kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 13-05-2008 voor het laatst bewerkt.

Aert van der Neer

Nederlandse schilder, geboren ca. 1603/1604 in vermoedelijk Amsterdam - overleden 1677 aldaar.

Aert van der Neer was onbekend in zijn eigen tijd maar had grote invloed op de latere Europese landschapsschilderkunst, vooral op Jongkind. Een andere specialiteit van Van der Neer was het nachtlandschap en de brand-bij-nacht. Zijn zoon Eglon van der Neer was sterk beïnvloed door zijn vader.

Biografie
Over Aert van der Neer is weinig bekend. Hij was waarschijnlijk geboren in Amsterdam maar trok op een onbekend moment naar Gorcum, waar hij volgens kunstenaarsbiograaf Arnold Houbraken 'Majoor bij de heren van Arkel' was.

Hij vestigde zich omstreeks 1632 weer in Amsterdam, als schilder. De landschappen van Aert van der Neer brachten per stuk weinig op en hij kon er nauwelijks van rondkomen.

Olieverf op paneel, 55 x 103 cm
Een heldere maan dompelt de rivier in een spookachtig schijnsel. Het licht is zo fel, dat de omgeving in het water wordt weerspiegeld: de man in het bootje op de voorgrond, de koeien op de rechteroever en de boten en molens langs de rechteroever. Ondanks het late uur heerst er bedrijvigheid. Aert van der Neer werkte op een okerkleurige ondergrond met zwarte, blauwe en witte verf. Daarmee gaf hij de koele atmosfeer van de nacht meesterlijk weer. Van der Neer was gespecialiseerd in nachtstukken en winterlandschappen, twee genres die zich bij uitstek lenen voor een monochroom palet. De landschappen van Aert van der Neer zijn zelden topografisch thuis te brengen. De schilder was vooral geïnteresseerd in de werking van het licht en de manier waarop silhouetten daartegen afstaken.
Dit 'Riviergezicht bij maanlicht' is vlot geschilderd; alleen de voorgrond is wat meer gedetailleerd. Van der Neer maakte gebruik van allerlei technieken om het gewenste effect te bereiken. Zo kraste hij met de achterkant van zijn penseel een hekje in de verf. De lichte ondergrond, die zo tevoorschijn kwam, suggereert de weerkaatsing van het maanlicht. Ook bij de silhouetten van de achterste kar, de boer en het paard paste Van der Neer deze truc toe. Kleine accentjes witte verf imiteren de weerschijn van het licht op het rechter paard en de snuit van de hond. Naast de beide uiteinden van het penseel gebruikte de schilder ook zijn vingers. De weerspiegeling in het water van de bomen rechts bestaat uit een duimafdruk, een te lange molenwiek veegde hij weg en ook de rook uit de schoorsteen is uitgeveegd.

Vanaf 1659 was hij de waard van 'De Graeff van Hollant', een wijntapperij in de Kalverstraat die hij in 1662 wegens faillissement moest sluiten. Hij stierf in 1677 als een berooid man in zijn woning in de Kerkstraat.

Websites: www.rijksmuseum.nl en www.elseviermaandschrift.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1278.