kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 31-12-2015 voor het laatst bewerkt.

André Masson

Frans schilder, geboren 4 januari 1896 in Balagny (Oise) - overleden 28 oktober 1987, Parijs.

Masson wordt beschouwd als een belangrijk vertegenwoordiger van het surrealisme. Zijn belangrijkste bijdrage hieraan was de uitvinding van de automatische tekening, waarbij hij zijn hand snelle, niet door het verstand gecontroleerde bewegingen liet maken. Daarnaast ontwikkelde hij schildertechnieken, waarbij hij door gooien, blazen, druppen of schudden de verf toevallige patronen liet vormen. Het resultaat was meestal half abstract, half figuratief.

Veel van zijn schilderijen vertonen stervende en vechtende vissen, gewonde dieren e.d. in een patroon van onzekere, dunne lijntjes en grillige vlekken. In Massons lyrisch-spontane kunst spelen destructie, angst, erotiek en mythologie een belangrijke rol. Hij illustreerde zijn eigen boeken en die van anderen en ontwierp ook theaterdecors.

Biografie
Grotendeels autodidact, vestigde Masson zich in 1912 in Parijs.

In 1917 werd hij als frontsoldaat ernstig gewond. De verschrikkingen van de oorlog vonden later de neerslag in zijn werk.

Masson was een onafhankelijk denker, een rebel, zowel op het gebied van de kunst als op dat van de politiek. Hij had veel bewondering voor het kubisme, waarin hij de grote revolutie van zijn tijd zag; hij sloot zich aan bij de surrealisten, maar weigerde de politieke doctrines van de leidende theoretici te onderschrijven. In het tijdschrift Révolution surréaliste werd een aantal van de arabeskachtige automatische tekeningen van Masson gepubliceerd.

Masson was een van de eerste schilders die (in 1924) bij de, overwegend literaire, surrealisten kwam. Tevens een goede vriend van Miro. Wegens zijn kritiek op Breton werd hij in 1928 uit de groep gestoten. Toch is Masson met zijn schilderkunst wellicht dichter bij Breton zijn ideeën gebleven dan schilders die bij de Breton groep hoorde. Hij was de eerste die naast het automatisch schrijven, ook hoogwaardige automatische tekeningen maakte.

André Masson: "Er is een hele wereld in een waterdruppel trillend op een bladrand maar hij is er alleen als de kunstenaar en dichter de gave hebben hem te zien in zijn directheid." - (opgeschreven door André Breton en Paul Éluard in de 'Dictionnaire abrégé du Surréalisme' (catologus van de internationale tentoonstelling van het surrealisme))

Vanaf 1927 maakte hij tevens ‘zandschilderijen’ – de eerste voorbeelden van materieschilderkunst.

In 1933 brak hij met de surrealisten.

Het labyrint, 1938, olieverf op doek, 120x61, Parijs, Musée National d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou
Thema’s zoals de minotauros en het doolhof worden omringd door de symbolen van vernietiging, ontbinding, vervolging en dood. De opengereten schedel van de stier verheft zich boven een apocalyptisch landschap met een woeste zee en gespleten bergwanden. Het schilderij roept niet alleen de moord op de mythische stiermens in herinnering, maar ook de bedreiging van de mens die als een kooi in zijn hulpeloosheid versmacht. (Leinz 47)

Masson heeft vooral met zijn automatische tekening grote invloed gehad op het Amerikaanse abstract expressionisme. Kort voor Wereldoorlog II vertrok hij naar de Verenigde Staten. (Summa)

Van 1941 tot 1945 verbleef hij in de Verenigde Staten en schilderde o.a. een aantal interessante portretten.

Websites: www.art-abstract.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1299.