kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Bartholomeus Spranger

Venus en Adonis, ca. 1586-07, Olieverf op paneel, 135 x 109 cm

Met een innige omhelzing neemt de jager Adonis, afscheid van Venus, zijn goddelijke geliefde. Venus klampt zich aan haar minnaar vast omdat zij voorvoelt dat hij niet terug zal keren van de jacht. Venus' hulpje Amor zwaait de jager uit. In het landschap op de achtergrond verpozen zich nimfen en saters. Spranger schilderde op de voorgrond prachtige details, een vlinder, een kikkertje en tortelduifjes.

Vlaamse schilder, tekenaar en etser van het Nederlandse romanisme, (21-3-1546 in Antwerpen, juli/augustus 1611 in Praag).

Opleiding bij Jan Mandijn, Frans Mostaert en Cornelis van Dalem maar nam vooral de maniëristen Frans Floris en Parmigianino als voorbeeld door etsen naar hun werk te kopiëren.

In 1565 reisde hij via Parijs en Lyon naar Milaan in Noord-Italië. Daar werkte hij mee aan muurschilderingen in diverse kerken. Vervolgens vertrok hij naar Parma waar hij het werk van Parmigianino en Correggio nader bestudeerde.

In Rome werkte hij vanaf 1570 als pauselijk hofschilder. waar paus Pius V hem tot pauselijk schilder benoemde. Hij kreeg veel bekendheid door zijn maniëristische schilderijen met elegante naakten in allerlei ingewikkelde houdingen.

In 1575 kreeg hij een baan als hofschilder van keizer Maximiliaan II in Wenen, die hij in 1581 liet schieten, om naar Praag naar het hof van keizer Rudolf II te gaan. Hier was ten noorden van de Alpen een maniëristisch kunstcentrum ontstaan, waar Italianen of in Italië opgeleide Duitsers en Nederlanders wedijverden naar de gunst van de keizer. Andere kunstenaars uit de Nederlanden waren onder andere de schilder Roelant Savery, de beeldhouwer Adriaen de Vries en de edelsmid Paulus van Vianen.

In Praag trouwde hij met de dochter van een rijke goudsmid, en verwierf met zijn vele opdrachten snel een groot aanzien. De keizer verhief hem zelfs tot de adelstand. In 1602 maakte hij een reis naar de Nederlanden, waar hij onder meer Amsterdam, Haarlem en Antwerpen aandeed. Hij stierf als een vermogend man.

Spranger verbond in zijn allegorische en mythologische voorstellingen allerlei invloeden met elkaar, bijv. de groot formaat composities van de gebroeders Zuccari en de ingewikkelde, verstrengelde lichaamshoudingen van Giovanni da Bologna (Giambologna) tot een door scherpe clair-obscur-contrasten en gebroken-vale, zachtglanzende kleuren bepaalde stijl.

Door zijn intensieve contacten met kunstenaars van de Haarlemse academie vormde hij een belangrijke schakel in de verspreiding van het maniërisme. Het werk van Spranger, ook zijn prenten en tekeningen, was heel populair onder Haarlemse schilders, zoals Cornelis van Haarlem. Via de gravures die Hendrick Goltzius maakte naar zijn schilderijen, werd zijn werk ook in Noord-Europa beroemd.

(bron: www.rijksmuseum.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 692.