kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 06-04-2008 voor het laatst bewerkt.

Ando Hiroshige

Agano Snow Scene by Hiroshige. Japanese woodcut. Short film created for the Shaker gallery, Greenwillow Farm.

Japanse kunstenaar, geboren 1797 in Edo (nu Tokio) - overleden 12 oktober 1858 aldaar.

Ando maakte ukiyo-e (Japanse houtsnede-kleurendrukkunst). Katsushika Hokusai is een inspiratiebron geweest voor Hiroshige, maar Hiroshige zelf heeft het landschapsgenre verder ontwikkeld.

Andô Hiroshige is bekend onder de naam Hiroshige of Hiroshige I, maar Tanaka was zijn eigenlijke familienaam. Hij werd geadopteerd door de Andô familie en nam, toen hij 14 was, de artiestenaam Hiroshige aan, vandaar Andô Hiroshige. Hij studeerde bij Utagawa Toyokuni en Utagawa Toyohiro, die hem later toestonden de naam Utagawa te gebruiken. Onder de naam Utagawa Hiroshige is hij dus ook bekend.

Biografie
Ando Hiroshige, ook Ichiyusai, was de zoon van een brandweerman en oefende tot 1823 datzelfde beroep uit. Tegelijkertijd echter was hij als 15-jarige in de leer gegaan bij de drukker Utagawa Toyohiro.

Hiroshige gaf in tegenstelling tot de toen modieuze afbeeldingen van mensen als courtisanes, krijgers of acteurs de voorkeur aan landschappen. De op zijn reizen opgedane indrukken probeerde hij op poëtische wijze met de sfeer van het werk van de dichter Basho (17e eeuw) te combineren.

Een hoofdwerk is de serie 53 Stations van de Tokaido (1833/1834), die de reis van Tokio naar Kioto in beeld bracht. (Edo naar Kyoto, kende 53 halteplaatsen of nederzettingen waar de reiziger kon rusten. In dramatische en contrastrijke, maar qua kleur harmonisch gedempte composities legde Hiroshige het weer en de seizoenen vast. De details zijn daarbij ondergeschikt aan de vlakken. Sfeervol mengde de kunstenaar realistische reisschetsen met fantasierijke invallen. Terwijl Hiroshiges tijdgenoot Hokusai de objectieve natuurweergave verkoos, gaf hij zelfs de houtsneden met planten- en dierenafbeeldingen een schilderachtig karakter.

Zijn laatste meesterwerk was een serie bekend als “100 beroemde voorstellingen van Edo” (1856-1858), een serie van 118 prenten die de mooiste en beroemdste plaatsen van de stad Edo documenteerde.

Het was zijn late werk met de krachtig gekleurde, asymmetrische composities, dat in het Japanse paviljoen op de Parijse wereldtentoonstellingen (1855, 1867, 1878) bij de impressionisten het Japonisme opriep.

Vincent van Gogh
Vincent van Gogh was een groot bewonderaar van Hiroshige en heeft een aantal kopieën van zijn werk gemaakt, waaronder de afbeelding Kameido Ume (De bloeiende pruimenboom met de naam ‘Slapende Draken Pruim’) (origineel links, Van Goghs kopie rechts). Van Gogh noemde zo’n schilderij een ‘japonaiserie’.

Een tak met pruimenbloesem vult de gehele voorgrond van deze prent. Kleine witte bloemen steken scherp af tegen de donkere tak en de rode lucht. De Japanse kunstenaar Hiroshige beeldde hier de beroemde Kameido tuinen af. Op de achtergrond lopen bezoekers; links is de ingang tot de tuinen te zien. 'De pruimenboomgaard' uit 1857 behoort tot een serie houtsneden met honderd gezichten op beroemde plekken in Tokio. Hiroshige combineerde daarin landschappen met scènes uit het dagelijks leven, de zogeheten ukiyo-e taferelen.

Over zijn bewondering voor de Japanse houtsnedes schreef hij op 24 september 1888 aan zijn broer Theo: 'Ik benijd de Japanners de buitengewone duidelijkheid die alle dingen bij hen hebben. Nooit is het vervelend en nooit lijkt het haastig gedaan. Hun werk is even simpel als ademhalen en zij maken een figuur in enkele zekere trekken met hetzelfde gemak alsof het zoiets eenvoudigs betrof als het dichtknopen van je vest.'

Ook De brug in de regen illustreert Van Goghs interesse in Japanse kunst. De voorstelling van dit schilderij kopieerde hij naar een houtsnede uit zijn eigen verzameling, gemaakt door Utagawa Hiroshige. De randen zijn gevuld met aan andere Japanse afbeeldingen ontleende kalligrafische tekens. Een verschil met de originelen is het kleurgebruik. Van Gogh gebruikte andere, fellere kleuren of hij zette de gebruikte kleurcontrasten nog eens extra aan.

Ook in het latere werk van de schilder blijft de invloed van Japanse prenten zichtbaar, onder andere in het gebruik van sterke contouren, afsnijdingen en kleurcontrasten.

Websites: oeuvre van gekleurde houtgravures van de kunstenaar.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1348.