kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Andreas Hetfeld

Duitsland. Woont en werkt in Nijmegen.

1988 - 89 Technische Oberschule Stuttgart, Duitsland

1990 - 94 Creatieve Therapie, Hogeschool Nijmegen
In 1989 begint hij in Nijmegen zijn opleiding tot creatieve therapeut, hij werkte twee jaar in dit beroep - in een psychiatrische inrichting en in de bak. In deze tijd werd hij zich ervan bewust dat "de waanzin van buiten slechts een andere is dan die van binnen".

Hogeschool voor de Kunsten, Arnhem (1995-1996)
1998 Artist in Residence, ArToll - Labor, Bedburg Hau, Germany
2001 Geldener Turmstipendium, Geldern, Duitsland

Andreas Hetfeld was al in zijn jeugd gefascineerd door alles wat met vliegen te maken heeft. Hij bestudeert wat fladdert en zweeft, dat wat een moedige poging doet om van de grond los te komen. In zijn werk combineert hij de menselijke figuur met ingenieuze constructies die je een avontuurlijk gevoel van bevrijding geven. In elkaar gedoken foetus figuren groeien in stadia naar een conditie waarbij zij hun vleugels uitslaan.

Zijn oeuvre toont een zoeken naar nieuwe beeldende middelen om steeds maar diezelfde droom, ‘het ontsnappen aan zijn alledaagse menselijke gebondenheid', te realiseren. Als veelzijdig kunstenaar neemt hij deel aan manifestaties, maakt ruimtelijke installaties, schildert monumentale wandschilderingen, maar tekent ook, heel intiem, met potlood en inkt op papier.

Het verlangen naar vrijheid en lichtheid werd een centraal thema van talrijke werken. Hij maakte bogen en zeppelins naar zijn voorstellingen. In zijn tekeningen gaan menselijke vormen een verbintenis aan met allerlei materialen en voorwerpen.

Toch is esthetiek slechts een bestanddeel van deze werken, die bovenal in de inhoudelijke diepte, in de kracht van het aanspreken overtuigen willen. Hetzij in zijn tekeningen, collages en objecten, hetzij in zijn tijdelijke begrensde ruimte -en totaalinstallaties, zijn Land Artprojecten en vrijheidsmonumenten - steeds weer bouwt Hetfeld met inzet van verschillende middelen van de vrijheid een huis. Heftig, onstuitbaar, vaak verbijsterend of verontrustend brengt Andreas Hetfeld natuur- en productiematerialen in een nieuwe vorm, hij maakt enorme werken vaak van opmerkelijke grootte.

De Waan
Hij volbracht onder de titel DE WAAN voor een internationale kunstmanifestatie een tijdelijke ruimte-klank-installatie - een vier meter hoge trechter uit wilgentakken, waarin een trap naar beneden voert, waar isolatie te ervaren is. Wie onder aankomt en de lichtkast passeert, wordt door het geruis van een windmolen, eerst zacht, dan oorverdovend omhuld. Hetfeld bevleugelt dwangbuizen met fragiele vogelveren, laat een door hem gemaakt kanon uit polyester en traliewerk met rode rozen uitrusten, geeft door transparante fijne stof en het spel met licht aan zijn werken een indrukwekkende briljantie.

Kraftfeld (Krachtveld)
- was de titel van een project van de actiekunstenaar Andreas Hetfeld, dat in Emmerich plaatsvond.
Doel van de actie was om binnen een tijdspan van twee weken met hulp van de bevolking een levend organisme met de verschillende werelden respectievelijk wereldbeschouwingen te maken. Uitgangspunt hiervoor was een ruimte beheersende, zwevende kogelsculptuur uit het buigzame en gespannen materiaal, de voor de regio typische knotwilg. Zoals magnetisme en zwaartekracht voor fysische krachtvelden om onze planeten zorgen, zo ging er van deze sculptuur een psychisch krachtveld uit. Bezoekers werden uitgenodigd dit krachtveld op zich in te laten werken en door hun actieve medewerking te versterken. Ze kregen de opdracht een heel eigen wereld te maken. Een wereld met eigen vormen, structuren en wetmatigheden. Materiaalbeperkingen waren er niet. Een uitgebreid aanbod stond ter beschikking om de werelden te maken, die later in de kogel verwerkt werden. Aan het einde van een arbeidsproces werden verbindingen tussen verschillende werelden bewerkstelligd. Over de honderd deelnemers tussen 4 en 94 jaar werkten met elkaar, in groepen of alleen, aan een krachtveld van verschillende, gebundelde energieën.

The project Zeppelin, "Luchtschip of luchtkasteel?", 2002
Opnieuw maakte hij een buitensculptuur waarbij het verlangen maar ook de overmoed van de mens in zijn poging om te kunnen vliegen een metafoor voor het begrip vrijheid zijn.

Hoe divers mijn werk ook is in wezen gaat het vaak om dat eene moment
dat ik probeer te vangen en dat me telkens weer ontglipt -
de dageraad
het moment wanneer de nacht voorbij is en de dag begint
het moment van de stilte, ergens tussen licht en duisternis,
tussen gisteren en morgen, als de tijd stilstaat
dát moment is het mooiste van de hele dag
het is heel kort en oneindig lang
zonder begin en zonder einde
mysterieus, onverklaarbaar en kraakhelder

Andreas Hetfeld (2004)

Andreas Hetfeld (2004)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 43.