kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 02-05-2008 voor het laatst bewerkt.

Alfred Kubin

Illustrazioni di Alfred Kubin sul Dies Irae di Karl Jenkins

Oostenrijks tekenaar en schrijver, geboren 10 april 1877 Litomerice Bohemen - overleden 20 augustus 1959 kasteel Zwickledt bij Wernstein am Inn. Schloss Zwickledt is thans Kubin-Museum.

Alfred Kubin benaderde in een zelfde visionaire en macabere geest als Félicien Rops thema's zoals de vrouw, de dood, de duivel, het getransformeerde lichaam, etc. Het oeuvre van Kubin roept een fantasmagorisch universum op, gedomineerd door de existentiële vragen, waar erotiek, satanisme, de wereld van heksen en monsters samenvloeien in een helse cirkel van drang naar de dood en het plezier.

Kubin was ook een gedreven illustrator gedurende en heeft gedurende zijn hele artistieke loopbaan steeds veel interesse gehad voor de literatuur. Hij illustreerde tal van boeken (Edgar Allen Poe, Fjodor Dostojevski, E.T.A. Hoffmann, Thomas Mann) en eigen werk, meestal met tekeningen, zelden met grafisch werk. Wel werkte hij soms met kleur; hij heeft ook enige aquarellen gemaakt. In zijn zeer omvangrijke oeuvre komen zowel expressionistische als surrealistische en fantastische elementen voor, die ook in zijn eveneens symbolistische literair proza tot uiting komen.

Naast zijn tekenwerk schreef hij ook nog de fantastische roman "De andere kant". Alfred Kubin behoort met zijn fantastisch-demonische en duistere beeldwereld tot de Duitstalige Tsjechische expressionisten.

Kubin was ook een groot kunst- en boekenliefhebber en een enthousiast collectioneur. Zijn kunstverzameling van een honderdtal werken werd na zijn dood in nalatenschap geschonken aan het Landesmuseum van Linz en de Albertina in Wenen; het Lenbachhaus in München bezit een Kubin-archief. Het is geen geheim dat Alfred Kubin (1877-1959) een grote bewondering koesterde voor Honoré Daumier, Henry de Groux, James Ensor, Paul Gauguin, Francisco de Goya, Max Klinger, Edvard Munch, Odilon Redon, Félicien Rops en hij vermeldt het trouwens in zijn autobiografisch werk Aus meinen Leben. Al deze kunstenaars delen eenzelfde passie voor tekenen, illustratie en een uitgesproken voorliefde voor literatuur.

Biografie
Geboren in Noord-Bohemen, bracht Alfred Kubin (1877-1959) zijn jeugd door in Salzburg. De dood van zijn moeder in 1887 wierp een schaduw over zijn jonge jaren. "Ik was tien jaar toen mijn moeder door de dood van tuberculose werd bevrijd. Die doodstrijd heeft mij diep getekend en een grote indruk op mij gemaakt.", aldus Kubin. "Maar ik werd nog dieper afgeschrikt door de mateloze wanhoop van mijn vader. Hij hief het lange uitgemergelde lijk van het bed op en liep ermee door het huis, huilend en om hulp roepend."

Een jaar na de dood van zijn moeder had Kubin zijn eerste seksuele ervaring. "Ik was net elf toen ik in seksuele spelletjes met een rijpere vrouw verwikkeld raakte, iets wat me mateloos aangreep."

Op zijn 19e kreeg hij een zenuwinzinking die op een zelfmoordpoging uitliep. Hij wou zich neerschieten op het graf van zijn moeder, maar de oude revolver deed het niet. Om zijn demonen te bezweren begon hij te schrijven en te tekenen.

Hij bestudeerde het werk van Jeroen Bosch, Jan Bruegel, Goya en Ensor, en kwam tot een zeer eigen 'handschrift'. Hij beschikte over een onuitputtelijke fantasie en was aanvankelijk sterk melancholiek gericht, vaak neigend tot het demonische en lugubere. Zijn grote sensitiviteit heeft hem daarnaast open doen staan voor de natuur.

De wereld van Kubin is er één die afstoot maar ook aantrekt. Zijn tekeningen zijn het decor van een theater van de wreedheid met in de hoofdrollen walsende skeletten, heksen, spoken, golems en vampieren. De titels liegen er niet om: "Vier naakte heksen", "Slangendans", "De vermoorde vrouw"... Kubin was geobsedeerd door de vrouw. Hij was er bang voor maar kon er tegelijkertijd niet aan weerstaan. De vrouw is de oermoeder en de kindermoordenares, de moeder en de hoer. De vrouw is Eva, de verleidster, het symbool van het kwaad. Om zijn angst te bezweren ging Kubin van de vrouw een groteske karikatuur maken. Hij beelde haar dikwijls af als een dubbelwezen tussen mens en dier. Zij is het monster dat de man met huid en haar oppeuzelt.

Websites:
. Alfred Kubin door Cornelis Veth (www.elseviermaandschrift.nl)
. www.vrtnieuws.be
. www.alfred-kubin.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 22.