kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 18-05-2008 voor het laatst bewerkt.

Willard van Dyke

Amerikaanse fotograaf en filmmaker, (5 december 1906 - 23 Januari 1986).

Willard Van Dyke apprenticed with Edward Weston in 1928 and co-founded the Group f/64 in 1932 with Imogen Cunningham, Ansel Adams, and Weston. The group believed in sharp-focus, "straight photography."
In 1935, Van Dyke moved to New York City and began making documentary films with the belief that films "could change the world." His name soon became synonymous with social documentary in the U.S. His images of cottonfields, steelmills and industrial towns, and his portraits of unemployed factory workers and their families, provide an invaluable chronicle of those years and have become timeless examples of cinematic art. He was a cinematographer on Pare Lorentz's The River (1938).
The City, his 1938 collaboration with Ralph Steiner, ran for two years at the 1939 New York World's Fair. During World War II, he produced propaganda movies for the government. In 1948, Van Dyke made the documentary film The Photographer about Edward Weston.
He successfully fought attempts to blacklist him during the 1950s. Van Dyke was director of the Department of Film at the Museum of Modern Art from 1965 to 1974.

The City, 1939, 43 min
Een andere kijk op het leven in de stad vormt het tweeluik ‘The City’, een documentaire over het verval in de stad uit 1939 van Ralph Steiner en Willard Van Dyke.
‘Rook betekent voorspoed, vinden ze hier, zelfs als je erin stikt’, zegt de verteller in Willard van Dyke’s The City. Van Dyke is op zoek naar een stedelijke idylle, een kosmopolitische tegenhanger van het zorgeloze landleven van Huckleberry Finn waarin belletje trekken het grootst mogelijke onrecht is. Maar de industriesteden zijn verre van ideaal. ‘Er zijn betere gevangenissen te vinden dan de plekken waar wij onze kinderen moeten laten opgroeien’, klaagt een fabrieksarbeider. Volgens Willard is alleen een oplossing mogelijk als de mens weer controle krijgt over de machines en een combinatie verzint van het herderlijke dorpsleven en de stedelijke vooruitgang.
Enter the suburbs. Inmiddels door velen verguisd als dodelijk saai en benauwend werden ze in de jaren dertig nog gevierd als voorbeelden van het moderne buitenleven op korte afstand van het stadscentrum. Ondanks de soms zoete bijsmaak wordt The City nog steeds geroemd om de beelden die Willard van Dyke maakte van het New York van de jaren dertig.


Copyright, This article is licensed under the GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://en.wikipedia.org/wiki/Willard_Van_Dyke
Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 4463.

Tweets by kunstbus