kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Barbara Visser

Barbara Visser (Haarlem, 1966)

De werken die Barbara Visser heeft gemaakt laten een duidelijke fascinatie zien met concepten als identiteit, echt en onecht, objectieve en gemanipuleerde weergave.

Barbara Visser volgde haar opleiding aan de Rietveld Akademie in Amsterdam, Cooper Union in New York en de Jan van Eyck Akademie in Maastricht. Sinds 1992 is haar werk te zien in bekende musea, instituten and galeries in binnen- en buitenland, zoals het Stedelijk Museum in Amsterdam, Museum Boijmans-van Beuningen in Rotterdam, Palais des Beaux Arts in Brussel en de Contemporary Art Center of Vilnius (Litouwen). Barbara Visser is onderscheiden met verschillende prestigieuze prijzen als de Charlotte Köhler Prijs (1996), de Prijs Jonge Belgische Schilderkunst (1999) en de Friedrich Gildenwart-Vordemberge Preis (2000).

2000 - Wat gebeurt er met de identiteit van een designklassieker wanneer er delen
zijn verdwenen of opzettelijk vernietigd, afgebroken of geplooid? Barbara Visser fotografeert ze licht tot ernstig gemutileerd, uit de toon of zwevend in een esthetische setting, en geeft ze een code. Het worden aangetaste ikonen in een verleidelijk decor: corrumperende maar ook ironische beelden. De verwarring en de ontwrichting is daardoor telkens kompleet. Hun identiteit lijkt nu extra geaccentueerd. Ze wankelen tussen esthetische objecten om naar te kijken, ontdaan van hun oorspronkelijke symboolwaarde, en tegelijkertijd verwijzen ze nog naar het sociale en soms ook rigide karakter van het idealisme, van de modernistische periode waaruit ze dateren.

2001 - A Day in Holland / Holland in a Day is de titel van de tentoonstelling van een reeks foto- en videowerken van de Nederlandse kunstenaar Barbara Visser. Voor haar solo-presentatie bij Stroom in Den Haag reisde zij naar Huis Ten Bosch Stad in Japan, waar historische Nederlandse stadsgezichten zijn nagebouwd. Wat Barbara Visser aantrok tot het fenomeen Huis Ten Bosch Stad is dat hier een geperfectioneerde versie van de werkelijkheid wordt geëxploiteerd. Zij bezocht dit kunstmatige Nederland met twee acteurs die zij ter plekke transformeerde en fotografeerde. Bij wijze van entertainment worden er in Huis Ten Bosch Stad ook speciale evenementen georganiseerd, zoals een sterk gestileerde versie van de Zeeuwse watersnoodramp, die haar inspireerde tot het nieuwe videowerk ‘Watersnoodramp Zeeland 1953 / Japan 2001'.

De werken die Barbara Visser de afgelopen 10 jaar heeft gemaakt laten een duidelijke fascinatie zien met concepten als identiteit, echt en onecht, objectieve en gemanipuleerde weergave. Ook in A Day in Holland / Holland in a Day speelt zij weer een ingenieus spel met de perceptie: historisch verantwoorde weergave of entertainment, functionele ruimte of tweedimensionaal decor, een oorspronkelijk gezicht of een bewerkt masker? Opnieuw worden werkelijkheid en representatie ter discussie gesteld.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2113.