kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 22-11-2008 voor het laatst bewerkt.

Thomas Ruff

Duits fotograaf, geboren Zell am Hammersbach (Zwarte Woud) in 1958

Thomas Ruff studeert van 1977-1985 fotografie aan de Kunstacademie in Düsseldorf bij Bernd & Hilla Becher. Medestudenten waren onder meer de fotografen Andreas Gursky, Candida Höfer en Thomas Struth.

Ruff begon met het fotograferen van landschappen, maar terwijl hij nog studeert gaat hij over op het fotograferen van interieurs (1979-83) en 'onbewogen' portetten van zijn vrienden. Zijn vroege portretten zijn in zwart-wit, maar hij gaat al snel over op kleur, waarbij hij uniforme achtergronden gebruikt in verschillende kleuren.

Van 1985-87 creëert Ruff portretten van zijn ouders, vrienden en verwanten, naast een reeks grote kleurenportretten van hoofden in een sobere, documentaire stijl. In 1986 begint hij te experimenteren met het afdrukken in groot formaat, uiteindelijk foto's creërend van 2 meter 13 bij 1 meter 52.

Vanaf 1987 fotografeert Ruff naast portretten ook gebouwen, Haus (1987-1991). Hij fotografeert gebouwen die tijdens het Duitse Wirtschaftswunder in de jaren '50 werden gebouwd, waarbij hij zich niet op een bepaalde stijl of categorie richt.

In 1988 ontvangt hij een beurs voor jonge kunstenaars van Nordrhein Westfalen. Sinds 1981 exposeert Ruff in brede kringen, met een solotentonstelling in 1989 in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Zijn werk verscheen in de BiNationale in de Kunsthalle Düsseldorf en het Museum of Fine Arts in Boston in 1988, de International Foto-Triennale in Esslingen, Duitsland in 1989 en in New Work: A New Generation in het San Francisco Museum of Modern Art in 1990.

In 1989 maakt hij zwart-wit foto's van de nachtelijke sterrenhemel, waarbij hij gebruik maakt van bestaande foto's die hij van het astronomie instituut van de Ruhr-Universiteit krijgt. Ruff's Zeitungfoto's (1990-91), zijn gebaseerd op opgeblazen krantenfoto's. In Blaue Augen (1991) vervangt hij de donkere ogen uit twaalf van zijn eerdere portretten met blauwe ogen.

In 1992 neemt hij deel aan Documenta 9 te Kassel en in 1995 aan de Biënnale te Venetië.

Tijdens de eerste Golfoorlog gebruikt Ruff een nacht-kijker vergroter om onheilspellende beelden van de straten van Düsseldorf bij nacht weer te geven in zijn Nacht serie (1992-96). In 1996 neemt hij deel aan de Biënnale van Sydney. In 1997 exposeert hij in het Centre National de la Photographie in Parijs.

In 1999 maakt de kunstenaar een serie digitaal veranderde foto's van modernistische architectuur van Mies van der Rohe. Zijn serie naakten (1999-2000) zijn ook digitaal gemanipuleerde afbeeldingen, waarbij hij gebruik maakt van foto's van pornografische websites. Ruff neemt in 1999 deel aan de tentoonstelling COSMOS: From Romanticism to the Avant-Garde in het Musée des Beaux-Arts van Montréal.

sterrenhemel

In 1999 verkrijgt Ruff het professoraat voor fotografie aan de Kunstacademie te Düsseldorf en van 2000 tot 2006 leidt hij daar de klas voor Fotografie, de vroegere Becher-Klas.

In 2001 exposeert Ruff in het Chabot Museum in Rotterdam en eveneens in 2001 neemt hij deel aan de tentoonstelling Picturing Media: Modern Photographs from the Collection in het Metropolitan Museum of Art in New York, in 2002 aan de Biënnale van São Paulo en in 2003 in het Tate Liverpool.

Zijn Substrat serie (2000-03), gebaseerd op afbeeldingen van Japanse manga cartoons, zijn een voortzetting van zijn onderzoek van digitaal te manipuleren foto's van het web.
Voor zijn Machine serie (2003) maakt Ruff gekleurde afdrukken van groot formaat glazen negatieven van zwart-wit afbeeldingen van industriële machinerieën uit de dertiger en veertiger jaren.

website: www.guggenheimcollection.org, www.tate.org.uk


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 43.