kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

BC Epker

B.C. Epker (Harlingen 1968)

Website: kunstenaar B.C. Epker houdt zich bezig met tekenen en fotografie.

B.C. Epker studeerde in 1996 af aan de vakgroep Gemengde Media van de AKI in Enschede. Hij exposeerde daarna zowel in Friesland als daarbuiten. Hij woont en werkt in Leeuwarden.

Fotomanifestatie Noorderlicht (2000),
Artotheek Den Haag (2001)
Noordelijk Filmfestival (2001)
in Galerie Loerakker Amsterdam (2001)

't Coopmanshus Franeker (2002)
B.C. Epker werkt aan een serie foto's die ontstaat tijdens lange zwerftochten door het Friese landschap. Samen met kinderen, attributen en voldoende proviand zoekt hij naar 'vergeten' plekken. Hij vindt ze op uitgestrekte landerijen, langs een bosrand, maar ook aan het einde van een perron of in een huiskamer. Ter plekke wordt (kinder)spel geënsceneerd en het geënsceneerde tot spel gemaakt. Er worden breekbare constellaties gecreëerd. Werkelijkheid en verbeelding vloeien in elkaar over.

Fries Museum 2003 - Zerstörte Traumorte
In veel tekeningen van B.C. Epker vormen landschappen het decor. Soms unheimlich dan weer apocalyptisch of idyllisch. De tekening is een meltingpot van beeldende gebeurtenissen, driften, dromen en een ongebreidelde energie. Als een god speelt Epker met zowel het culturele gedachtengoed van de mensheid, zijn religies en mythen, als met de beeldenvloed die dagelijks via de media over ons wordt uitgestort.

Niet alle landschappen zijn idyllisch. In ‘Frisia/Bannister Diamond' is het Friese landschap verenigd met een naar een diamant genoemd schilderij van Thomas Scheibitz. Het licht valt via reflecties op geslepen vlakken het landschap binnen. De sfeer in deze tekening is bijna apocalyptisch. Heel anders werkt een landschap waarin stekelige struiken en bunkerachtige bouwwerken staan. Het is er dor en unheimisch. Mensen hebben hun sporen achtergelaten in het landschap, maar er is geen mens te vinden. Wanneer B.C. Epker mensen opvoert in de landschappen, is de onschuld verdwenen. Dan wordt er verleidt, verkracht, geleden of gestreden. In een landschappelijk decor aanschouwen Griekse goden, Romeinse veldheren, beroemde schrijvers of romanfiguren de liederlijke taferelen die zich onder hun ogen afspelen. Soms doen ze zelfs mee aan de verwordenheid der mensheid. Zien wij Harry Mulish niet de haren uit het hoofd van een gekruisigde trekken? Het is een meltingpot van beelden, gebeurtenissen, driften, dromen en een ongebreidelde fantasie. Epker speelt als een god met zowel het culturele gedachtegoed van de mensheid, zijn religies en mythen, als met de beeldenvloed die dagelijks via de media over ons wordt uitgestort.

Epker ziet zijn leven als één groot landschap. In dat landschap volgt hij sporen, zoals een roofdier de geur van het wild volgt. Het wild is in dit geval een selectie uit de verzameling beelden en gedachten die via allerlei media zijn leven binnendringen. Met het gekozen ‘wild' gaat hij aan de slag. Zo kan een reclamebeeld, een bidprentje, een pornoplaatje, een afbeelding van een kunstwerk en zijn eigen ervaringen een nieuw beeld opleveren. Deze beelden zijn vaak onthutsend. Goed en kwaad, mooi en lelijk, alles verliest zijn betekenis in deze voorstellingen. Wat eraan ten grondslag ligt, is een kritische houding ten opzichte van het bestaan en de normen en waarden die daarin algemeen zouden moeten gelden.

Epker combineert in zijn tekeningen klassieke en religieuze thema's even gemakkelijk met banale onderwerpen. Hij maakt gebruik van humor om de grenzen van het toelaatbare af te tasten. In 'Oidipus (of St. B.) & Antigone' uit 2001 zien we hem zelf met een mini-versie van een kronkelende Antigone in zijn hand. De omgekeerde wereld: Oidipus is niet blind, maar kijkt ons recht in de ogen en Antigone leidt haar vader niet aan de hand, maar haar vader (de tekenaar in dit geval) leidt haar met zijn hand.
In 'Hl. Christoffel/ St.B.' zien we Epker nóg eens zelf. Hier is hij de Heilige Christoffel. Christoffel was een reus die reizigers op zijn schouders nam en ze zo via een doorwaadbare plaats naar de overkant van de rivier droeg. Toen Christoffel op zekere dag het Christuskind op zijn schouders droeg, werd het kind steeds zwaarder, maar Christoffel bezweek niet en droeg hem veilig naar de overkant. Epker lijkt het er erg moeilijk mee te hebben. Het hele beeld trilt en het kruis van Christus lijkt hard op zijn hoofd te slaan. Het blijft in het midden of Epker stand houdt of ten onder gaat aan het geweld van Christus.

2005 Buro Leeuwarden - Presentatie KunstRAI - Tekeningen van B.C. Epker
B.C. Epker is gekozen omdat hij een van de interessantste vertegenwoordigers van de hedendaagse kunst in Friesland is. Hij is met zijn eigenzinnige oeuvre een voorbeeld van een kunstenaar die zijn eigen weg heeft gekozen. Zijn ideeën zijn zeer persoonlijk, maar overstijgen de privé-sfeer. Ze gaan over grote thema's uit het leven. Ondanks deze monumentale keuze hebben de tekeningen van Epker een frisse eigentijdse uitstraling. De kwaliteit van zijn tekeningen ligt in een eigen herkenbaar handschrift.

2006 - Winnaar Gerrit Bennerprijs

Keuze Collecties:
Museum voor Religieuze Kunst, Uden - Collectie Musagète, Amsterdam - Lecturis Eindhoven - Friesland Bank Leeuwarden - Gemeentemuseum Den Haag - Willem Arntz Stichting Utrecht - Collectie Loerakker, Amsterdam - Koninklijke Bibliotheek Den Haag - Fries Museum Leeuwarden - Collectie Defares, Amsterdam - Gemeente Enschede - Collectie Cees Andriessen, Apeldoorn - CBK Dordrecht - Gemeente Leeuwarden - Museum ‘t Coopmanshûs Franeker - Zoltin Peeter, Hallum - Artoteek Den Haag - SBK Leeuwarden - Gemeente Leeuwarden - Galerie Paul Andriesse, Amsterdam



Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 157.