kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Carel Visser

Carel Nicolaas Visser, beeldhouwer en tekenaar, collagekunstenaar, edelsmid, graficus en keramist van dieren, landschappen en non-figuratieve werken is geboren in 1928 te Papendrecht.

1948/49 Carel Visser studeert architectuur aan de Tecnische Hogeschool van Delft.

1949 - 1951 Carel Visser volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Schone Kunsten te Den Haag.

Werkzaam in Amsterdam 1951 - 1984
In 1952 verhuist Visser naar Amsterdam waar hij in 1954 zijn eerste solotentoonstelling in Kunsthandel Martinet heeft.

Van 1958 - 1962 doceert Carel Visser aan de Koninklijke Academie van Den Haag. In 1962 is hij gastdocent aan de universiteit van Washington. vaNAF 1963 doceert Visser aan het Atelier '63 in Haarlem.

In 1968 vertegenwoordigt Carel Visser Nederland op de Biennale van Venetie. Eveneens neemt hij deel aan de Documenta 4 van Kassel en wint hij de David Bright Foundation Award (1968).

8th Graphic Biennale, Tokyo (1972).

1972 - Ontvangt de Nationale Prijs voor Architectuur en beeldhouwkunst.

Werkzaam in Ravenswaay (Maurik) 1974 - 1985

Werkzaam in Rijswijk 1984 - 1991
In 1985 heeft Carel een overzichtstentoonstelling in het Museum Boymans van Beuningen en in 1990 in het Sprewngel museum van Hannover.

1992 - Kunstprijs van de stad Amsterdam.

Carel Visser wordt gezien als één van de belangrijke Nederlandse constructivisten.
De naam 'constructivisme' zegt het al: construeren, bouwen, stapelen.
Het constructivisme is een stroming in de beeldhouwkunst die men herkent aan gelijkvormigheid, herhaling, symmetrie en helderheid van opbouw in de werken.

De beelden van Carel Visser zijn abstracte en mathematische constructies van (vaak roestig) staal. Als een muziekcompositie wordt het ritme van de beelden in hun totaliteit of in detail weergegeven. Vormen en figuren worden herhaald en gevarieerd. Herhaling en variatie ook in het grafische werk van Carel Visser, dat geheel aansluit bij zijn beeldhouwwerk.

Naast zijn beeldhouwwerken van geometrische vormen is Visser ook bekend met zijn meer figuratieve motieven. Dieren hebben hem geïnspireerd; begin jaren vijftig ontstond het thema van twee gespiegelde volgels boven elkaar zwevend, aan kop en staart met elkaar verbonden. Een dubbelvorm die zijn naam eer aan doet, typisch passend in de stroming van het constructivisme. De dubbele symmetrie is tekenend voor Vissers vormonderzoek van die tijd. jaren vijftig werkte Visser voornamelijk in de traditie van de geometrische abstractie, maar begin jaren tachtig won de figuratie weer aan belangrijkheid en ontstonden de associatieve, expressieve assemblages.

Telkens spreekt uit zijn werk het plezier in het maken. Ieder werk is een avontuur dat ontstaat uit de verwondering over wat er mogelijk is. 'Swan on a vast Lake' bijvoorbeeld is een samengesteld beeld dat het wonder van het drijven op het wateroppervlak verbeeldt en het balanceren van de zwaan bijna voelbaar maakt.

Moeder en kind, brons, 2000-2001, in opdracht van CBK Rotterdam tijdens Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001,
Visser kwam met een mooi ontwerp voor een schip, maar dat paste niet in het beeldenterrasthema van de mensfiguur. Vervolgens ontwierp Visser deze assemblage van moeder en kind. Het kind is een afgietsel van een babypop, waarvan de ronde dichte vormen contrasteren met de veel abstractere moederfiguur die meer uit industriele vormen opgebouwd lijkt te zijn. Hiermee is dit werk een zeer hedendaagse variant geworden op het Maria met kind thema uit de kunstgeschiedenis, waarbij ook altijd het kind op schoot zit. Maar omdat het kind hier een babypop is en moeder op een hoop schroot lijkt, is het werk vooral humoristisch. Sommigen zien in dit duo niet zozeer een liefkozing als wel een monsterlijke moeder die haar kind wil verslinden (wat weer verwijst naar een mythologisch onderwerp uit de kunstgeschiedenis: de Griekse Medea die haar kinderen doodt).

Carel Visser heeft de naoorlogse kunstgeschiedenis actief meegemaakt en mede vormgegeven. In een periode van vijftig jaar, waarin de gehele beeldhouwkundige traditie herijkt werd, bleef hij fundamentele sculpturale problemen als opbouw, aanzicht, ruimte en verbinding tussen volumes op betekenisvolle wijze onderzoeken.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2142.