kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 22-04-2008 voor het laatst bewerkt.

A.R. Penck

A.R. Penck (Ralf Winkler) (05.10.1939, Dresden)

Duitse schilder, schrijver en filmmaker uit de voormalige DDR. Woont in Londen.

Penck houdt zich bezig met schilder- en tekenkunst, grafiek, beeldhouwkunst, film en jazzmuziek. Ook heeft hij veel geschreven.

1956 Leerling-tekenaar bij een reclamebureau in Dresden. Brengt zichzelf als autodidact onderwijl de basisprincipes van de schilderkunst bij.

In voortdurend conflict met het DDR-regime weet hij te overleven door als postbeambte, stoker en nachtwaker te werken.

BMW Art Cars - A.R. Penck bei Neben-der-Spur.tv

In de jaren zestig ontwikkelde hij een eigenzinnig beeldvocabulaire met tekens en symbolen, ontleend aan elementen uit verschillende culturen, zoals grotschilderingen, Egyptische hiërogliefen en moderne wiskunde. Hij noemde dit Standart, een verwijzing naar standaard of norm en naar de uitdrukking ‘ergens voor staan'. De Standart doet door de grove expressionistische opzet denken aan kindertekeningen en primitieve kunst, en heeft een anarchistisch karakter. Het is een protest tegen de beteugeling van mens en natuur door de verregaande systematisering in de westerse maatschappij.

1960/61 Eerste schilderijen van staakfiguren, die hierna zijn handelsmerk worden.

1965 Zijn fascinatie voor wiskunde, cybernetica en informatietheorie leidt tot zijn System- und Weltbildern

1966 Eerste Standart-schilderijen.

1968 Standartmodellen van leukoplast.

Ralf Winkler begint uit angst voor vervolging van de autoriteiten pseudoniemen te gebruiken .

1970 A.R. Penck richt de kunstenaarsgroep Lucke op.

Untitled plate from the portfolio Ur End Standart, 1972

1972-1992 Neemt deel aan Documenta 5, 7 en 9.

1977 Eerste houten beelden die hij vanaf 1982 ook in brons giet.

Hij werd in 1980 uit de Duitse Democratische Republiek (DDR) uitgewezen en vestigde zich toen in de Bondsrepubliek Duitsland in het Rijnland, verhuist vervolgens in 1983 naar Londen en gaat vandaaruit naar Dublin en New York.

Penck heeft zich veel beziggehouden met het probleem van het overgaan van het oosten naar het westen. Zijn werk is vaak een weergave van herinneringen die hij van bepaalde plaatsen heeft en dingen, situaties, die hij heeft meegemaakt. Bijna ieder werk heeft een ander specifiek onderwerp. Als een onderwerp hem interesseert moet hij het vertellen, daarom is zijn werk vaak autobiografisch. Zijn kleurgebruik is sober. Vaak speelt hij met zwart, wit en een steunkleur. Hierover geeft hijzelf aan dat hij is beïnvloed door de zwart-wit afbeeldingen van kunstwerken van o.a. Warhol en Rauschenberg, die in de eerste kunsttijdschriften stonden die hij in het Westen onder ogen kreeg. Het is alsof hij door zijn beperkte kleurgebruik de illusie van een andere werkelijkheid dan die van het kunstwerk uit het kunstwerk wil houden. Hij wil geen ruimte weergeven. Zijn werken moeten plat zijn.

Hoewel de exacte symboliek van Pencks beeldontwerp nauwelijks te achterhalen lijkt, geeft het werk op een zeer directe wijze uitdrukking aan een gevoel van vrijheid. Dit is ook het geval in de sculptuur en tekeningen die hij vanaf de jaren tachtig heeft gemaakt.

Die Arbeit geht weiter, 1982, houtsnede

1982 Publiceert het eerste nummer van het tijdschrift Krater und Wolke.

Penck gebruikte in zijn carrière verschillende pseudoniemen die elk staan voor een bepaalde periode in zijn werk: Penck staat voor de periode vanaf 1985; daarvoor gebruikte hij ook namen als Mike Hammer, T.M. (Tancred Mitchell) en Y of Alpha Ypsilon. (A. Penck leefde van 1858-1949 en was een geoloog en expert in ijstijden). Omdat hij grotschilderingen van oermensen zo interessant vond, nam hij de naam over van een beroemd onderzoeker op dit gebied. Deze man heette Albrecht Penck. In zijn schilderijen kun je zien dat hij grotschilderingen interessant vindt, want je ziet dezelfde soort poppetjes in zijn schilderijen terugkomen

1985/86 Bronzen beeldjes en marmeren standbeelden.

1988 Doceert aan de kunstacademie van Düsseldorf.

Penck vult zijn doeken met archaïsche tekens, symbolen en staakfiguren die hem de naam hebben opgeleverd een moderne grotschilder te zijn.

Hij trakteert de sprakeloze consument die een leidsman zoekt in het overdadige aanbod, op een vereenvoudigde beeldtaal die duidelijke signalen afgeeft: "Signalen sturen gedrag, signalen stimuleren of remmen driften, signalen veroorzaken opwinding. De heersende stemming, het bestaan, de ontwikkeling, succes en falen worden door signalen aangestuurd", zegt Penck.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 390.