kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Andreas Siekmann

Duitse kunstenaar, geboren in 1961 te Hamm, leeft en werkt in Berlijn.

Die Arbeiterinnen von Brukman (2003)
Die Arbeiterinnen von Brukman (De naaisters van Brukman) is een 'groepsportret' van acht kostuums dat ontstaan is vanuit een samenwerking tussen de werknemers van de confectiefabriek Brukman in Buenos Aires en Alice Creischer (*1960, woont in Berlijn) en Andreas Siekmann. Brukman heeft een belangrijke rol gespeeld toen in Argentinië na het uitbreken van de 'crisis' ongeveer tweehonderd fabrieken door de werknemers werden bezet. Eind 2003 verklaarde het stadsbestuur onder druk van de sterke solidariteit onder de bezetters formeel dat een coöperatie van werknemers twee jaar lang de machines, de merklabels en het terrein van Brukman mocht gebruiken.
Het exposeren van deze schizofrene kostuums, die in tweeën zijn gedeeld om de twee parallelle verhalen te vertellen van enerzijds de werknemers van Brukman en anderzijds de flexibele investeringsmarkt, heeft tot doel een verschijnsel te tonen dat zich laat beschrijven als de 'symmetrie van de crisis'. Dit is een verschijnsel waarbij kapitaalvlucht zowel oorzaak als gevolg is en uit zich bijvoorbeeld in het feit dat er mensen zijn die uit eigen wil het systeem, met zijn dwangmatige streven naar vooruitgang en zijn opvatting van geluk, de rug toekeren. (Andreas Siekmann (VS/D) tonen in Stroom een serie waarin de vorm en beeldtaal van Neurath en Arntz worden ingezet om hedendaagse kwesties te bespreken.

2007 Skulptur Projekte Münster 07: Trickle down (Der öffentliche Raum im Zeitalter seiner Privatisierung).
The most beautiful corner of Münster is round, goes the saying by which locals mean the Erbdrostenhof, a noble’s palace built in the baroque style by the architect Johann Conrad Schlaun. Here, where Richard Serra placed twenty-four tons of steel in 1987, Andreas Siekmann has found the ideal stage for his protest sculpture. As implies the subtitle of the work – Public Space in the Era of Its Privatization – this is no short story.
Since 1998, town centers in Germany have been invaded by an army of plastic figures, mostly in the shape of animals and referred to as “urban art” by city marketing specialists. Now present in 600 cities and municipalities in Germany, these plastic figures are supposed to serve as distinctive landmarks and convey a cheerful image. But in truth they are the mute witnesses of a broad economic transformation, as part of which many areas of public life have been sold to private investors. Indeed, urban space has been put up for sale.
For skulptur projekte münster 07, Siekmann has taken thirteen of these figures, put them in a compactor, and used the resulting debris to create a large sphere, which he is placing, along with the compactor itself, in front of the Erbdrostenhof.
It is biting commentary on the “trickle down” theory of Adam Smith, which holds that great wealth, even if it is concentrated in the hands of a few, can trickle down to lower segments of society, bringing prosperity to all.
Translating abstract economic processes into simple pictures is almost impossible, but Siekmann successfully does so with his typified visual language, similar to pictograms. With these images, which cover both the compactor and form a frieze that adorns the inner courtyard, the artist summons the global economic players to the court of art. This work, and Siekmann’s œuvre as a whole, depict power relations that are seldom put on display.
Download Glossary (PDF)

(zie ook www.skulptur-projekte.de en www.kunstkanaal.net)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 56.