kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 19-04-2008 voor het laatst bewerkt.

Carl-Henning Pedersen

Deense kunstenaar, kunstschilder, geboren 23 september 1913 Kopenhagen, gestorven 21 februari 2007, was van internationale betekenis.

Hij begon in 1933 met schilderen nadat hij de drie jaar oudere kunstenares Else Alfelt had ontmoet, die al veel langer schilderde. In 1934 trouwden ze. Pedersen had geen kunstschildersopleiding gevolgd maar was een autodidact. Verder schilderde hij bijna van meet af aan abstract.

Midden jaren dertig begon Pedersen zijn loopbaan als kunstenaar onder invloed van Egill Jacobsen. Hij maakte deel uit van de abstracte avant-garde van Denemarken. In 1936 maakt hij zijn debuut met vier schilderijen op een tentoonstelling voor jonge schilders te Kopenhagen. Later kwam hij in contact met de kunstenaars van de Linien-groep.

Samen met andere Deense kunstenaars streeft Carl-Henning Pedersen er in de late jaren dertig naar zonder remmingen uiting te kunnen geven aan zijn fantasie. In sprookjes, volksvertellingen en volkskunst, de middeleeuwse fresco’s in Deense kerkjes en in tekeningen van kinderen treft hij basisvormen en symbolen aan die hem inspireren.

Maske, 1941

In Parijs, 1939, ziet Pedersen voor het eerst het werk van de grote modernen Picasso, Klee; vooral het werk van Chagall en Matisse maakt grote indruk.

Al voor de oorlog ontstaan zijn eerste spontane fantasierijke werken op papier, een bonte wonderlijke fabelwereld met maskers, gouden schepen, schitterende sterrenhemels, vogels, fabeldieren, half dier en menswezens. Hij tekent ze in dikke contourlijnen en in felle kleuren. Dit alles getekend en geschilderd met oliekrijt, aquarel, gouache, pen en inkt. Niet voor niets wordt Carl-Henning Pedersen in eigen land wel gezien als de Hans Christian Andersen van de Deense schilderwereld!

Van 1942 tot 1949 was Carl-Henning Pedersen lid van Høst en werkte hij mee aan het tijdschrift Helhesten samen met zijn vrouw en o.a. Heerup en Jorn. In dit tijdschrift worden de principes van de nieuwe kunst van de verbeelding op de meest gedetailleerde wijze gedefinieerd.

Gedurende de oorlog staat Pedersens fabelwereld in brand; vanaf 1948 komt alles in zijn werk geleidelijk weer tot rust. In de vele tekeningen, schilderijen, mozaïeken en keramieken die in zijn lange loopbaan ontstaan blijft voor de fantasie een hoofdrol weggelegd.

Carl-Henning Pedersen schilderde in simpele, bijna ornamentale vormen. Het kleurgebruik, aangebracht met een stippeltechniek, wordt lichter en helderder.

In 1948 trad Carl-Henning Pedersen toe tot de Cobra-groep. Hij nam deel aan de Cobra-tentoonstelling in Amsterdam (1949) en Luik (1951). Ook werd werk van hem gepubliceerd in het Cobra-tijdschrift. Pedersen had slechts zeer weinig bemoeienis met de organisatorische en ideologische kanten van Cobra, zijn belangstelling ging hoofdzakelijk naar het schilderen uit. Anders dan Asger Jorn bleef hij bijvoorbeeld altijd in Denemarken wonen. Zijn productie had de grootste omvang in de periode dat Cobra actief was. In zijn Cobra-tijd werd hij gegrepen door de primitieve middeleeuwse kunst, door volkskunst en de kunst van primitieve volken.

In 1950 werd in Kopenhagen reeds een overzicht getoond van zijn werk.

Den salvede, 1948

De fabelwereld met vogels, goden, huizen en bomen is hij zijn hele loopbaan trouw gebleven. Ook zijn stippeltechniek, waarmee hij ongewone lichteffecten wist te bewerkstelligen, liet hij niet meer los. Wel was het kleurgebruik in zijn latere werk wat gedempter.

Hij vertegenwoordigt Denemarken op de Biënnales te Venetië (1962), te Sao Paolo (1962) en in Cairo ( 2000).
Ook werd zijn werk in 1973 en 1976 in New York geëxposeerd.

Een van de laatste werkreizen die hij met Else Alfelt maakt gaat naar de Scandinavische kunstenaarskolonie in Jeruzalem. In 1974 overlijdt zijn vrouw. Later gaat hij nogmaals terug naar deze kunstenaarskolonie en ontmoet daar zijn tweede vrouw, de fotografe Sidsel Ramson. Samen vervolgen zij het spoor dat Pedersen met zijn eerste vrouw heeft gevolgd, reizend, werkend en dan weer voor een langere periode verblijvend in Denemarken en later in Frankrijk (Molesmes).

In 1996 werd in Herning (Denemarken) een museum ingericht met werken van hem en zijn eerste vrouw Else Alfelt.

Een recent hoogtepunt in het leven van Pedersen was de imposante overzichtstentoonstelling van zijn werk in de Danish National Gallery ter gelegenheid van zijn 90-ste verjaardag in 2003. Ook zijn werk als dichter werd hier in het licht gesteld.

Carl-Henning Pedersen overleed 21 februari 2007 op 93-jarige leeftijd.

Tijdens zijn leven ontvangt hij vele prijzen en onderscheidingen waaronder de Guggenheimprijs, de prijs van de UNESCO en de onderscheiding van de Koninklijke Deense Academie.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 480.