kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 15-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Bill Woodrow

Bill Woodrow (1948, Henley, Oxfordshire)

Engelse beeldhouwer, New British Sculpture Group, 1948 Henlex (Oxfordshire). Woont in Londen.

jaren zeventig onder invloed van beeldhouwers als Richard Long en H. Fulton ecologische kunst in de vorm van natuurlijke en geologische ordeningen. Eind jaren zeventig verhuisde hij van het platteland naar de stad, maar hij bleef werken vanuit een ecologisch bewustzijn: niet langer de natuur maar gevonden industrieel afval en consumptiegoederen werden het uitgangspunt. In zijn eerste industriële sculpturen toonde hij het mechanisme van apparaten door de goederen gedeeltelijk open te werken. Vervolgens transformeerde hij onderdelen van apparaten tot andere voorwerpen: een stofzuiger werd bijvoorbeeld omgevormd tot een fotocamera. Sinds begin jaren tachtig snijdt en modelleert Woodrow sculpturen uit de plaatstalen bekleding van apparaten. Uit autodeuren en wasmachines sneed hij bijvoorbeeld gitaren en machinegeweren, waarbij het gemodelleerde object via een soort navelstreng verbonden blijft aan zijn ‘mal’. In deze soms tot uitgesproken metaforische installaties uitgebouwde sculpturen levert Woodrow kritiek op de kunstwereld en de samenleving. (Encarta 2001)

Biografie
In 1967/68 bezoekt Bill Woodrow de Winchester School of Art.

Van 1968-71 studeert hij aan de Saint Martins School of Art en in 1972 aan de Chelsea School of Art, Londen.

In 1972 heeft Woodrow zijn eerste solotentoonstelling in de Whitechapel Art Gallery, Londen. Sindsdien exposeerde hij wereldwijd. Belangrijke solotentoonstellingen waren op de XXI São Paulo Bienale in 1991, Fool's Gold een tentoonstelling van bronzen sculpturen in de Tate Gallery in 1996 en Bee Keeper, een expositie in de South London Gallery in 2001.

Twin Tub with Guitar

In de vroege jaren '80 maakt Bill Woodrow als vertegenwoordiger van de Nieuwe Britse Beeldhouwkunst naam met zijn assemblages van aangetroffen materialen en stukken afval. Hij maakte een nieuw object of objecten van het omhulsel van huishoudelijke apparaten, zoals in Twin Tub with Guitar (1981, wasmachine met gitaar).

Woodrow was een van de finalisten voor de Turner Prize in 1986.

In 1987 neemt hij deel aan Documenta 8, Kassel.

Zoals bij veel beeldhouwers is tekenen belangrijk voor Woodrow en een belangrijke tentoonstelling About this Axis, Drawings 1990-1995 werd getoond in het Camden Arts Centre in Londen in 1995 en daarna in het Harris Museum in Preston.

Woodrow's vroege werk was gemaakt van materialen gevonden in dumps, op tweedehands auto-terreinen en schroot plaatsen, gedeeltelijk ingebed in gips en die eruit zagen alsof ze opgegraven waren. Hij ging vervolgens grote consumenten goederen gebruiken, zoals koelkasten en auto's, waarbij hij in het metalen omhulsel snijdt en ervoor zorgt dat de originele structuur herkenbaar blijft, met het uitgesnedene eraan vastgehecht als een navelstreng aan de moedervorm. Door het verzamelen van allerlei verschillende dingen, ze te veranderen en een nieuwe context te geven, legde Woodrow een verhalend element in zijn werk.

Regardless of History, 2000

In de jaren negentig begint Woodrow zijn werken in brons en staal te gieten, waarbij hij zijn objets trouvés het ongebruikelijke, elegante voorkomen van klassieke beelden geeft.

1996 Overzichtstentoonstelling in de Tate Gallery, Londen.

In 2000 kreeg Bill Woodrow een opdracht voor het vierde (nog lege) basement op Trafalgar Square. Woodrow koos een terugkerend thema in zijn werk, de vernietiging van onze planeet en de aanhoudende kracht van de natuur over de mens. Zijn Regardless of History maart 2000, een gigantisch bronzen beeld, toont het hoofd van een man verpletterd onder een gigantisch boek, allebei vastgemaakt aan het basement door de wortels van een dode boom.

Bill Woodrow was verbonden aan de Tate Galleries van 1996-2001, werd gekozen voor de Royal Academy of Arts in 2002. Hij is verbonden aan het Imperial War Museum sinds 2003 en bestuurder van de University of the Arts in Londen sinds 2003.

Woodrow woont en werkt in Londen.

websites:
. Londen, Saatchi collection
Hij gebruikt auto-onderdelen of –gereedschap om doeltreffende metaforen te creëren. In de visueel verbluffende grillen van Woodrow wemelt het van verwijzingen en associaties. Zijn bijtende ironie verhult een achterliggende moraliserende houding. (20ste 572)

. Stille wateren, 1985, 3 motorkappen, 3 springveermatrassen, email en acryl, 137x310x622, La Jolla (Cal.), Museum of Contemporary Art


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 110.