kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Ad van Denderen

Ad van Denderen (1943)

1997 - 'Peace in the Holy Land' in Stedelijk Museum Amsterdam
Acht keer verbleef freelancer Van Denderen (1943) de afgelopen jaren in Israel, de Westelijke Jordaanoever en de Gaza-strook, telkens voor ongeveer een maand. Hij fotografeerde er Palestijnse trekarbeiders op weg naar hun werk in Israel, joodse kolonisten tijdens symbolische landbezettingen, het dagelijks leven in de Palestijnse kampen en de al even dagelijkse confrontaties met het Israelische leger.
fotograaf Ad van Denderen, op reportage in Oost-Turkije, een toen gloednieuw verschijnsel: het begin van de grote hedendaagse volksverhuizing. Tot dan toe hadden de verworpenen der aarde bij onheil de wijk genomen naar buurlanden. Daar wachtten ze in vluchtelingenkampen tot ze terug konden. Maar nu zag Van Denderen honderden jongemannen in pensions zitten die helemaal niet van plan waren terug te keren. Hun horizon was een totaal andere. Dachten hun ouders vroeger nog aan tien kinderen genoeg te hebben als zekerheid voor de oudedag, nu luidde het parool: zorg voor een familielid in het rijke Westen. Elke familie leek bereid om het weinige dat men bezat te verkopen om met de opbrengst de oversteek van een zoon te bekostigen. De jongemannen die met dat geld op pad worden gestuurd, hoefden het niet te wagen om met lege handen terug te keren.

In Go No Go voert Ad van Denderen ons langs de randen van Europa, waar landverhuizers over smokkelpaden het Westen proberen te bereiken, met wisselend succes. Hij neemt ons mee naar de politiebureaus en de asielcentra waar opsporingsambtenaren tussen vuistdikke dossiers proberen de identiteit van de vluchteling te achterhalen. Hij laat zien hoe mannen in pensions de tijd doden totdat een smokkelbende ze over de zoveelste grens zet. En hij volgt de vluchtelingen tot aan het prikkeldraad bij de spoortunnel van Calais, waar ze zich een weg doorheen knippen en verder, tot ze voor het volgende hek vol prikkeldraad komen te staan.

In het prachtige fotoboek krijg je de indruk alsof je samen met de vluchtelingen en gelukzoekers uit Afrika en Aziƫ binnendringt in Fort Europa. De fotoreeks begint met beelden die herinneringen oproepen aan de beroemde foto's die Robert Capa maakte van de landing van geallieerde troepen op de Normandische kust in 1944: zwarte silhouetten die in het halfduister met kleine boten het strand opschuiven. Dat de foto's uit een veel recenter verleden stammen blijkt onder meer uit de huidskleur van de 'invasiemacht' en uit het verdere verloop van de reportages. De sterke zwart-witbeelden (een keus van circa 250 uit een periode van ruim vijftien jaar) worden hier en daar afgewisseld door kleurenfoto's in grof raster voorzien van kleine teksten die Van Denderen verzamelde uit dagboeken en verhoren: gedachten die de vluchtelingen inspireerden tot hun barre tocht naar het vermeende paradijs.

In 2001 ontving hij voor deze serie de Care Award en de Visa d'Or.

2004 Tot in het Paradijs - affiches en graffiti in
Van 28 februari tot 18 april 2004 is de tentoonstelling 'Tot in het Paradijs' van Ad van Denderen te bezichtigen in het Nederlands fotomuseum in Rotterdam. De expostie bestaat uit foto's die fotograaf Ad van Denderen (1943) afgelopen jaren maakte van affiches en graffiti op de muren van de West Bank en de Gazastrook. De foto's tonen de gewoonte om direct na het overlijden van Palestijnse martelaren deze te gedenken in affiches en graffiti. Van Denderen publiceerde al eerder over het Israelisch-Palestijns conflict met het boek 'Peace in the Holy Land', dat in 1997 verscheen. De tentoonstelling sluit aan bij het beleid van het Nederlands fotomuseum om het gebruik van fotografie in verschillende uitingsvormen onder de aandacht te brengen.

Ad van Denderen publiceerde in Geo, Stern, Vrij Nederland en The Independent.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 766.

Tweets by kunstbus