kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 03-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Bernie Searle

Zuid-Afrikaanse kunstenares (1964, Kaapstad)

Het werk van de Zuid-Afrikaanse kunstenares Berni Searle (1964, Kaapstad) is een kritisch onderzoek naar de constructie van identiteit, een ontrafeling van de manier waarop het lichaam wordt ‘betekend’ door afkomst en omgeving.

De suggestie van een niet gefixeerde identiteit is een cruciale strategie in het oeuvre van Searle om stereotype beeldvorming ter discussie te stellen en te doorbreken. Ze neemt ons mee in haar kritische onderzoek naar de constructie van identiteit, en verleidt ons met beelden die betoverend en tegelijkertijd ongemakkelijk zijn.

Color me Yellow

Haar werk kan worden beschouwd als een continue ontrafeling van de wijze waarop het lichaam wordt ‘betekend’ door afkomst en omgeving; door gender, etniciteit, religie en sociale klasse en hoe al deze betekenissen samen hun stempel drukken op de vorming van identiteit. Telkens dient het lichaam of een menselijke figuur als podium waarop Searle als het ware onthult hoe deze betekenissen elkaar doorsnijden, en hoe identiteit samenhangt met huidskleur, zoals in haar fotoserie ‘Colour Me’ (1998), en de video ‘Snow White’ (2001) waarin haar naakte lichaam wordt bedekt met specerijen, respectievelijk met meel.

In de video-installaties ‘Mute’ (2008) en de trilogie ‘Black Smoke Rising’(2010) met de verstilling die zo kenmerkend is voor haar stijl, brengt Searle de xenofobie en de maatschappelijke, explosieve tegenstellingen in Zuid-Afrika voor het voetlicht. Searle paart haar kritische opmerkzaamheid aan tederheid, empathie, verlies, herinnering en schoonheid en vertaalt deze in indringende beelden die ons confronteren en troosten tegelijk.

Interlaced, videostill 2011

10/07/2011 <> 16/10/2011 - Museum voor Moderne Kunst Arnhem - 'Interlaced'
Een goudkleurige draperie bedekt van top tot teen een staande figuur in een rijk gedecoreerde omgeving. De alles bedekkende plooien roepen associaties op met de stemmigheid van treurzang en contemplatie zoals verbeeld in de christelijke iconografie en met de ingetogenheid van de boerka kledij van moslima’s. De gouden stof echter herinnert aan de exuberante pracht en praal uit vervlogen tijden; uit de tijd waarin voornaamheid en welstand van vorsten, edelen en geestelijken werden geaccentueerd met onder andere exquise goud- en zilverlaken. Met minieme gebaren en delicate materialen wordt een sacrale sfeer opgeroepen waarin verlies samenvloeit met verlangen en helen. De scène maakt deel uit van het drieluik ‘Interlaced’, de nieuwste video-installatie van Berni Searle die voor het eerst vanaf 10 juli 2011 te zien is in het MMKA. In deze video laat Searle zien hoe het verleden voortduurt in het heden, hoe handel en rijkdom vervlochten zijn met machtsuitoefening, exploitatie en kolonialisme.
De tentoonstelling en de nieuwe videoproductie vloeien voort uit van de samenwerking tussen het MMKA met het Cultuurcentrum Brugge en het Frac Lorraine in Metz, waar komend voorjaar Searle’s werk tevens wordt gepresenteerd.
Bij de tentoonstelling verschijnt de publicatie ‘Berni Searle. Interlaced’, met bijdragen van Michel Dewilde, Julie McGee en Mirjam Westen.

De video-installatie ‘Interlaced’ bevat alle kenmerken van het oeuvre waarmee Berni Searle zich tot nu toe internationaal heeft onderscheiden. In de aaneenschakeling van beelden in fotoseries en van bewegende beelden en geluid in de videowerken, ontvouwt Searle een narratief waarin vele verhaallijnen samenkomen. Een personage, vaak de kunstenares zelf, doorkruist een ruimte, een soort van overgangsruimte.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 57.