kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Risk Hazekamp

Risk Hazekamp (1972)


kunstenaar Risk Hazekamp ziet fotografie als het middel bij uitstek om te vertellen wat zij wil. Met statief en self-timer staat ze zelf model. “Ik vind het vreemd om iemand anders uit te laten drukken wat ik zelfwil overbrengen en daarnaast werk ik graag alleen.” Risk zoekt in haar werk het grensgebied op tussen ‘typisch mannelijk' en ‘typisch vrouwelijk'. Zijn die termen opgelegd? Waar komen ze vandaan: biologie, wetenschap? Risk Hazekamp knaagt aan clichébeelden. Door (cliché)beelden opnieuw te gebruiken zijn ze langzaam te vervormen. Zo fotografeerde ze zichzelf onder anderen als James Dean. “James Dean is een clichébeeld geworden. Ik wil niet kopiëren, ik wil citeren en kijken of ik de sfeer van het orginele beeld tepakken kan krijgen.”

Risk heeft veel geëxposeerd in binnen- en buitenland en verschillende prijzen gewonnen. Voor haar laatste twee fotoseries is ze naar Zuid-Spanje geweest. “In een onbekend gebied kun je ongestoord nadenken over ‘wat' en ‘wie' je op een gegeven moment in tijd bent of wilt zijn.”

Tot 2000 werkte Risk Hazekamp uitsluitend in haar studio, waar ze met de hulp van projecties en artificieel licht zichzelf fotografeerde voor een realistisch aandoend landschap. Maar gedurende haar verblijf in het najaar in Zuid Spanje, ontwikkelde zich een andere werkmethode. Hazekamp fotografeerde zichzelf daar buiten in het bestaande landschap. Maar wel op een manier waarop het lijkt alsof de opnames in de studio gemaakt zijn. Ze maakt daarbij uitsluitend gebruik van het aanwezige, natuurlijke licht. Meestal fotografeerde ze gedurende zonsop- of -ondergang. Het is het omgekeerde idee van haar eerdere werkwijze. Ze hanteert deze methode - mede - om aan te tonen dat er, zeker in de fotografie, geen sprake meer is van een geldende werkelijkheidsnorm. Het is niet van belang of je daadwerkelijk op een bepaalde plaats bent geweest of niet.

Naar aanleiding van de expositie 'When Summer has almost gone' (R'dam, sept./okt. '98) schreef de Volkskrant over haar bijdrage: 'Risk Hazekamp kan niet kiezen: man of vrouw, jongen of meisje. In haar werk speelt ze met archetypische m/v-beelden en haalt de boel door de war.' Maar volgens Risk Hazekamp is het niet een kwestie van kiezen. Ze ontkent uiteraard niet dat er lichamelijke verschillen tussen mannen en vrouwen zijn. Maar op het geestelijk vlak is er mogelijk niet zo'n duidelijke man-vrouw-splitsing als de wetenschap, kerk, of wie dan ook, doen voorkomen. Emoties en karaktereigenschappen zijn volgens haar in ieder geval niet in te delen naar uiterlijke kenmerken. Risk Hazekamp probeert in haar foto's en video's een werkelijkheid te creëren waar een andere identiteit de overhand heeft. Door de vereniging van archetypische man/vrouwbeelden in één persoon komt de androgyne persoonlijkheid centraal te staan, in tegenstelling tot het zogenaamde boy meets girl.

Hazekamp verbeeldt in haar foto's een verleden dat nooit echt heeft bestaan; een verleden dat in films en de literatuur lijkt te zijn geschapen. De door haar verbeelde houdingen en of handelingen zijn veelal te herleiden tot beelden uit films die ze heeft gezien of fragmenten uit boeken die ze heeft gelezen. Maar achteraf blijken die 'herinnneringsbeelden' vaak nauwelijks overeen te komen met het originele beeld.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 161.

Tweets by kunstbus