kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Bert Majoor

Bert Majoor (1906)

Elbertus Majoor,
Geboorteplaats/datum Laren 3-2-1906,
Sterfplaats/datum Laren 29-5-1985,

Een jaar voor de oprichting van de Cobragroep in 1949 hing zijn werk op de Expositie 'Amsterdamse schilders van nu' in het Stedelijk Museum Amsterdam. Van de 187 Kunstenaars die aan deze tentoonstelling deelnamen, waren er maar 10 bij met Abstract werk. Elbertus Majoor was één van die Kunstenaars. Ook Appel, Corneille, Constant en Nieuwenhuis lieten hun werk hier zien. Nadien heeft de inmiddels overleden schilder en tekenaar Majoor weinig tentoongesteld. Zijn artistieke ontdekkingsreis naar een steeds verder voerende Abstractie is daarom aan menigeen voorbijgegaan.

Elbertus Majoor werd op 3 februari 1906 in Laren (NH) geboren. Zijn moeder overleed na zijn geboorte in het kraambed. Doordat hij met zijn stiefmoeder niet zo goed op kon schieten, werd hij door zijn grootmoeder grootgebracht. "Haar geschilderd Portret hangt in het Larense gemeentehuis", zo memoreert neef Piet Adriaans. "Misschien hebben de vele Kunstenaars die in Laren woonden hem geïnspireerd tot schilderen. Een kunstopleiding heeft hij nooit genoten. Soms denken mijn vrouw en ik dat zijn gevoel voor Vorm, Kleur en Compositie ontwikkeld heeft doordat hij bij een tapijtweverij werkte. Helaas kunnen we er alleen naar gissen."

Aanvankelijk schilderde Majoor in een figuratieve stijl. Voor de tweede wereldoorlog schilderde hij bijvoorbeeld Larense Landschappen. Door Wim Kersten, later conservator van het Stedelijk Museum in Amsterdam, werd hij geadviseerd om naar Amsterdam te verhuizen. Ruim 25 jaar woonde en werkte hij boven een pakhuis aan de Marnixstraat.

In zijn Amsterdamse tijd werd de Kunst van Majoor steeds abstracter. "In het begin schilderde hij nog landschappelijke elementen", aldus zijn neef. "Zijn vroege werk kun je zien als gestileerde Stillevens. Maar daarna maakt hij alleen nog maar geheel abstracte Composities zonder enige verwijzing naar de werkelijkheid."

Eén schilderij van Majoor toont Verwantschap met werk van Karel Appel. Kleurige vlakken met twee ogen erin. Hoewel hij een tijdgenoot van de Cobrakunstenaars was en zich eveneens afzette tegen de burgerlijkheid van de Jaren Vijftig, was zijn kleurgebruik niet schreeuwerig, maar meer ingetogen. Nooit felrood, -blauw of -geel, maar altijd gedempte kleurtinten. Het werk van Majoor was bovendien abstracter, minder Pasteus en kleiner van formaat. Hij maakte weinig gebruik van Olieverf. Het meest maakte hij Gouaches op (kranten) papier en monotypes, getekend en geschilderd op rijstenpapier met Oost-Indische Inkt.

Zijn vrouw Johanna Hoogenhout, waarmee hij in 1949 trouwde, overleed in 1969. Een jaar later werden de oude pakhuizen gesloopt voor de aanleg van een parkeergarage en moest hij noodgedwongen verhuizen. Hij ging terug naar Laren, waar hij vanaf 1971 tot zijn overlijden in het Rosa Spierhuis woonde.

Elbertus Majoor, meestal signeerde hij met 'Majoor' overleed in 1985.

"Het was in ieder geval een bescheiden man, een solist Hij was ook een beetje een cultuurpessimist. Hij vond de Jaren Vijftig erg burgerlijk. Hij schreef veel. Er zijn klappers vol met gedichten en experimentele teksten van hem, geschreven in een soms surrealistische stijl. Hij voelde zich een filosoof. Hoewel Majoor er nooit over klaagde, had hij weinig geld. Verre reizen kon hij zich dan ook niet veroorloven."

Wanneer je zijn totale Oeuvre bekijkt, dan kun je een stuk of vijf verschillende stijlen ontdekken, allen Abstract. Soms zijn het heen en weer schietende lijnen en vlakken, dan weer zijn er werken met hele kleine vormpjes erop. Het lijkt wel of Majoor thematisch de mogelijkheden van de Abstractie heeft afgetast. Het laatste werk dat van hem bekend is, zijn Collages die hij maakte van kleurige snippers hoogglans tijdschriftenpapier in het Rosa Spierhuis.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 3624.

Tweets by kunstbus