kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 25-05-2008 voor het laatst bewerkt.

Carlo Carra

Geboren: 11-2-1881 Quargneto Italië
Gestorven: 13-4-1966 Milaan


Begrafenis van de anarchist Galli, 1910-11

Italiaanse schilder

Carra was opgeleid tot decoratieschilder en volgde in de avonduren cursussen aan de Accademia di Brera in Milaan. Hierna werkt hij als Freelance schilder.

Carlo Carra sluit zich in 1909 bij het futurisme aan en ondertekent hun manifest.

In 1911 maakt Carra kennis met Modigliani, Picasso en Apollinaire.

Carra ging wat kubistischer te werk, hij gebruikte de strukturen en de grijs- en kleurtonen uit het kubisme om de beweging van een massa weer te geven.


Interventionist Demonstration, 1914, collage

Carlo Carra lanceert het idee totaalkunst met visuele, auditieve en smaakindrukken. In 1913 schrijft hij in zijn manifest over schilderkunst van klanken, geluiden en geuren:
'Om een totale schilderkunst te bereiken is een actieve samenwerking nodig van alle zintuigen: schilderkunst is het plastisch bewustzijn van het universum.'
'Wij futuristische schilders verklaren dat de tonen, geluiden en geuren in de uitdrukking van lijnen, volumes en kleuren, vorm krijgen, precies zoals lijnen, volumes en kleuren in de architectuur van een muziekwerk vorm krijgen.
Onze schilderijen zullen zo ook de beeldende equivalenten tot uitdrukking brengen van tonen, geluiden en geuren van het theater, de concertzaal, de bioscoop, het bordeel, van de stations, de havens, garages, ziekenhuizen, fabrieken, enzovoort.'

Carra legt zich ook toe op de (soms abstracte) collage, maar na 1916 keert hij zich af van het futurisme en door zijn contacten met Giorgio De Chirico wordt hij de theoreticus van de Pittura Metafysica (de metafysische schilderkunst).

1917 Tijdens zijn militaire diensttijd in Ferrera leert hij De Chirico kennen (Carra bevindt zich samen met De Chirico in een klooster te Ferrara, om te herstellen van een ziekte), die zijn ideeën over de Pittura Metafisica ontwikkelde. Als gevolg hiervan worden de schilderijen van Carra rustiger en vertonen een gestructureerde figuratie en een ingehouden palet.


La musa metafisica 1917 (de metafysische muze)

Hij vereenvoudigde de vorm, elementaire zwaarte, anonieme en gezichtsloze mensen in een beklemmende stilte of nachtmerrieachtige taferelen. In 1917 komen 3 van zijn voornaamste werken tot stand: De betoverde kamer, De metafysische muze en Idool hermafrodiet.

1919/22 Intensieve samenwerking met het tijdschrift 'Valori Plastici'.

1924 Schrijft een monografie over Giotto en talrijke kritieken en theoretische traktaten over kunst.

In 1926 en 1929 neemt Carra deel aan de tentoonstelingen van Novecento, die pleit voor een terugkeer naar traditionele waarden.

Carra woonde en werkte tot aan zijn dood in Milaan.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 117.

Tweets by kunstbus