kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Adriaan Rees

Adriaan Rees (1957)

Nederlandse beeldhouwer, vooral in keramiek, fotograaf, video- en installatiekunstenaar, geboren in 1957. Woont en werkt in Amsterdam.

ideeën van Adriaan Rees wordt duidelijk dat hij een van de sprankelendste Nederlandse beeldend kunstenaars is, en een van de veelzijdigste ook. Installaties, sculpturen, ceramiek, welk medium hij ook gebruikt, elk werk is niet alleen zichzelf maar wil ook confronteren en dat is mede te danken aan een geraffineerde verhouding tussen abstract en figuratief (gericht op menselijke vormen). Voeg daarbij een treffend kleurgebruik en een grote aandacht voor materialen (bij Rees vooral voor klei) alsmede andere culturen en men begrijpt dat een breed publiek bereid is een dialoog aan te gaan.

Opleidingen:
Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam, beeldhouwen (1986-1991)
Europees Keramisch Werk Centrum, Den Bosch (1992-1993)

exposities:
1992 Van Kranendonk Gallery, Den Haag
1993 Frans Hals Museum, Display case arrangement, Haarlem
1994 Casco, Utrecht (catalogus)
1998 Nederlandse Gasunie, Groningen

De mens als onderdeel van zijn directe omgeving vormt de rode draad in zijn veelzijdig oeuvre. Bij een project waarbij hij verstandelijk gehandicapten begeleidde bij het creëren van een beeldenbos raakte hij onder de indruk van hun directe manier van werken met klei. "Deze kunstenaars konden zich slechts een kwartier concentreren. En in dat kwartier ontstonden de mooiste beelden. Een soort Sturm und Drang openbaarde zich." Terug in zijn atelier bracht hij een ode aan de verstandelijk gehandicapten door net zo direct te werken. Hieruit ontstonden krachtige, expressievolle portretten van klei.

1999 Stedelijk Museum Zwolle, Zwolle
In zijn recente werk, dat onder andere verwijst naar de Golgotha en de stripheld Batman, is te zien hoe licht eenbelangrijke rol kan spelen.
Ook waren negen keramische portretten geëxposeerd met de titel 'The Madman". Deze serie toont een manier van werken die direct, onuitgewerkt en expressief is. Dit werk is ontstaan naar aanleiding van een project met verstandelijk gehandicapten. Interessant bij het werk van Rees is de rijke schakering aan huidstructuren die zich nu eens laten zien in een ogenschijnlijk toevallige dikke laag glazuur, dan weer in een oppervlakte die precies en ‘uitgewerkt' is weergegeven met verborgen huidsuggesties.
Een andere vorm van lichamelijkheid vertoonde het kledingbeeld, een installatie die Rees in het museum maakte met ingezamelde kleding. Tijdens de opbouw van de tentoonstelling was te zien hoe Adriaan Rees van de ingezamelde kledingstukken een uniek kledingbeeld in de hal van het museum creëerde. De ruimte, waarin het beeld gepresenteerd werd was bepalend voor de vorm die het beeld kreeg. Ook de bekroning, die op de torenachtige vorm was bevestigd, was geïnspireerd op deze ruimte. In het auditorium was een videocompilatie te zien van talrijke exposities, opdrachten, projecten en installaties in binnen- en buitenland waaraan Rees heeft meegewerkt.

Ceramic Millennium, Emy van Reijsen Gallery, RAI, Amsterdam
Kunstpaviljoen, Nieuw-Roden

2000 Kaneko Art Gallery, Tokyo, Japan; Dutch Embassy, Tokyo, Japan
2001 Van Spijk Art Projects, Venlo
2001 expositie in de Gasunie Galerij Groningen.

Zijn monumentale beeld 'Nieuw' werd door Gasunie aangekocht.

2002 Kaneko Art Gallery, Tokyo, Japan

Kledingbeelden
De kledingbeelden komen voor de kunstenaar voort uit een behoefte naar communicatie met de beschouwer, de drang naar participatie met het publiek. Ook kledinghaken spelen een veelvoorkomend element in het werk van Adriaan Rees, ze vormen als het ware een uitnodiging aan de bezoeker om in overdrachtelijke zin nog iets aan het kunstwerk op te hangen. Het werk is naar de mening van de kunstenaar in constructie, anderen zullen het overeenkomstig hun eigen gedachtewereld en creativiteit moeten afmaken. Voor elke bezoeker zal het kunstwerk daarom anders van betekenis zijn en zonder de inbreng van de individuele bezoeker zal het kunstwerk nooit voltooid kunnen worden. Rudi Oxenaar, toenmalig directeur van het Kroller-Muller museum, sprak dan ook over gedachtehaken en een beeld dat hier als het ware als 'kapstok' voor gedachten dient. Inmiddels heeft Adriaan Rees al verschillende kledingbeelden ontworpen en uitgevoerd.

Zie ook Semslinie Kunstlin (www.struktuur68.nl).


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 633.