kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Bert Sissingh

Geboren in Den Haag. Woont en werkt in Rotterdam en exposeert in binnen- en buitenland.

Bert Sissingh is zijn carrière als landschapsfotograaf begonnen.

Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam (1992-1996)
Bert Sissingh was jarenlang amateurfotograaf en begon in 1992 zijn opleiding aan de Rietveldacademie. Daar koos hij de afdeling Autonoom. Uiteindelijk kwam hij weer terug bij het medium fotografie, waarop hij in 1996 afstudeerde.

MA Photographic Studies, Universiteit Leiden (2003-2004)

"Rietveld academie maakte hij de foto Local History, uit de serie The end of History. Deze foto werd aanleiding om op het thema verder te borduren.

Bert Sissingh maakte in de jaren negentig een serie foto's van zichzelf en zijn ouders, getiteld The End of History. Na het overlijden van zijn moeder volgt de serie Family of Man en inmiddels werkt hij met zijn vader aan een derde serie L'Age d'Homme.

Bert Sissingh onderzoekt in zijn foto's hoe mensen zich verhouden tot elkaar door een bizar systeem van tekens en regels. Hij wil de rigiditeit van dat systeem los wrikken en in het gunstigste geval leidt dat tot een bevrijdende lach. Dit onderzoek laat Sissingh heel direct zien in zijn werk: alles speelt zich af aan de oppervlakte, op het niveau van het zichtbare.

Fotografie is het medium bij uitstek voor het werk van Sissingh. Het zogenaamde realisme van de fotografie is voor hem een middel om betekenis of betekenissen over te brengen.

Sissingh maakt geënsceneerde foto's die hemzelf en zijn ouders tot onderwerp hebben. Zijn serie bestaat uit situaties van alledaagse bezigheden in Hollandse interieurs. De foto's zijn door Sissingh tot in detail uitgedacht en worden daarna gefotografeerd door Boersma. De onderlinge relaties in de composities doen vaak absurdistisch aan. In elke foto is een spanning aanwezig, alsof er iets staat te gebeuren.

De foto's laten vader, moeder en volwassen zoon (Sissingh zelf) zien in huiselijke omgeving. Lekker burgerlijke, oerhollandse taferelen; het optuigen van de kerstboom (moeders zoekt de ballen uit), zilver poetsen, de afwas met het boerenbont servies…

De meeste foto's hebben ook wel iets grappigs. Zo zie je moeder een PLO-sjaal keurig strijken, en hangt achter haar een heel wasrek vol PLO-sjalen te drogen; op een andere foto kijken ze gespannen uit het raam alsof er buiten iets aan de hand is; de twee mannen, elk met zijn eigen winkelwagentje, die elkaar proberen te verdringen om de eerste te zijn; het onwillige gezicht van de zoon die zijn moeder helpt met het knotjes draaien van strengen wol; de nette blauwe pyjama's van vader en zoon terwijl vader de nagels van zijn zoon knipt. De humor maakt dat het werk, ondanks de vele mogelijke betekenissen, niet loodzwaar wordt.

Sissingh draagt met zijn ‘kiekjes' een beleving over. De beleving van een generatieconflict en van hoe het is om op te groeien in een bepaalde klasse, in een burgerlijk milieu, in een typisch Hollandse naoorlogse setting. Die algemene situaties kunnen ook weer geïnterpreteerd worden. De titels sturen de kijker soms al een bepaalde kant op. Er is een foto waarop de moeder aan het afwassen is, terwijl vader en zoon afdrogen. De vader heeft zijn rug naar vrouw en zoon gekeerd. De zoon trekt de strik van zijn moeders schort los. Zonder de titel, ‘L'Histoire d'Amour', zou de situatie uitgelegd kunnen worden als een flauw plagerijtje van een kind. De titel maakt dat je er meer achter zoekt. Een liefde tussen moeder en zoon? Als je op andere foto's vader en zoon met elkaar ziet vechten - weliswaar op een humoristische wijze - wordt de gedachte versterkt dat er sprake is van een verwijzing naar de tragedie van Oedipus.

Sissinghs moeder overlijdt in 1999. Hieraan is 1 foto gewijd; vader en zoon samen aan het graf, zoon met 3 oude-dames-handtasjes in de hand. Vanaf dat moment lijken de foto's ook meer leegte uit te stralen. Vader en zoon hebben het weliswaar oké samen, maar gaan vanaf nu strikt gekleed in streepjespyjama (hoeveel van die dingen moet Sissingh wel niet hebben?). Ze lijken meer teruggetrokken te leven, en Sissingh kijkt vaak met vragende blik naar de toeschouwer.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 19.