingen: http://artatlas.com/


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1709.