kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 06-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Bert Frijns

Nederlands beeldend kunstenaar en ontwerper in glas, geboren 1953 in Ubach over Worms.

Het materiaal glas fascineert Bert Frijns dusdanig dat hij continu onderzoek doet naar de eigenschappen van het materiaal en de technieken die hij wil gebruiken om het gewenste resultaat te bereiken. Frijns combineert in zijn werk vlakglas met andere materialen als steen, metaal, keramiek, hout en lood. Met behulp van zelfgemaakt gereedschap vervormt hij het glas door minimale ingrepen, waarbij hij in staat is objecten van zeer grote afmetingen te realiseren, zoals reusachtige schalen, vazen en kommen. Vierkant en cirkel zijn steeds de beeldbepalende elementen van zijn oeuvre. Frijns maakt ook aan de architectuur gerelateerd, monumentaal werk dat van eenzelfde imponerende eenvoud getuigt als zijn vrije werk. In eerste instantie ogen zijn vazen als gebruiksobject, maar door hun Monumentale afmetingen is concreet gebruik niet mogelijk. Kleinere objecten lijken op glazen drinkbekers, toch kunnen die maar half vol. Zijn voorwerpen gaan voorbij aan de functie van gebruiksvoorwerp. Dit spanningsveld tussen gebruik en niet-gebruik is een essentieel onderdeel van Frijns' werken.

Prijzen: 1981 Nachwuchsförderpreis Glaskunst '81, Kassel; 1983 Bekroning Vicointer '83, Valencia; 1985 Urkunde für hervorragende Leistungen Zweiter Coburger Glaspreis, Coburg; 1988 Eerste prijs Dodenlicht, Joods Historisch Museum Amsterdam; 1988 Eerste prijs Jubileum Leimonidas, Den Haag; 1988 Hokkaido Museum of Modern Art Prize, World Glass Now '88, Sapporo (Japan).

Biografie
Bert Frijns studeert van 1974 tot 1978 beeldhouwkunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en volgt daar van 1978 tot 1980 de werkgroep Glas onder leiding van Sybren Valkema.

Bert Frijns behoorde tot een van de eerste groepen van studenten die aan de Rietveld Academie afstudeerden in de richting ‘vrij glas’. De Werkgroep Glas werd in 1969 aan de Rietveld Academie opgericht en was hiermee de eerste opleiding in Nederland die het kunstacademiestudenten mogelijk maakte om te experimenteren met glas.

Kort na zijn afstuderen richt hij een eigen glasatelier op, aanvankelijk in Landsmeer van 1980 tot 1989, daarna tot 1991 in Aulnay de Saintogne in Frankrijk, vanaf 1991 in Zeeland.

Al tijdens zijn eindexamenexpositie ontdekte Benno Premsela zijn werk en bracht hem in contact met onder anderen Judith Cahen, waardoor hij kon gaan werken aan verschillende opdrachten voor de PTT, Esthetische Dienst Den Haag. Wim Crouwel – de echtgenoot van Judith Cahen – leerde hierdoor ook zijn werk kennen waardoor zijn eerste solo-expositie in 1987 tot stand kwam in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Een aantal opdrachten voor ramen van schoolgebouwen voerde hij uit in samenwerking met Kunst en Bedrijf in Amsterdam en een opdracht voor 10.000 m2 glas voor KPMG in De Meern via bureau Hooikaas in Amsterdam.

Frijns ontwikkelde zelf een techniek die hem in staat stelde om van vensterglas objecten te maken variërend in vorm en formaat, waarin het handschrift van de beeldhouwer onmiskenbaar is. Hij werkt uitsluitend in een techniek die slumping wordt genoemd; het vlakglas wordt in een oven geleidelijk verhit, zodat het door het eigen gewicht kan uitzakken tot schaal-, vaas en komvormen. Soms zakken zijn vormen over een blok steen, alsof de zwaarte van het glas de vorm langzaam deformeert.

Hij maakt schalen, vazen en kommen, recht en scheef, bestaande uit meerdere delen - soms gestapeld - of als enkel kunstwerk gepresenteerd, gemaakt van helder, gezandstraald of gespiegeld glas. Kleur, anders dan de zachtgroene glaskleur, komt in het werk van Frijns nauwelijks voor. lijndecoraties worden sporadisch toegepast.

Zijn minimalistische sculpturen worden gekenmerkt door een heldere vormtaal op thema's van geometrische vormgeving, waarbij Frijns steeds op zoek is naar de grenzen van zowel zijn beeldtaal, als van het materiaal glas, maar waarbij ook de grenzen van de technische mogelijkheden worden getart. Frijns is in staat om objecten van zeer grote afmetingen te realiseren, zoals monumentale kommen en schalen, die in enkele gevallen in elkaar worden gestapeld. Glazen cirkels met een doorsnede van meer dan 1 meter, die balanceren op slechts 1 vierkante millimeter zijn hiervan het voorbeeld bij uitstek. Maar ook zijn Zacht glas op steen (uit 1996 en uit 2003) geeft aan hoezeer de kunstenaar het materiaal beheerst: de bodem van de vaas lijkt zich als een druppel om de hoekige steen te vouwen. Behalve steen voegt Frijns de laatste jaren veelvuldig aan het glas ook het element water toe, dat het verstilde en bespiegelende karakter van zijn glassculpturen benadrukt.

Websites: www.bertfrijns.com, www.maliebeeld.nl, www.modernglas.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 344.