kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 01-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Alice Aycock



Amerikaanse beeldhouwster, geboren 20 november 1946 in Harrisburg, Pennsylvania. Ze woont en werkt in New York City.

Aycock bouwt enorme architecturale werken met mechanische en machinale constructies. Haar fantastische, groteske installaties vormen een parodie op de moderne technologie. Alice Aycock heeft installaties gebouwd over de hele wereld; bijv. Museum of Modern Art, New York, het Atlantic Center for the Arts in New Smyna Beach, en the Storm King Art Center in Mountainville.

Biografie
Van 1964 tot 1968 studeert zij aan het Douglas College in New Brunswick, New Jersey, en van 1968 tot 1971 bij Robert Morris aan het Hunter College in New York waar zij afstudeert.

In 1972/73 geeft zij les aan het Hunter College, en van 1972 tot 1982 aan de School of Visual Arts van New York.

In 1977 neemt zij deel aan Documenta 6 in Kassel met haar project 'The Beginnings of a Complex…'. (Alice Aycock is het werkproces een inspannende en langdurige zaak. De bouwsels van hout doen een stilistische reactie op de geslotenheid en de beperking van de minimal art vermoeden. Aycock vindt haar bronnen in haar eigen verleden, in titeratuur en kunsttheorie. In haar teksten verwijst zij naar vroege ervaringen, naar monumenten uit heden en verleden en zij toont in haar benadering van de werkelijkheid een grote verwantschap met structuralisten als Foucault, Piaget, Lévi-Strauss. Haar wereld heeft te maken met de dodenstad van Cairo, met de filmstad van Twentieth Century Fox, met primitieve keten en door kinderen gebouwde hutten, met de ondergrondse stad in Langs film 'Metropolis', met middeleeuwse torens, de biologische architectuur in de schilderijen van Bosch, met Piranesi's gevangenisarchitectuur, met New York City... voor haar semi-architecturale sculptuur creërde zij zelf mythen. 'In mijn werk in zijn geheel vormt structuur een serie aanwijzingen voor een performance, dat wil zeggen structuur is structurerend'. Trappen en gangen, een onverwachte opening, lijken hoop op ontsnapping te geven, maat uiteindelijk lopen de gangen dood. Er ontstaat een desoriëntatie, waarbij claustrofobie en claustrofilie dicht bij elkaar liggen - (uit: Door beeldhouwers gemaakt. Stedelijk Museum Amsterdam 1978)(München, en deelname aan Documenta 8 in KAssel.


Fantasy Sculpture II, for the orchard, 1997, Kattenbroek Amersfoort
Een van de thema's in het werk van Alice Aycock is het streven van de mens om de natuur onder controle te krijgen. Dit streven wordt gevisualiseerd door haar Fantajy Sculpture II, die deel uitmaakt van haar Tree of Life Series.
Het beeld (4,5 m. hoog) staat in een boomgaard bij een boerderij die behouden is. De plek waar het kunstwerk staat draagt impliciet bij aan de betekenis ervan. Heden en verleden, het artificiele en het natuurlijke, orde en chaos staan naast elkaar. Eén van de bomen groeit door het midden van het beeld naast de centrale as van staal waaraan aluminium lussen en schijven zijn bevestigd. De skulptuur roept associaties op met een rollercoaster in een pretpark. Door de lussen met het oog te volgen maakt de kijker een denkbeeldige reis die door Aycock visueel nauwkeurig is geënsceneerd en die leidt door drie lagen: de wereld van de industrie, van de architectuur en die van de kosmos. - (www.kattenbroek.info en www.kunstenpubliekeruimte.nl )


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 102.

Tweets by kunstbus