kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 15-04-2011 voor het laatst bewerkt.

Bradley Walker Tomlin

Amerikaanse schilder geboren 19 augustus 1899 in Syracuse, gestorven 11 mei 1953 in New York.

Tomlin was een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Amerikaanse Action Painting. Hij maakt zijn belangrijkste werken in de laatste jaren van zijn leven.

Biografie
Bradley Walker Tomlin ontvangt in 1913 een beurs om beeldhouwen te studeren in de studio van Hugo Gari Wagner. Van 1917 tot 1921 studeert hij schilderen aan het College of Fine Arts van de Syracuse University.

Na het behalen van zijn diploma verhuist Tomlin in 1921 naar New York en gaat als commercieel illustrator voor tijdschriften werken. Hij krijgt opdrachten van Condé Nast publications, alsook van Vogue en Town & Country.

In 1922 heeft hij zijn eerste solotentoonstelling georganiseerd door Skaneateles and Cazenovia.
In 1923 bezoekt Tomlin voor de eerste keer Parijs en studeert daar enkele maanden aan Académie Colarossi en de Académie de la Grande Chaumière. In 1924 keert hij terug naar New York. Hij blijft tot 1929 als freelance illustrator werken.

In 1925 brengt hij de eerste van vele zomers door in de opkomende kolonie van Woodstock.

In 1926 reist Tomlin naar Engeland, Italië, Zwitserland en Frankrijk en keert in 1927 terug in de V.S.

Van 1932 tot 1941 doceert hij aan het Sarah Lawrence College in Bronxville; in 1932-1933 doceert hij aan de Buckley School in New York en in 1933-1934 doceert hij aan de Dalton School in New York. Vanaf de vroege jaren dertig begint Tomlin ateliers te delen met mede-kunstenaars, als eerste met James Brooks in Woodstock en als laatste met Robert Motherwell in New York van 1948 tot 1949.

In 1936-1937 bezoekt Tomlin de expositie in het Museum of Modern Art, getiteld 'Fantastic Art, Dada, and Surrealism' en is hiervan zo onder de indruk dat hij herhaaldelijk terugkeert om te kijken. Hij voelt zich zowel aangetrokken als afgestoten, maar vindt de meeste andere kunst saai en oninteressant na het zien van dit werk.

In 1940 is Tomlin mede-oprichter van de American Federation of Modern Painters and Sculptors, een organisatie die niet alleen toegewijd is aan het modernisme, doch ook aan het uitroeien van het artistieke nationalisme. Andere leden zijn onder meer Adolph Gottlieb, Mark Rothko, Balcomb Greene, Meyer Schapiro, Louis Harris en Ilya Bolotowsky.

In 1945 leert Tomlin Adolph Gottlieb, Robert Motherwell, Philip Guston en Jackson Pollock kennen en wordt door hen beïnvloedt. Hij raakt diep onder de indruk van het abstract expressionisme.

Tomlin's rijpe werk is te dateren vanaf ca 1947, wanneer zijn reeds abstracte werken geen directe link naar zowel surrealisme als kubisme laten zien. Het gebruik van stippen, kruisen en andere symbolen afgeleid uit de interesse in het surrealisme en het gebruik van universele beelden, maar net als Gottlieb, smeert Tomlin zijn dik opgebrachte vormen over het hele doek op een nieuwe schilderkunstige manier zoals in Number 3 en Number 11. Hoewel zeer gestructureerd en rijk geschilderd, zijn Tomlin's schilderijen lyrischer en minder gestueel dan die van Pollock of de Kooning. Ze hebben meer relatie met de werken van Philip Guston, Ad Reinhardt en schilders van de 'tweede generatie' van abstract expressionisten zoals Joan Mitchell, Helen Frankenthaler en Milton Resnick.

Volgens de kunstcriticus Clement Greenberg sluiten zowel Tomlin als Guston zich in 1948 aan bij het abstract expressionisme en wordt Tomlin al snel de erkende leider van de groep.

In 1952 wordt een grote selectie van zijn recente schilderijen geëxposeerd in 'Fifteen Americans' in het Museum of Modern Art in New York. Schilderijen als Number 9: In Praise of Gertrude Stein laten zien hoe zijn laatste en in dit stadium zeer grote doeken gevuld zijn met een meer uniform en een totaal patroon van kalligrafische verfstreken dan twee of drie jaar eerder het geval was. Vanwege de duidelijke veranderingen in zijn schilderijen van de laatste jaren is het moeilijk hem een vaste plaats in de geschiedenis van het abstract expressionisme toe te wijzen, maar hij blijft een van de pioniers van de lyrische tak van de beweging uit het midden van de 20e eeuw.

Op 11 mei 1953 sterft Bradley Walker Tomlin in New York.

In 1957 heeft hij een overzichtstentoonstelling in het Whitney Museum of American Art in New York. In 1959 neemt hij postuum deel aan Documenta 2 te Kassel en in 1975 heeft hij een overzichtstentoonstelling in de Albright-Knox Art Gallery in Buffalo.

websites:
. artnet


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2142.